Zdjęcie

 

"Wpatrz się głęboko, głęboko w przyrodę,a wtedy wszystko lepiej zrozumiesz".

                                Albert Einstein

 

ROK SZKOLNY 2024/2025

 

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE

Zdjęcie  

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZYRODY DLA UCZNIÓW KLASY 4

przyroda_4.docx

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z BIOLOGII DLA UCZNIÓW KLASY 5 

biologia_5.docx

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z BIOLOGII DLA UCZNIÓW KLASY 6

biologia_6.docx

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z BIOLOGII DLA UCZNIÓW KLASY 7

biologia_7.docx

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z BIOLOGII DLA UCZNIÓW KLASY 8

biologia_8.docx

 

 

NIE PRZESTAWAJ SIĘ UCZYĆ.

DLACZEGO?

BO ŻYCIE CAŁY CZAS DAJE NAM LEKCJE.

 TYLKO OD CIEBIE ZALEŻY, CZY Z KAŻDEJ 

LEKCJI WYCIĄGNIESZ WNIOSKI...

 

 


 

POPRAWA OCEN Z BIOLOGII/PRZYRODY

Zdjęcie  

NA LEKCJACH!!! - JEDEN WYZNACZONY TERMIN DLA WSZYSTKICH

(ZAWSZE 14 DNI PO ODDANIU PRAC)

 


 

 DYŻUR NAUCZYCIELA DLA RODZICÓW

ŚRODA 07.25 - 08.25

 

 


 

Zdjęcie

 

 

 

TO BYŁA NIEZWYKŁA WYPRAWA... 🚀🚀🚀W KOSMOS!

 

Nasi uczniowie - wysłannicy programu "Być jak Ignacy"- zapisali się na kartach historii jako pierwsi astronauci, którzy odbyli podróż poprzez Układ Słoneczny🌕! Młodzi naukowcy poznali tym razem sylwetkę i dokonania wielkiego Polaka Mikołaja Kopernika, astronoma twórcę teorii heliocentrycznej, która dała początek współczesnym poglądom na budowę świata. Podczas zajęć uczniowie zdobyli elementarną wiedzę z zakresu astronomii. Poznali różnice między teorią heliocentryczną i geocentryczną oraz astronomią i astrologią. Poszerzyli swoją widzę na temat Układu Słonecznego oraz gwiazdozbiorów. W praktycznej części przy pomocy latarek wykonali własne małe gwiazdozbiory, które pięknie świeciły w ciemnym pomieszczeniu. Podczas zabaw badawczych przeprowadzili symulację popularnych zjawisk astronomicznych: Ruch obiegowy Ziemi wokół Słońca, Ruch obiegowy Księżyca wokół Ziemi, Ruch obrotowy Ziemi, symulacja dnia i nocy, pór roku.🌏🌔🌓🌗🌚🌙🌜🌛🌝🌞

Uczniowie z dużym zaangażowaniem podejmowali działania. Były to kolejne inspirujące zajęcia.

 Przed nami kolejne etapy programu: kryptologia, szyfry i matematyka w życiu codziennym.

 

 Zdjęcie


ZIMOWE DOKARMIANIE PTAKÓW

Pamiętajmy, aby zimowe dokarmianie ptaków było przemyślane i odpowiedzialne, żeby faktycznie pomóc im przetrwać zimę, a nie zaszkodzić np. niewłaściwym pokarmem czy lokalizacją karmników w niebezpiecznych dla ptaków miejscach. 

Zdjęcie


 

SUKCES UCZNIÓW W KONKURSIE O UZALEŻNIENIACH
 
W dniu 13.12.2022r. w Urzędzie Gminy Czarnków odbyło się podsumowanie Gminnego Konkursu Profilaktycznego pt. „STOP UZALEŻNIENIOM”.
Konkurs przeznaczony był dla dzieci i młodzieży ze szkół podstawowych. Celem konkursu było propagowanie wiedzy dotyczącej zagrożeń i konsekwencji związanych z uzależnieniami, rozbudzenie wyobraźni i twórczego myślenia uczniów oraz promowanie wśród dzieci i młodzieży zachowań korzystnych dla zdrowia.
Zradością informujemy, że wśród nagrodzonych, aż ośmioro uczniów z naszej szkoły odniosło sukces:
I miejsce: Ilona Górzna – klasa IVb
II miejsce: Julia Rajter - kl.VIa
II miejsce: Zuzanna Sprenger - kl.VIb
Wyróżnienia:
Julia Wróbel – klasa IVa, Agata Górzna – klasa IVb, Paulina Górzna – klasa VIa, Wiktoria Jessa – klasa VIIIb, Jan Woźniak – klasa VIIIa
Konkurs był organizowany przez Gminę Czarnków, Gminną Komisję ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Komendę Powiatową Policji w Czarnkowie.
Serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
 

Zdjęcie 


 

AHOJ, PRZYGODO!🛟⚓️⛴🛳🚢⛵️

 

"Woda i wyporność" to temat zajęć drugiego etapu Ogólnopolskiego Konkursu „Być jak Ignacy". Zajęciom towarzyszyła postać słynnego pioniera żeglugi podwodnej Stefana Drzewieckiego naukowca, który jest twórcą łodzi podwodnej i wielu innych wynalazków. Na podstawie zdobytej wiedzy młodzi naukowcy wykonali papierowe łodzie⛵️ oraz wynalazki dla bliskich, m.in. wodoodporny i nietonący pojemnik na zapałki, kuchenny pojemnik na sypką żywność oraz turystyczny kubek z butelki. Uczniowie nauczyli się również wiązać podstawowe węzły żeglarskie⚓️, dowiedzieli się jak pływa żaglówka oraz poznali słownictwo związane z polskimi wynalazkami. Niedługo rozpoczynamy kolejne przygody. Ciekawe co na nas czeka?
 
Link: https://www.facebook.com/splpgebice/posts/pfbid02wDZS5UsnXTQsjUSWKiwWj9yZbKaicwX7E4TSeXXSuftn9PNtrTBcsCfpRi6WkJ6l

 Zdjęcie

 


 

POLUBIĆ DŻDŻOWNICĘ 🐛🐛🐛🐛🐛🐛🐛
 
Od wiosny do jesieni dżdżownice wychodzą na powierzchnię jedynie nocą. Można je spotkać również w pochmurne dni, gdy ziemia jest mokra i wilgotna. Tylko po co, skoro narażają się na zabójcze działanie Słońca czy na atak potencjalnych wrogów. Czyż nie lepiej byłoby zakopać się głęboko w ziemi? Na te pytania próbowali odpowiedzieć uczniowie klasy 6 podczas lekcji biologii.
Należy zaznaczyć, że podczas wykonywania doświadczeń nie ucierpiała żadna dżdżownica. Traktowaliśmy zwierzęta bardzo delikatnie i po zakończeniu obserwacji zostały wypuszczone na wolność.
 
Zdjęcie
 
Link do strony na Facebooku: 
https://www.facebook.com/splpgebice/posts/pfbid02cW6eG41NxvBcDRfF6C3h67dVRxhVvsSzpCENFCNmwfrpeoDcAu8TujQZaDM19Y2al?notif_id=1668861423346032¬if_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
 
 
 
BARDZO W TO WIERZĘ - WSPOMAGAM JEŻE 🦔
 
Z ogromną radością przedstawiamy prace zgłoszone na szkolny konkurs plastyczny „Bardzo w to wierzę - wspomagam jeże”.🦔Bardzo serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu za wkład włożony w wykonanie prac, pomysłowość i zaangażowanie. Wszystkie prace charakteryzują się wysokim poziomem wykonania i wykorzystaniem różnych materiałów i technik.

Zdjęcie

Link do strony na Facebooku:

https://www.facebook.com/splpgebice/posts/pfbid0xCDXMqNBvsSB6AjXcrRTkapkJ9gZf5VD4XWn868e4KSbn8VBCxzZa5XVhJYngKBQl

 


 

KOMÓRKOWY ZAWRÓT GŁOWY
NA LEKCJI BIOLOGII W KLASIE 5🔬🦠
 
Modelowanie na przedmiotach przyrodniczych jest niezwykle ważne. Od lat wykonujemy modele komórek. I zawsze jest pięknie.👍👏Wyobraźnia młodych ludzi jest nieskończona

 Zdjęcie

Link do strony na Facebooku:

https://www.facebook.com/splpgebice/posts/pfbid033bkwMhx5gm1JjmQKbbkPLrqsEqzeXFHQWZRU71BEbdbziD3GVZxdbNuiGDpKzmJcl

 


 

ZABAWA W METEOROLOGA I PREZENTERA POGODY
☀️🌤⛅️☁️🌦🌧⛈🌨❄️🌈☔️☂️🌊
O pogodzie każdy ma coś do powiedzenia, dlatego jest ona popularnym tematem krótkich, swobodnych rozmów.

 

Uczniowie klasy czwartej pod okiem nauczyciela przyrody postanowili zabawić się w prezentera prognozy pogody. Najpierw przypomnieli sobie, czym jest pogoda i jakie są jej składniki oraz jakie są graficzne symbole przedstawiające stany pogody. Podczas prezentacji dzieci wykazały się dużym zasobem słów zzakresu omawianego tematu. Nasi młodzi prezenterzy pochwalili się również znajomością położenia głównych miast Polski oraz sprawnie posługiwali się głównymi kierunkami świata.
Lekcja była bardzo pouczająca, a bycie prezenterem pogody – to nie taka prosta sprawa!
Życzymy Państwu dużo słońca, pogodnych myśli i tylko tych dobrych wiatrów! 🌞

 

Uczniowie klasy 4a i 4b
 
 

Zdjęcie 


 

UWAGA‼️KONKURS‼️
Bardzo w to wierzę - wspomagam jeże‼️‼️‼️
 
Dzień Jeża tuż tuż🦔🦔🦔🦔🦔
Jeże nawet nie wiedzą, że mają swoje święto😊
Nie wiedzą, że 10 listopada obchodzimy Dzień Jeża🦔,bo wtedy śpią już zwinięte w ciasny kłębuszek w swoim gnieździe z liści🍂🍁 i trawy, ukrytym wśród gałęzi na ziemi.
Przedłużmy obchody Dnia Jeża na cały rok‼️‼️‼️
✅Zostawmy w swoich ogródkach, w parkach, na cmentarzach i innych terenach zielonych fragmenty gąszczu krzewów, nie zgrabiajmy wszystkich liści i nie usuwajmy całej skoszonej trawy – jeże nie będą musiały przemierzać kilometrów, tracąc cenną energię, w poszukiwaniu miejsca na zimowe schronienie, a my będziemy mogli cieszyć się ich sąsiedztwem.
✅Możemy też w ustronnych miejscach (osłoniętych i podwyższonych, tak by uniknąć podtopienia) wystawić dla jeży domki, które one chętnie zasiedlają i latem (by tu urodzić i wychowywać młode jeżątka) i późną jesienią (budując gniazdo do snu zimowego).
✅Jeże są cudownymi, niezwykłymi stworzeniami, których nie sposób pomylić z innymi zwierzętami. Malutkie, cichutkie nikomu nie szkodzą (wręcz przeciwnie – pomagają nam zjadając ślimaki i owady) – a ich liczebność stale się zmniejsza. Jeże giną lub kaleczą się o zbyt niskie ogrodzenia, o śmieci (puszki, szkło czy plastikowe pojemniki), giną w męczarniach zjadając zatrute ślimaki czy gryzonie a także topią się w oczkach wodnych o stromych brzegach, uniemożliwiających wyjście.
✅Obchodźmy Dzień Jeża 🦔nie śmiecąc, nie wystawiając trutek i dbając o odpowiednio wyprofilowany brzeg oczek wodnych.
✅Zostawmy też dla jeży (i dla innych zwierząt) przejścia pod ogrodzeniem. Wówczas nasze ogrody mają szansę stać się częścią korytarzy ekologicznych, a nie barier nie pozwalających na migrację zwierząt.
✅Wiele jeży ginie również z powodów od nas niezależnych – zwłaszcza przez pasożyty, a także pada ofiarą drapieżników – lisów, kun i borsuków.
 
Czy wyobrażacie sobie świat bez jeży? Takie zagrożenie staje się coraz bardziej realne, choć wiemy dosyć dobrze, jak im pomóc. I nie chodzi tu o działania, które są kosztowne i wymagają dużego nakładu czasu i pracy. Chodzi o naszą większą uważność na otaczający świat. Świat, który dzielimy z jeżami.
 
Świętujmy Dzień Jeża czytając o nich, oglądając filmy i bawiąc się. A jeśli zechcecie dodatkowo wziąć udział w konkursie to będzie nam miło 👇👇👇
 
📌REGULAMIN KONKURSU „BARDZO W TO WIERZĘ -WSPOMAGAM JEŻE”🦔🍂🍁😊
🦔Konkurs adresowany jest do uczniów Szkoły Podstawowej im. Leśników Polskich w Gębicach.
🦔Zadaniem uczniów jest wykonanie figurki przestrzennej przedstawiającej jeża w jego naturalnym środowisku (otoczeniu).
🦔W pracy należy opierać się na prawdziwych informacjach dotyczących życia i natury jeży. Prosimy nie opierać się na stereotypach i nie prezentować jeża np. z jabłkiem na grzbiecie.
1. Organizator: Szkoła Podstawowa im. Leśników Polskich w Gębicach
2. Cele konkursu:
• zwiększenie świadomości dzieci w zakresie ochrony fauny i flory Polski;
• poznanie gatunków jeży występujących na terenie Polski, objętych ochroną;
• zwrócenie uwagi na zmniejszającą się liczbę jeży na terenie Polski i problem, jakim jest złe traktowanie tych zwierząt, zmuszonych do bytowania wśród ludzi i narażonych na utratę swych naturalnych siedlisk;
• kształtowanie właściwych postaw wobec jeżowatych;
• rozwijanie kreatywności dzieci poprzez poszukiwanie różnorodnych rozwiązań plastycznych (ciekawych materiałów i technik plastycznych);
• rozwijanie wyobraźni, pomysłowości oraz zdolności manualnych.
3. Warunki uczestnictwa:
• prace uczniów wykonane przy użyciu dowolnego materiału (plastelina, masa solna, wełna, tkanina, gazety itp.) z ewentualnym wykorzystaniem materiałów naturalnych, rozmiar pracy max do 30 cm;
• każda praca powinna być podpisana w czytelny sposób – imię i nazwisko oraz klasa;
• oceniane będą tylko prace indywidualne - jeden uczestnik może wykonać jedną pracę;
• prace należy dostarczyć w terminie do 10.11.2022 do p. Marty Benkowskiej lub p. Magdaleny Dudra;
• uczestnikowi, zgłaszającemu się do konkursu przysługuje wyłączne i nieograniczone prawo autorskie do wykonanej pracy konkursowej. Ponadto uczestnik wyraża zgodę na opublikowanie zdjęcia nagrodzonej pracy oraz opublikowanie jego imienia, nazwiska;
• rozstrzygnięcie konkursu nastąpi do 18.11.2022r. Lista laureatów zostanie opublikowana na Facebooku oraz na stronie internetowej szkoły. Nagrody i dyplomy zostaną wręczone uczniom na apelu wychowawczym.
4. Kryteria oceny prac:
• pomysłowość i kreatywność;
• zgodność z tematyką;
• staranność wykonania pracy;
• wrażenia ogólne;
• zgodność z regulaminem
5. Przystąpienie do konkursu jest równoznaczne z akceptacją powyższych warunków uczestnictwa.

 Zdjęcie


 

Ekoprogram z charakterem „Ocalimy Świat”
🌏🌎🌎📚🌏🌎🌏📚🌎🌎🌏📚🌎🌍
Drodzy Uczniowie mamy dla Was miłą niespodziankę 😊
Przystąpiliśmy do ogólnopolskiego ekoprogramu OCALIMY ŚWIAT 🌱💪♻️ i właśnie dotarły do nas książki 📚, które towarzyszyć nam będą podczas ekologicznych zajęć.
Organizatorem programu jest Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom.
✅️Program OŚ jest skierowany do Was - uczniów szkół podstawowych na wszystkich poziomach nauczania: w klasach I–III, IV–VI oraz VII–VIII.
✅️Po lekturze opowiadań i zajęciach warsztatowych na temat problemów ekologicznych i uniwersalnych wartości moralnych (takich jak szacunek, odpowiedzialność czy mądrość) przeprowadzimy własne projekty proekologiczne na rzecz otoczenia i lokalnej społeczności.
👉Pamiętajcie: Tylko działając razem OCALIMY ŚWIAT!🌍👍🙂
Koordynatorzy projektu: p. Katarzyna Jankowska, p. Marta Benkowska, p. Magdalena Dudra
 
Zdjęcie
 
 

 

Ignacy po raz kolejny zagości w naszej szkole
 
Historia nauki to historia wybitnych osób, których odwaga i determinacja zmieniły świat. Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza od lat wspiera działania propagujące naukę i edukację. Ruszyła już VII edycja programu oświatowego „Być jak Ignacy”, a my razem z nią. Program został objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji i Nauk oraz patronatem medialnym Polskiego Radia.
Celem programu jest promowanie zdobywania wiedzy wśróduczniów poprzez doświadczanie oraz popularyzowanie różnych dziedzin nauki i osiągnięć wielkich polskich naukowców oraz wynalazców. W tym roku akcja wystartowała pod hasłem „Zostań ambasadorem nauki”. Program ma zachęcić dzieci do promowania nauki i zdobywania wiedzy między innymi w takich dziedzinach jak: astronomia, ekonomia, siły natury, optyka czy kryptologia. W tej edycji oprócz wybitnych postaci historycznych uczniowie będą mieli okazję poznać także współczesnych naukowców, którzy chętnie podzielą się z nimi swoją wiedzą i doświadczeniem. Gośćmi programu będą również popularni wśród uczniów influencerzy. Wszyscy goście, zarówno ci ze świata nauki, jak i ci ze świata rozrywki pojawią się w filmach, przedstawiając naukowe zagadnienia w atrakcyjnej dla dzieci formie.
Na uczestników czeka kolejna niesamowita przygoda, pełna eksperymentów, doświadczeń i angażujących zadań!
Swoją przygodę w szkole rozpoczynają uczniowie z klas 4-6, którzy tworzą Szkolne Koło Naukowe „BYĆ JAK IGNACY”: Rozalia Banaś, Antonina Dudziak, Agata Gacka, Agata Górzna, Ilona Górzna, Nikodem Godawa, Klaudia Floerke, Jagoda Kina, Tymon Kuchta, Zuzanna Kulińska, Wiktoria Kulupa, Karol Madry, Gabriela Molska, Rozalia Nowicka, Julia Rajter, Amelia Sobotka, Gabriela Stańczak, Franciszek Stańczak, Anna Tafiłowska, Julia Wróbel. Dzięki programowi "Być jak Ignacy" mamy nadzieję przekonać dzieci i młodzież, że pełni pasji ludzie nauki byli tacy jak oni. W każdym dziecku drzemie wiele możliwości. Potrzeba tylko dobrych wzorców, skutecznej motywacji i inspirujących historii, by dodać mu odwagi i zachęcić do poznawania świata.
Opiekun KOŁA NAUKOWEGO "BYĆ JAK IGNACY": p. Magdalena Dudra
 
Zdjęcie
 

Cząstki elementarne i chemia w życiu codziennym 🥽🧪🌡🦠🧫💊🔬
 
Uczestnicy SZKOLNEGO KOŁA NAUKOWEGO "BYĆ JAK IGNACY" wzięli udział w pierwszych zajęciach na temat ,,Cząstki elementarne i chemia w życiu codziennym”. Poprzez różnorodne zabawy i zadania zgłębili wiedzę na temat pierwiastka, atomu i jego składników. Zdobyli wiele informacji na temat życia i dokonań naukowych noblistki Marii Skłodowskiej – Curie. Zbudowali model pierwiastka, a także poznali miejscewystępowania często spotykanych pierwiastków.
Naszym mottem przewodnim jest "Nauka = zabawa, zabawa= nauka". A więc do dzieła👇

 

 Zdjęcie