ROK SZKOLNY 2022/2023
PZO JĘZYK ANGIELSKI KLASY 4-8
HANNA ZAWADZKA
Przedmiotowy system oceniania w klasach 4-8 język angielski
Przygotowanie do zajęć:
Uczeń systematycznie odrabia zadania domowe, na lekcję przynosi podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt ( w linię lub kratkę ) oraz przybory szkolne. Nieprzygotowanie się do zajęć (brak zadań domowych, niegotowość odpowiedzi) należy zgłaszać nauczycielowi na początku lekcji. Nieprzygotowanie można zgłaszać trzy razy w semestrze. Każde kolejne skutkuje oceną negatywną. Uczeń, który nie posiadał podręcznika, zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego zobowiązany jest do uzupełnienia brakujących zadań i notatek na następną lekcję. Uczniowie nieobecni na lekcji również zobowiązani są do uzupełnienia brakujących zadań i notatek.
Sprawności podlegające ocenie w klasach 4-8:
- mówienie
- czytanie
- rozumienie tekstu czytanego
- rozumienie ze słuchu
- pisanie krótkiego tekstu
- znajomość pisowni
- znajomość struktur gramatycznych
- znajomość słownictwa
- aktywność na zajęciach
- praca w domu
Formy oceniania postępów ucznia w klasach 4-8:
ustne:
- rozmowy w klasie sprawdzające umiejętność komunikowania się
w określonych sytuacjach;
pisemne:
- test sprawdzający umiejętność czytania, słuchania, pisania i znajomość gramatyki;
- kartkówka – częstotliwość nieokreślona (dotycząca do trzech lekcji wstecz);
- krótki paragraf – częstotliwość nieokreślona
- projekt .
- aktywność – oceniana na koniec semestru na podstawie ilości zdobytych „+” i „-”;
- praca w domu – sprawdzana na każdej lekcji.
Kryteria oceniania poszczególnych sprawności w klasach 4-8:
a) kryteria oceniania wypowiedzi ustnych:
ocena celująca:
- uczeń wypowiada się bezbłędnie używając zwrotów i konstrukcji gramatycznych
wykraczających poza treści objęte programem nauczania;
- posiada pełną swobodę wypowiedzi;
ocena bardzo dobra:
- uczeń wypowiada się bez pomocy nauczyciela;
- wypowiedź jest poprawna pod względem merytorycznym i językowym;
- posiada duży zakres słownictwa;
ocena dobra:
- uczeń przeważnie wypowiada się samodzielnie;
- posługuje się w miarę poprawnym językiem;
- potrafi mówić spójnie, z lekkim wahaniem;
- zasób słownictwa nie jest pełny, ale uczeń potrafi zastąpić brakujące słowo innym;
- występują niewielkie uchybienia w stosowaniu konstrukcji gramatycznych;
ocena dostateczna:
- uczeń stosuje w miarę bezbłędnie proste konstrukcje gramatyczne oraz posługuje się
pewnym zasobem słownictwa;
- swą wypowiedź formułuje z niewielką pomocą nauczyciela;
ocena dopuszczająca:
- uczeń potrafi sformułować wypowiedź jedynie z pomocą nauczyciela;
- zna zasady stosowania podstawowych konstrukcji gramatycznych, ale ma problemy
z ich użyciem;
- występują braki w słownictwie podstawowym;
- rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie.
ocena niedostateczna:
- uczeń nie jest w stanie sformułować wypowiedzi nawet za pomocą nauczyciela;
- wykazuje znaczne braki w opanowaniu materiału gramatycznego i podstawowego
słownictwa.
b) kryteria oceniania prac pisemnych:
ocena celująca – praca bezbłędna pod względem gramatycznym, leksykalnym
i ortograficznym, zawierająca struktury wykraczające poza program nauczania;
ocena bardzo dobra – praca poprawna pod względem gramatycznym, leksykalnym
i ortograficznym;
ocena dobra – praca na ogół poprawna, ewentualne błędy gramatyczne, leksykalne,
czy ortograficzne nie mają znaczenia dla zrozumienia ogólnego sensu tekstu;
ocena dostateczna – praca zawierająca nieliczne poważniejsze błędy gramatyczne,
leksykalne lub ortograficzne;
ocena dopuszczająca – praca zawiera liczne błędy świadczące o niepełnym opanowaniu
materiału;
ocena niedostateczna – praca zawierająca liczne błędy świadczące o niedostatecznym
opanowaniu materiału;
c) kryteria oceniania aktywności:
ocena bardzo dobra – jeżeli uczeń jest zawsze aktywny na lekcjach i zdobył co
najmniej 5 plusów;
ocena dobra – jeżeli uczeń jest często aktywny na lekcjach i zdobył co najmniej
3- 4 plusy za aktywność;
ocena dostateczna – jeżeli uczeń jest czasami aktywny na zajęciach, ponadto zdobył
2 plusy;
d) kryteria oceniania pracy w domu
ocena bardzo dobra – jeżeli uczeń pięć razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną
pracę domową;
ocena dobra – jeżeli uczeń cztery razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną pracę
domową;
ocena dostateczna – jeżeli uczeń trzy razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną
pracę domową;
ocena dopuszczająca – jeżeli uczeń dwa razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną
pracę domową;
ocena niedostateczna – jeżeli uczeń trzykrotnie zapomni odrobić pracy domowej;
e) kryteria oceniania sprawdzianów, testów i kartkówek– system punktowy wg WZO
Celujący: 100% i/lub poprawnie wykonane zadanie dodatkowe
Bardzo dobry: 90%- 99%
Dobry: 75% - 89%
Dostateczny: 50% - 74%
Dopuszczający: 49% - 30%
Niedostateczny: 29%-0%
Dopuszcza się stosowanie następujących skrótów w dzienniku lekcyjnym:
np – uczeń nieprzygotowany
bz – brak zadania
0 – uczeń nie pisał pracy pisemnej
Waga oceny
Lp. |
Narzędzia oceniania |
Waga |
1. |
Sprawdziany/prace klasowe ( leksykalne, gramatyczne) |
6 |
2. |
Testy diagnozujące |
6 |
3. |
Sprawdziany kompetencji |
6 |
4. |
Sprawdziany semestralne/roczne |
6 |
5. |
Egzaminy próbne /wewnętrzne/ |
6 |
6. |
Kartkówki |
4 |
7. |
Odpowiedzi ustne (Ans) |
4 |
8. |
Zajęcie miejsca w konkursach szkolnych i międzyszkolnych/olimpiadach |
6 |
9. |
Bieżące prace domowe |
3 |
10. |
Praca na lekcji /indywidualna lub grupowa, projekt/ |
3 |
11. |
Aktywność na zajęciach |
2 |
12. |
Pozalekcyjna forma aktywności /konkursy-bez miejsca, akademie/ |
3 |
13. |
Nieprzygotowanie do lekcji / brak zadania |
0 |
14. |
Inne |
0 |
Wymagania programowe na poszczególne oceny w klasach 4-8.
Na ocenę celującą uczeń:
- poprawnie operuje poznanymi strukturami gramatycznymi;
- buduje poprawne i spójne zdania twierdzące, pytające i przeczące, stosuje poprawny
szyk wyrazów;
- poprawnie używa słownictwa o charakterze złożonym, abstrakcyjnym, wykraczającego
niejednokrotnie poza zakres wprowadzonego słownictwa;
- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i instrukcje w podręczniku;
- rozumie dokładnie sens danego tekstu lub rozmowy;
- wybiera z tekstu lub dialogu określone – kluczowe lub potrzebne – informacje;
- poprawnie przekazuje ustnie proste informacje;
- dysponuje zakresem czynnego słownictwa wykraczającym poza podstawę programową;
- ma doskonałą wymowę;
- pisze spójne teksty, o długości większej niż wymagana, zawierający poprawne zdania
z pełnymi informacjami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji;
- potrafi korzystać z innych źródeł niż podręcznik, w celu samodzielnego pogłębiania
znajomości języka angielskiego;
- wykonuje podczas lekcji oraz testów i sprawdzianów zadania dodatkowe
o podwyższonym stopniu trudności;
- zajmuje pierwsze miejsca w szkolnych konkursach języka angielskiego i/lub bierze
udział w ogólnopolskim konkursie z języka angielskiego, zdobywając znaczną
ilość punktów.
Na ocenę bardzo dobrą uczeń:
- poprawnie operuje poznanymi strukturami gramatycznymi;
- buduje poprawne i spójne zdania twierdzące, pytające i przeczące, stosuje poprawny
szyk wyrazów;
- poprawnie używa słownictwa o charakterze złożonym, abstrakcyjnym;
- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i instrukcje w podręczniku;
- rozumie ogólny sens danego tekstu lub rozmowy;
- wybiera z tekstu lub dialogu określone – kluczowe lub potrzebne – informacje;
- poprawnie, bez większych błędów przekazuje ustnie proste informacje;
- dysponuje dużym zakresem czynnego słownictwa i zrozumiałą wymową;
- poprawnie czyta i bardzo dobrze rozumie ogólny sens tekstu;
- pisze spójny, o wymaganej długości tekst zawierający poprawne zdania z pełnymi
informacjami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.
Na ocenę dobrą uczeń:
- poprawnie operuje większością poznanych struktur gramatycznych, buduje spójne
zdania;
- stosuje dość szeroki zakres słownictwa związanego głównie z życiem codziennym,
poprawnie używa niedużej ilości słownictwa abstrakcyjnego;
- rozumie większość poleceń nauczyciela;
- na ogół rozumie ogólny sens słyszanych tekstów i dialogów, wydobywa z nich
większość kluczowych lub potrzebnych informacji;
- używa podczas rozmowy odpowiednich sformułowań (pyta, odpowiada, itp.);
- dość poprawnie, bez większych błędów, przekazuje informacje;
- dysponuje wystarczającym zakresem słownictwa do wyrażenia myśli i przekazania
prostych informacji;
- poprawnie czyta i dobrze rozumie czytany tekst;
- ma dość poprawną wymowę;
- pisze na ogół spójny, o wymaganej długości tekst, zawierający w większości poprawne
zdania z istotnymi informacjami, używa w większości poprawnej pisowni
i interpunkcji.
Na ocenę dostateczną uczeń:
- poprawnie posługuje się podstawowymi strukturami gramatycznymi;
- buduje proste zdania zachowując poprawny szyk wyrazów;
- posiada podstawowy zasób słownictwa, poprawnie, ale rzadko używa słownictwa
o charakterze bardziej złożonym, abstrakcyjnym;
- z tekstu słuchanego wydobywa część kluczowych lub potrzebnych informacji;
- rozumie niektóre polecenia nauczyciela;
- przekazuje wiadomość ustną na ogół w sposób poprawny, dysponując ograniczonym
zakresem czynnego słownictwa oraz nie zawsze prawidłową wymową;
- poprawnie rozumie większość zdań w czytanym tekście lub dialogu;
- podejmuje próbę napisania pracy zawierającej pełne zdania, proste struktury
i słownictwo, podaje większość istotnych informacji, nie zawsze przestrzega wymogów
długości tekstu oraz prawidłowej interpunkcji.
Na ocenę dopuszczającą uczeń:
- poprawnie stosuje tylko niektóre proste struktury gramatyczne;
- ma trudności z samodzielnym zbudowaniem spójnego zdania;
- dysponuje niewielkim zakresem słownictwa;
- rozumie niektóre proste słuchane teksty lub dialogi, wydobywa pojedyncze kluczowe
informacje;
- rozumie polecenia z pomocą nauczyciela;
- ma trudności z ustnym przekazaniem informacji, dysponuje bardzo ograniczonym
zasobem słownictwa;
- ma trudności z poprawną wymową;
- czyta teksty z błędami i słabo je rozumie (ograniczony zakres słownictwa biernego);
- ma duże trudności z napisaniem spójnej pracy zawierającej pełne zdania, istotne
informacje, o wymaganej długości i interpunkcji.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań przewidzianych na ocenę
dopuszczającą (koniecznych, umożliwiających kontynuację nauki na wyższym poziomie
kształcenia).
Poprawianie ocen niekorzystnych:
- uczeń może poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze wszystkich form sprawdzania wiedzy tylko raz w ciągu dwóch tygodni od otrzymania tej oceny w terminie uzgodnionym z nauczycielem;
- w przypadku nieobecności na którejś z obowiązujących procedur oceniania, bez
względu na jej przyczyny, uczeń ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania
jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela;
- trzy razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić brak przygotowania do zajęć- nieprzygotowanie należy zgłosić przed lekcją, każde kolejne nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną.
Opracowałą mgr Hanna Zawadzka