ROK SZKOLNY 2025/2026

Lekcje matematyki - jak motywować i inspirować uczniów?

 

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY KLASA IV SP

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY KLASA V SP

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY KLASA VI SP

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY KLASA VII SP

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY KLASA VIII SP

 

Ósmoklasisto przykładowe arkusze z rozwiązaniami zajdziesz na stronie:

https://cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/

ZAGADKA LOGICZNA:

W szufladzie w ciemnym pokoju leżą 24 skarpetki czerwone i 24 skarpetki białe. Jaka jest najmniejsza ilość skarpet, które muszę wyciągnąć aby mieć pewność, że mam co najmniej dwie skarpety w tym samym kolorze?

 

 

Matematyka – Demotywatory.pl

 

DLA ÓSMOKLASISTY:

Mini arkusze E8 - powtórki przed egzaminem ósmoklasisty z matematyki:MINI POWTÓRKA PRZED EGZAMINEM

ROK SZKOLNY 2022/2023

 

KANGUR2023

regulaminKANGUR2023

zgoda uczestnika konkursu 2023KANGUR

wkm matematyka konkurs wymagania -2022 2023

regulamin-wkp 2022 2023 26.09.2022

Zdjęcie

WYMAGANIA EDUKACYJNE KLASA 5

WYMAGANIA EDUKACYJNE KLASA 8

WYMAGANIA EDUKACYJNE KLASA 4

WYMAGANIA EDUKACYJNE KLASA 6

ZASADY ZACHOWANIA NA LEKCJI MATEMATYKI

PZO z matematyki

 

 

ROK SZKOLNY 2021/2022

 

Na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej znajdują się arkusze egzaminacyjne z lat poprzednich, arkusze egzaminów próbnych i arkusze ćwiczeniowe wraz z rozwiązaniami lub odpowiedziami:
https://oke.poznan.pl/arkusze-egzaminacyjne/

Przedstawiamy porady dla uczniów jak się przygotować do egzaminu, a dla rodziców jak wesprzeć dziecko. Materiały oraz filmy (udostępnione przed pierwszym egzaminem ósmoklasisty) pochodzą z wydawnictwa Nowa Era oraz CKE.

Recepta na sukces na egzaminie ósmoklasisty

Porady dla ucznia

Jak się uczyć, by się nauczyć i zdać dobrze egzamin?

Przed egzaminem:

  • Zadbaj o miejsce, w którym będziesz się uczyć. Posprzątaj na swoim biurku, przewietrz pokój. Dotleniony mózg pracuje wydajniej!
  • Zanim zaczniesz się uczyć, zgromadź wokół siebie wszystkie niezbędne materiały. Pomyśl wcześniej, co będzie ci potrzebne, ponieważ szukanie czegoś w trakcie nauki może cię zdekoncentrować.
  • Postaraj się, aby w miejscu, w którym przebywasz, nic cię nie rozpraszało. Wycisz telefon, wyłącz telewizor, a także komputer, jeśli nie będzie ci potrzebny.
  • Nie zasiadaj do nauki od razu po powrocie ze szkoły, twój mózg potrzebuje odpoczynku;
  • Przed nauką zjedz lekki posiłek. Burczenie w brzuchu skutecznie odwraca uwagę od tego, co masz do zrobienia.
  • Ucz się systematycznie, a unikniesz sytuacji, w której będziesz mieć zbyt dużo materiału do zapamiętania.
  • Znajdź technikę zapamiętywania, która najbardziej ci odpowiada. Jeśli np. szybciej przyswajasz to, co słyszysz – czytaj notatki na głos.
  • Możesz także tworzyć rymowanki, które pomogą ci w zapamiętywaniu wiedzy.
  • W trakcie uczenia się rób notatki i podkreślaj kolorowymi flamastrami to, co najważniejsze.
  • Łatwiejsze zagadnienia przeplataj z trudnymi.
  • Koniecznie rób przerwy. W ich trakcie możesz zaczerpnąć świeżego powietrza lub wykonać kilka prostych ćwiczeń fizycznych.

Dzień przed egzaminem

  • Zorganizuj swój czas tak, aby dzień przez egzaminem spędzić na odpoczynku, a nie na nauce.
  • W noc poprzedzającą egzamin dobrze się wyśpij.
  • Myśl pozytywnie – dobre nastawienie to połowa sukcesu.
  • Nie panikuj! Niewielki stres może podziałać na ciebie mobilizująco, ale jego zwiększony poziom utrudnia myślenie.

Rano w dniu egzaminu

  • Pamiętaj o śniadaniu, które doda ci energii.
  • Zabierz ze sobą legitymację szkolną.
  • Wyjdź z domu na tyle wcześnie, aby być w szkole kwadrans przed egzaminem. Jeśli wyjdziesz za późno, będziesz się denerwować, że nie zdążysz, a jeśli dotrzesz na miejsce zbyt wcześnie, może dopaść cię stres związany z długim oczekiwaniem.

W czasie egzaminu:

  • każde polecenie przeczytaj uważnie co najmniej dwa razy;
  • zajmij się najpierw zadaniami, które potrafisz rozwiązać;
  • spróbuj sobie przypomnieć rozwiązania podobnych zadań; może dawne pomysły się przydadzą;
  • nie trwaj zbyt długo przy jednym pomyśle; jeśli nie daje on oczekiwanych rezultatów, spróbuj jeszcze raz od początku, inną metodą;
  • zapisuj wyrażenia algebraiczne, rób rysunki, schematy – zastanów się, o jakie przydatne elementy można uzupełnić rysunek dany w zadaniu;
  • nie ma sposobów lepszych i gorszych – za zadanie rozwiązane poprawnym sposobem (nawet nie najprostszym) otrzymasz maksymalną liczbę punktów;
  • po rozwiązaniu sprawdź, czy otrzymany wynik spełnia wszystkie warunki sformułowane w zadaniu;
  • nie zostawiaj zadań zamkniętych bez odpowiedzi;
  • zapisuj pełne rozwiązania, a nie tylko końcowe rezultaty;
  • jeśli zadanie rozwiązane zostało w brudnopisie, pamiętaj o przepisaniu we właściwym miejscu całego toku rozumowania (brudnopisy nie są oceniane);
  • sprawdzaj obliczenia – jeśli zastosujesz poprawną metodę rozwiązania, ale popełnisz błędy rachunkowe, nie otrzymasz maksymalnej liczby punktów.

Porady dla rodziców

Przed egzaminem:

  • podkreślaj mocne strony dziecka, motywuj je i minimalizuj objawy stresu;
  • pomóż dziecku organizować czas po szkole, w którym musi uwzględnić wypoczynek i ruch na świeżym powietrzu;
  • nauka po szkole ma być systematyczna, codziennie po trochu;
  • zadbaj o regularne posiłki dla swojego dziecka, odpowiednią ilość warzyw i owoców;
  • zapewnij dziecku odpowiednią ilość snu;
  • nie ujawniaj przed dzieckiem swoich obaw przed wynikami egzaminu; staraj się zarazić go optymizmem;
  • przygotujcie legitymację szkolną (sprawdźcie, czy jest ważna), sprawdzony długopis z czarnym tuszem, linijkę (można ją mieć na egzaminie z matematyki).

Dzień przed egzaminem:

  • naszykujcie: legitymację szkolną, długopis, linijkę;
  • skompletujcie strój galowy;
  • zaplanujcie spacer, wspólny wieczór bez nauki, wcześniejsze pójście spać.

W dniu egzaminu:

  • przygotujcie kolorowe i smaczne śniadanie, które doda dziecku energii;
  • sprawdźcie, czy dziecko zabrało ze sobą legitymację szkolną, długopis, linijkę;
  • wyjdźcie do szkoły na tyle wcześniej, by dotrzeć do szkoły kwadrans przed egzaminem;
  • potwierdźcie, że jesteście przekonani, że wszystko pójdzie dobrze;
  • po egzaminie z matematyki zadbajcie o pogodną atmosferę w domu, by naładować baterie przed trzecim i ostatnim egzaminem, z języka obcego.

Na efekt egzaminu wpłynie wiele czynników. Ważna jest oczywiście dydaktyka, ale także sfera motywacji i wsparcia organizacyjnego. Pamiętajmy o tym, że bardzo istotny jest dobry klimat stworzony wokół egzaminu przez dom, a uporządkowane działania dają dzieciom poczucie spokoju i bezpieczeństwa. To sprzyja osiąganiu dobrych wyników na egzaminie, a sukcesem będą się cieszyć wszyscy: uczniowie, rodzice i nauczyciele.

Trzymamy kciuki!

Jerzy Janowicz, Fragment artykułu „Najważniejsze 100 minut w życiu ósmoklasisty!”, Nowa Era

 

WYNIKI ETAP SZKOLNY: 

WKM84854 13pkt

WKM26182 13 pkt

WKM 03504 9 pkt

WKM90989 14 pkt

WKM 89234  18 pkt

WKM43264  29 pkt

WOJEWÓDZKI KONKURS MATEMATYCZNY

9 listopada o godzinie 14.00 etap szkolny (zgłoszenia do 7 października)

 wkm regulamin konkurs matematyka 2122

wkm matematyka konkurs wymagania 2021 2022 (1) 

z-wkp-4 karta zgloszenia ucznia 2122

z-wkp-5 druk zgody 2122

http://ko.poznan.pl/rodzice_uczniowie/konkursy_olimpiady_turnieje/testy/

 


przedmiotowe_zasady_oceniania_z_matematyki.docx

wymaganianaposzczegolneocenyopracowanenapodstawieklvdoc.doc

zasady_pracy_podczas_lekcje_online.pdf

ZASADY ZACHOWANIA NA LEKCJI MATEMATYKI

wymaganiazmatematykinaposzczegolneocenywklasie8doc.doc

wymaganianaposzczegolneocenyzmatematykiwklasieivdoc2021.doc

matematyka_7wymagania.docx

 

 

 

 


 

ROK SZKOLNY 2020/2021

REGULAMIN KONKURSU KANGUR

NOWE WYMAGANIA NA EGZAMIN ÓSMOKLASISTY 2021

 

Wyniki konkursu-etap szkolny

awans do następnego etapu od 32 pkt

 

wkm26625: 28pkt
wkm03656:13pkt
wkm07111:31 pkt
wkm98463:17pkt
wkm78382:20pkt

 

KONSULTACJE NAUCZANIE ZDALNE:

Rodzice: czwartek 17.00-18.00 (portal teams, telefonicznie).

Uczniowie:zgodnie z planem lekcji.

 

Poprawa ocen: środa 14.00- 15.00 (portal TEAMS)

 

instrukcja_zdalnego_nauczania.docx

 

regulamin_konkurs_matematyka_20202021.pdf

matematyka_konkurs_materialy_komplet_2019_2020.pdf

test_konkurs_matematyka_etap_szkolny_sp_2018_2019.pdf

wymaganiaedukacyjnezmatematykikl8rokszk202021.docx

matematyka_7wymagania.docx

wymaganianaposzczegolneocenyzmatematykiwklasieivdoc2021.doc

wymagania_vi.docx

przedmiotowy_system_oceniania_z_matematyki.docx

 

 

ROK SZKOLNY 2019/2020

KLASA 8:Matma w małym palcu: WZORY I PODSTAWOWE POJĘCIA

 

KLASA V B: ulamkidziesietnepdf_2.doc

 

KLASA 7:KARTA PRACY RÓWNANIA

W związku z zgłaszanymi problemami zamieszczam poniższe wersje:

karta_pracy_rownania3.docwersja word 2003

karta_pracy_rownania3.pdfpdf

KLASA 6 :KARTA PRACY LICZBY DODATNIE I UJEMNE KLASA 6

liczbydodatnieiujemnekarta_pracy2.doc wersja na worda 2003

liczbydodatnieiujemnekarta_pracy3.pdfpdf

POWTÓRZ PRZED EGZAMINEM:

KARTA PRACY NR 1

 karta_pracy.docx

karta_pracy_klasa_8.pdf

 

REGULAMIN WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU MATEMATYCZNEGO DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH 2019/2020:

regulamin_konkurs_matematyka_20192020.doc

 

 

 


ROK SZKOLNY 2018/2019

 


 

WOJEWÓDZKI KONKURS MATEMATYCZNY

Zdjęcie

1. REGULAMIN KONKURSU

regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznego_g_2018_2019_1.pdf

2. ZGODA RODZICÓW

zal_1b_zgoda_rodzica_1.docx

3. OŚWIADCZENIE RODZICÓW

zal_1a_oswiadczenie_rodzica_1.docx

4. TESTY Z POPRZEDNICH LAT DOSTĘPNE SĄ NA STRONIE:

http://ko.poznan.pl/rodzice_uczniowie/konkursy_olimpiady_turnieje/testy/

 

 


 


Wymagania edukacyjne klasa IV SP:

wymaganianaposzczegolneocenyzmatematykiwklasieivdoc.doc

Wymagania edukacyjne klasa VI SP:

wymaganianaposzczegolneocenyklasavidoc.doc

Wymagania edukacyjne klasa III GIMNAZJUM:

przedmiotowy_system_oceniania_z_matematyki201819gimnazjum.docx

 

 


 

ROK SZKOLNY 2017/2018

 

LAUREACI SZKOLNEGO KONKURSU MATEMATYCZNEGO

KLASA IV JAGODA GRAJ

KLASAV KLAUDIA SZULC

KLASA VI KLAUDIA TAFIŁOWSKA

KLASA VII BARTOSZ CHOJNACKI

KLASA II GIMNAZJUM KLAUDIA MAŁECKA

KLASA III GIMNAZJUM AGNIESZKA WESOŁEK

GATULUJEMY!!!

 


 

Regulamin Szkolnego Konkursu Matematycznego w Gębicach

Termin:27.11.17 r. (poniedziałek)

  

I. Organizator

 

Organizatorem konkursu w roku szkolnym 2017/2018 jest Szkoła Podstawowa im. Leśników  Polskich w Gębicach.

 

II. Cele konkursu

 

∞   popularyzacja wiedzy i umiejętności matematycznych wśród uczniów, 

∞   motywowanie uzdolnionych matematycznie uczniów do nauki i nauczycieli do pracy z młodymi pasjonatami, 

∞   wprowadzenie uczniów w atmosferę przyszłych egzaminów, 

∞   diagnozowanie umiejętności uczniów pod kątem odkrycia talentów matematycznych.

 

III. Uczestnicy

 

Konkurs przeznaczony jest dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Konkurs odbywa się na sześciu poziomach. Uczestnikami pierwszego poziomu są uczniowie klas czwartych szkół podstawowych, drugiego poziomu są uczniowie klas piątych szkół podstawowych, trzeciego poziomu uczniowie klas szóstych, czwartego poziomu uczniowie klas siódmych, piątego poziomu uczniowie klas drugich gimnazjów i szóstego poziomu uczniowie klas trzecich gimnazjów.

 

IV. Forma zadań

 

Arkusz może zawierać dowolne typy zadań.

 

V. Zadania Przewodniczącego Szkolnej Komisji KM

 

∞   udzielanie uczniom informacji o organizacji, terminach i zasadach udziału w konkursie, 

∞   powołanie Szkolnej Komisji Konkursowej,

∞   zorganizowanie konkursu,

∞   nadzorowanie poprawy zadań konkursowych,

∞   sporządzenie protokołu z konkursu.

 

VI. Tematyka KM

 

Na każdym poziomie obowiązuje tematyka danego poziomu oraz poziomów niższych.

 

Klasa czwarta szkoły podstawowej:

 

∞   rozwiązuje zadania dotyczące osi liczbowej w zbiorze liczb naturalnych,

∞   sprawnie wykonuje obliczenia w zbiorze liczb naturalnych 

∞   odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim do 2000,

∞   odczytuje dane z tekstu źródłowego, tabeli, diagramu,

∞   opisuje sytuację przedstawioną w zadaniu za pomocą wyrażenia arytmetycznego,

∞   dostrzega prawidłowości, opisuje je i sprawdza na przykładach,

∞   analizuje wyniki i sprawdza ich sensowność,

∞   wykonuje obliczenia dotyczące długości, wagi, czasu i pieniędzy,

∞   rozwiązuje zadania logiczne,

∞   wykonuje działania pisemne dodawanie, odejmowanie, mnożenie,

∞   oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów,

∞   odczytuje dane z wykresu, planu, mapy.

Klasa piąta szkoły podstawowej:

∞   liczby naturalne i ich własności, dzielniki i wielokrotności liczb, liczby pierwsze i złożone,

∞   działania na liczbach naturalnych,

∞   ułamki zwykłe; ułamek jako część całości, ułamek jako iloraz, skracanie i rozszerzanie ułamków, porównywanie ułamków,

∞   działania na ułamkach zwykłych,

∞   ułamek dziesiętny; pojęcie ułamka dziesiętnego, porównywanie ułamków dziesiętnych, wyrażenia dwumianowane,

∞   działania na ułamkach dziesiętnych

∞   rozwinięcia dziesiętne ułamków zwykłych,

∞   proste prostopadłe i proste równoległe,

∞   kąty; rodzaje kątów, kąty przyległe, kąty wierzchołkowe, kąty odpowiadające

i naprzemianległe,

∞   wielokąty; boki, wierzchołki, kąty, przekątne, obwód, wielokąty foremne,

∞   rodzaje trójkątów,

∞   suma miar kątów trójkąta,

∞   rodzaje czworokątów,

∞   miary kątów w czworokątach,

∞   figury przystające,

∞   wykorzystywanie własności liczb i figur w sytuacjach praktycznych.

Klasa szósta szkoły podstawowej:

 

∞   działania na liczbach wymiernych, 

∞   potęga o wykładniku naturalnym,

∞   rozwinięcia dziesiętne liczb wymiernych,

∞   obliczenia procentowe,

∞   proste wyrażenia algebraiczne,

∞   równania,

∞   własności figur płaskich,

∞   pola i obwody wielokątów,

∞   własności graniastosłupów prostych,

∞   siatki graniastosłupów prostych,

∞   pole powierzchni o objętość graniastosłupa prostego,

∞   przedstawianie danych i opisywanie zależności liczbowych,

∞   wykorzystywanie własności liczb i figur w sytuacjach praktycznych.

Klasa siódma szkoły podstawowej:

 

∞   działania na liczbach wymiernych,

∞   procenty i ich zastosowania,

∞   budowanie wyrażeń algebraicznych,

∞   wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego,

∞   dodawanie i odejmowanie sum algebraicznych,

∞   mnożenie sumy algebraicznej przez jednomian,

∞   wyłączanie wspólnego czynnika przed nawias,

∞   równania i nierówności pierwszego stopnia z jedną niewiadomą,

∞   przekształcanie wzorów,

∞   własności trójkątów i czworokątów,

∞   pola trójkątów i czworokątów,

∞   wykorzystywanie własności liczb i figur w sytuacjach praktycznych.

Klasa druga gimnazjum: 

∞   potęga o wykładniku naturalnym, własności potęg,

∞   notacja wykładnicza,

∞   pierwiastek kwadratowy i sześcienny; własności pierwiastków,

∞   przykłady liczb niewymiernych,

∞   szacowanie pierwiastków,

∞   sumy algebraiczne; mnożenie sum algebraicznych,

∞   wzory skróconego mnożenia,

∞   układy równań,

∞   kąty w kole,

∞   długość okręgu, pole koła,

∞   twierdzenie Pitagorasa,

∞   wykorzystywanie własności liczb i figur w sytuacjach praktycznych.

Klasa trzecia gimnazjum:

∞   działania na potęgach o wykładniku całkowitym,

∞   działania na pierwiastkach,

∞   zastosowanie równań, nierówności i układów równań do rozwiązywania zadań,

∞   funkcja liniowa i jej własności,

∞   interpretowanie danych statystycznych,

∞   przykłady prostych doświadczeń losowych,

∞   symetrie,

∞   okrąg opisany na wielokącie, okrąg wpisany w wielokąt,

∞   twierdzenie Talesa

∞   własności graniastosłupów i ostrosłupów, ich pola powierzchni i objętość,

wykorzystywanie własności liczb i figur w sytuacjach praktycznych.



 

Wojewódzki Konkurs Matematyczny - etap szkolny 18 października  (środa) godzina 13.00

regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznegog20172018_1.doc

WYNIKI Wojewódzkiego Konkursu Matematycznyego- etap szkolny 18 października:

0022 - 9 pkt

0033 - 30 pkt

0044 - 8 pkt

Zdjęcie

 

 

kl_v_wymagania.doc

Wymagania edukacyjne klasa VII SP:

klasa_vii_wymagania_edukacyjne.docx

Wymagania edukacyjne - klasa II i III gimnazjum:

przedmiotowy_system_oceniania_z_matematyki201718g.docx

 


 

OCZEKIWANIA WOBEC UCZNIÓW - CELE LEKCJI:

CELE LEKCJI KLASA III

CELE LEKCJI KLASA II

CELE LEKCJI KLASA I

 


 

3 marca 2017 odbył się etap szkolny Międzygimnazjalnego Konkursu Matematycznego "Alcybiades", w którym wzięło udział 11 uczniów naszego gimnazjum.

Najlepsze wyniki:

I miejsce: Paweł Króliczak, klasa III a

II miejsce: Martyna Budnik, klasa II a

III miejsce: Agnieszka Wesołek, klasa II a oraz Konrad Górzny, klasa III a

Wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy!

Etap główny konkursu odbędzie się 1 kwietnia 2017 w Jędrzejewie.

 

Zdjęcie Zdjęcie Zdjęcie

 


 

 

DO II ETAPU ZAKWALIFIKOWALI SIĘ:

W I kategorii:

1. Jakub Królski

2. Klaudia Małecka

W III kategorii:

1. Paweł Króliczak

2. Konrad Górzny

Gratulujemy!!!

Zdjęcie

 UWAGA: II ETAP odbędzie się 09.03.2017 r. o godz. 9.00 w sali informatycznej. 

 


GOMI

 

 

gomiregulamin20162017_1_1.pdf

  gomi_przykladowe_1.pdf

 

DATA:

 

21.02.2017 r. godz. 9.00 (WTOREK)

 

MIEJSCE:

 

SALA NR 3 (INFORMATYCZNA)

 



Nasze zmagania podczas WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU MATEMATYCZNEGO:

Zdjęcie

Zdjęcie

Zdjęcie

 


ZAGADKA

Zdjęcie

 Rozwiąż i przyślij rozwiązanie!


SPRAWDŹ SWOJĄ WIEDZĘ!

Wojewódzki Konkurs Matematyczny

- etap szkolny

10 listopada 2016 r.

Zdjęcie

regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznegog20162017.docx

Zapisy u nauczyciela matematyki

Zapraszamy!

 


ZAGADKA ;)

 

Sprawdź swoje bystre oko i świeży umysł.  

 Musisz policzyć trójkąty, znajdujące się na obrazku.

Kto zgadnie ile ich jest dokładnie?

 

Zdjęcie

 

Do dzieła!

 



 

 

Matematyczne Wesołych Świąt !!!

 

 Zdjęcie

 

Kartka wielkanocna wykonana haftem matematycznym.

 

 

Zdjęcie

 

Wielkanocne pisanki matematyczne ;)

 


 

 14 marca br. świętowaliśmy

Międzynarodowy Dzień Liczby Π.

 

Liczba π (długość jednostkowego półokręgu lub pole jednostkowego koła) interesowała matematyków od dawna. Już w III wieku p.n.e. Archimedes oszacował jej wartość z dokładnością do 0.002, przybliżając obwód koła z góry i z dołu obwodami wpisanego weń i opisanego na nim 96-kąta foremnego. Jest on również wynalazcą słynnego wymiernego przybliżenia liczby π jako 22/7, co daje lepszą dokładność niż poprzednie przybliżenie i jest nie tylko najlepszym wśród ułamków o mianowniku nie większym od 7, ale wśród wszystkich dat rocznych w polskiej notacji (i rzecz jasna lepszym niż 3,14). To za sprawą tego właśnie przybliżenia liczba π nazywana była liczbą Archimedesa.

 

Zdjęcie

 

Wisława Szymborska "Liczba Pi"

Liczba π jest niewymierna, zatem jej rozwinięcie jest nieskończone i nieokresowe. Matematycy postawili hipotezę, że w rozwinięciu liczby π można znaleźć wszystkie liczby naturalne. Poetycką wersję tej hipotezy można odnaleźć w wierszu Wisławy Szymborskiej pt. "Liczba pi". Z tego powodu liczby, które mają tę własność, że ich rozwinięcia zawierają wszystkie liczby naturalne, nazywa się niekiedy liczbami Szymborskiej. Taką liczbą jest np. 0,1234567891011121314...

 

Liczba Pi

Podziwu godna liczba Pi
trzy koma jeden cztery jeden.
Wszystkie jej dalsze cyfry też są początkowe
pięć dziewięć dwa, ponieważ nigdy się nie kończy.
Nie pozwala się objąć sześć pięć trzy pięć spojrzeniem,
osiem dziewięć obliczeniem,
siedem dziewięć wyobraźnią,
a nawet trzy dwa trzy osiem żartem, czyli porównaniem
cztery sześć do czegokolwiek
dwa sześć cztery trzy na świecie.
Najdłuższy ziemski wąż po kilkunastu metrach się urywa.
Podobnie, choć trochę później, czynią węże bajeczne.
Korowód cyfr składających się na liczbę Pi
nie zatrzymuje się na brzegu kartki,
potrafi ciągnąć się po stole, przez powietrze,
przez mur, liść, gniazdo ptasie, chmury, prosto w niebo,
przez całą nieba wzdętość i bezdenność.
O, jak krótki, wprost mysi, jest warkocz komety!
Jak wątły promień gwiazdy, że zakrzywia się w lada przestrzeni!
A tu dwa trzy piętnaście trzysta dziewiętnaście
mój numer telefonu twój numer koszuli
rok tysiąc dziewięćset siedemdziesiąty trzeci szóste piętro
ilość mieszkańców sześćdziesiąt pięć groszy
obwód w biodrach dwa palce szarada i szyfr,
w którym słowiczku mój a leć, a piej
a także ziemia i niebo
oraz uprasza się zachować spokój, przeminą,
ale nie liczba Pi, co to to nie,
ona wciąż swoje niezłe jeszcze pięć,
nie byle jakie osiem,
nie ostatnie siedem,
przynaglając, ach przynaglając gnuśną wieczność
do trwania.

 

Zdjęcie

 


 

ZADANIA KONTROLNE - WALEC, STOŻEK, KULA

1. Jaką objętość i jakie pole powierzchni ma walec o średnicy 12 i wysokości 5?

 

2. Jakie jest pole powierzchni bocznej stożka, którego promień podstawy ma długość 4, a tworząca ma długość 6?

 

3. Dane są dwa stożki. Pierwszy o wysokości równej 4 cm i średnicy 8 cm, drugi o wysokości 8 cm i średnicy 4 cm . Który stożek ma większą objętość? Ile razy większą?

 

4. Jaki jest kąt rozwarcia stożka, którego wysokość równa jest promieniowi podstawy?

 

5. Jakie pole powierzchni ma kula o promieniu 6?

 

6. Jaki jest promień kuli, której objętość wynosi 36∏(pi) ?

 

7. Jaki promień powinna mieć kula, by jej objętość była równa objętości walca o wymiarach r=8 h=9, a jaki, by miała taką samą objętość jak stożek o wymiarach d=8 h=16?

 

 


 

W środę 28 października nalepsi matematycy uczestniczyli w Wojewódźkim Konkursie Matematycznym. Test składał się z 7 zadań zamkniętych i 10 otwartych.

Zdjęcie

Zdjęcie

 


 

Zdjęcie

Zdjęcie

 


 

 


 

Matma w małym palcu: WZORY I PODSTAWOWE POJĘCIA


Zadania dodatkowe dla klasy I i II:

zadania_tekstowe.pdf

Egzamin gimnazjalny:

zestaw_1.docx

ZESTAW2

 zestaw3.pdf

zestaw4.pdf

zestaw5.pdf

zestaw6.pdf


 

http://egesior.linuxpl.info/matematyka.jpg


Procenty - zadania dodatkowe

regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznego_g20142015.doc

 

 

 

 

 Znalezione obrazy dla zapytania matematyka

 

 

 


 

 

 

 

 

MATEMATYKA

MARIA JUST

UCZNIOWIE

zgodnie z planem lekcji

zgodnie z planem lekcji

portal Teams Office 365

e-dziennik Vulcan

e-mail, telefonicznie

 

 

Zobacz również

Załączniki

egzamin_osmoklasisty_w_2021_r_nowe_wymagania.docx [37.43 kB] cele_lekcji_klasa_2.docx [19.58 kB] klasy_gimnazjalne_wymagania.docx [102.02 kB] cele_lekcji_klasa_i.docx [42.08 kB] regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznegog20172018_1.doc [171.50 kB] regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznegog20152016.pdf [405.60 kB] zestaw2.pdf [506.83 kB] zestaw3.pdf [577.07 kB] zestaw4.pdf [648.74 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_iv_szkoly_podstawowej2_2.pdf [778.00 kB] wymaganianaposzczegolneocenyzmatematykiwklasieivpdf.pdf [554.49 kB] wymaganianaposzczegolneocenyzmatematykiwklasievi2.pdf [836.48 kB] przedmiotowe_zasady_oceniania_z_matematyki.doc [39.00 kB] wymaganianaposzczegolneoceny5.doc [158.50 kB] wymaganiazmatematykinaposzczegolneoceny8.doc [227.00 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_v_szkoly_podstawowej2_1.pdf [837.32 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_vi_szkoly_podstawowej2_1.pdf [873.96 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_vii_szkoly_podstawowej2_1.pdf [763.67 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_viii_szkoly_podstawowej2_1.pdf [673.50 kB] oczekiwania_do_lekcji.doc [112.00 kB] przedmiotowe_zasady_oceniania_z_matematyki.docx [30.87 kB] wymaganianaposzczegolneocenyopracowanenapodstawieklvdoc.doc [208.00 kB] zasady_pracy_podczas_lekcje_online.pdf [281.64 kB] zasadyzachowanianalekcji.pdf [23.22 kB] wymaganiazmatematykinaposzczegolneocenywklasie8doc.doc [192.00 kB] wymaganianaposzczegolneocenyklasavidoc.doc [170.00 kB] wymaganianaposzczegolneocenyzmatematykiwklasieivdoc.doc [175.50 kB] gomiregulamin20162017_1_1.pdf [375.54 kB] regulamin_konkurs_matematyka_20192020.doc [321.50 kB] przedmiotowy_system_oceniania_z_matematyki201718gimnazjum.docx [39.91 kB] gomi_przykladowe_1.pdf [94.07 kB] zadania_tekstowe.pdf [143.05 kB] 101_zadan_z_procentow_odpowiedzi.pdf [54.38 kB] przedmiotowy_system_oceniania_z_matematyki201718g.docx [49.94 kB] regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznegog20162017.docx [83.53 kB] zestaw_1.docx [14.57 kB] karta_pracy.docx [19.19 kB] zestaw5.pdf [497.37 kB] zestaw6.pdf [694.65 kB] kl_v_wymagania.doc [229.50 kB] zal_1a_oswiadczenie_rodzica_1.docx [17.27 kB] zal_1b_zgoda_rodzica_1.docx [17.33 kB] regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznego_g_2018_2019_1.pdf [334.47 kB] regulamin.pdf [177.89 kB] klasa_vii_wymagania_edukacyjne.docx [28.32 kB] regulamin_wojewodzkiego_konkursu_matematycznego_g20142015.doc [168.00 kB] wyniki_konkursu_matematycznego__etap_szkolny.docx [11.88 kB] liczbydodatnieiujemnekarta_pracy.docx [22.88 kB] karta_pracy_rownania.docx [13.53 kB] wkm_matematyka_konkurs_wymagania_2024_2025.pdf [596.26 kB] matematyka_2023_2024.pdf [4.81 MB] karta_pracy_klasa_8.pdf [106.89 kB] karta_pracy_rownania3.doc [31.00 kB] karta_pracy_rownania3.pdf [75.06 kB] liczbydodatnieiujemnekarta_pracy2.doc [119.00 kB] liczbydodatnieiujemnekarta_pracy3.pdf [170.03 kB] wkm_regulamin_konkurs_matematyka_2122.pdf [925.47 kB] wkm_matematyka_konkurs_wymagania_2021_2022_1.pdf [894.63 kB] zwkp4_karta_zgloszenia_ucznia_2122.docx [31.31 kB] zwkp5_druk_zgody_2122.docx [18.92 kB] ulamkidziesietnepdf_2.doc [135.00 kB] matma_w_skrocie_do_egzaminu.pdf [503.95 kB] regulamin_konkurs_matematyka_20202021.pdf [195.21 kB] matematyka_konkurs_materialy_komplet_2019_2020.pdf [8.79 MB] test_konkurs_matematyka_etap_szkolny_sp_2018_2019.pdf [944.75 kB] regulaminwkp_2022_2023_26092022.pdf [396.29 kB] wkm_matematyka_konkurs_wymagania_2022_2023.pdf [276.11 kB] plakat2023.pdf [879.31 kB] kangur2023.pdf [879.31 kB] regulaminkangur2023.pdf [356.43 kB] zgoda_uczestnika_konkursu_2023kangur.pdf [62.90 kB] instrukcja_zdalnego_nauczania.docx [11.48 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_viii_szkoly_podstawowej2.pdf [673.50 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_vii_szkoly_podstawowej2.pdf [763.67 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_vi_szkoly_podstawowej2.pdf [872.56 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_v_szkoly_podstawowej2.pdf [837.32 kB] wymagania_na_poszczegolne_oceny_dla_klasy_iv_szkoly_podstawowej2.pdf [778.00 kB] matematyka_7wymagania.docx [25.76 kB] wymaganiaedukacyjnezmatematykikl8rokszk202021.docx [57.51 kB] wymaganianaposzczegolneocenyzmatematykiwklasieivdoc2021.doc [176.00 kB] wymagania_vi.docx [51.97 kB] przedmiotowy_system_oceniania_z_matematyki.docx [30.53 kB] miniarkusze21_2.pdf [1.99 MB] pzo.odt [21.01 kB]