ROK SZKOLNY 2022/2023

PZO JĘZYK ANGIELSKI KLASY 4-8

HANNA ZAWADZKA

Przedmiotowy system oceniania w klasach 4-8 język angielski

Przygotowanie do zajęć:

Uczeń systematycznie odrabia zadania domowe, na lekcję przynosi podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt ( w linię lub kratkę ) oraz przybory szkolne. Nieprzygotowanie się do zajęć (brak zadań domowych, niegotowość odpowiedzi) należy zgłaszać nauczycielowi na początku lekcji. Nieprzygotowanie można zgłaszać trzy  razy w semestrze. Każde kolejne skutkuje oceną negatywną. Uczeń, który nie posiadał podręcznika, zeszytu ćwiczeń lub zeszytu przedmiotowego zobowiązany jest do uzupełnienia brakujących zadań i notatek na następną lekcję. Uczniowie nieobecni na lekcji również zobowiązani są do uzupełnienia brakujących zadań i notatek.

 

Sprawności podlegające ocenie w klasach 4-8:

- mówienie

- czytanie

- rozumienie tekstu czytanego

- rozumienie ze słuchu

- pisanie krótkiego tekstu

- znajomość pisowni

- znajomość struktur gramatycznych

- znajomość słownictwa

- aktywność na zajęciach

- praca w domu

 Formy oceniania postępów ucznia w klasach 4-8:

ustne:

- rozmowy w klasie sprawdzające umiejętność komunikowania się

w określonych sytuacjach;

pisemne:

- test sprawdzający umiejętność czytania, słuchania, pisania i znajomość gramatyki;

- kartkówka – częstotliwość nieokreślona (dotycząca do trzech lekcji wstecz);

- krótki paragraf – częstotliwość nieokreślona

- projekt .

- aktywność – oceniana na koniec semestru na podstawie ilości zdobytych „+” i „-”;

- praca w domu – sprawdzana na każdej lekcji.

Kryteria oceniania poszczególnych sprawności w klasach 4-8:

a) kryteria oceniania wypowiedzi ustnych:

ocena celująca:

- uczeń wypowiada się bezbłędnie używając zwrotów i konstrukcji gramatycznych

wykraczających poza treści objęte programem nauczania;

- posiada pełną swobodę wypowiedzi;

ocena bardzo dobra:

- uczeń wypowiada się bez pomocy nauczyciela;

- wypowiedź jest poprawna pod względem merytorycznym i językowym;

- posiada duży zakres słownictwa;

ocena dobra:

- uczeń przeważnie wypowiada się samodzielnie;

- posługuje się w miarę poprawnym językiem;

- potrafi mówić spójnie, z lekkim wahaniem;

- zasób słownictwa nie jest pełny, ale uczeń potrafi zastąpić brakujące słowo innym;

- występują niewielkie uchybienia w stosowaniu konstrukcji gramatycznych;

ocena dostateczna:

- uczeń stosuje w miarę bezbłędnie proste konstrukcje gramatyczne oraz posługuje się

pewnym zasobem słownictwa;

- swą wypowiedź formułuje z niewielką pomocą nauczyciela;

ocena dopuszczająca:

- uczeń potrafi sformułować wypowiedź jedynie z pomocą nauczyciela;

- zna zasady stosowania podstawowych konstrukcji gramatycznych, ale ma problemy

z ich użyciem;

- występują braki w słownictwie podstawowym;

- rzadko próbuje zabierać głos w rozmowie.

ocena niedostateczna:

- uczeń nie jest w stanie sformułować wypowiedzi nawet za pomocą nauczyciela;

- wykazuje znaczne braki w opanowaniu materiału gramatycznego i podstawowego

słownictwa.

b) kryteria oceniania prac pisemnych:

ocena celująca – praca bezbłędna pod względem gramatycznym, leksykalnym

i ortograficznym, zawierająca struktury wykraczające poza program nauczania;

ocena bardzo dobra – praca poprawna pod względem gramatycznym, leksykalnym

i ortograficznym;

ocena dobra – praca na ogół poprawna, ewentualne błędy gramatyczne, leksykalne,

czy ortograficzne nie mają znaczenia dla zrozumienia ogólnego sensu tekstu;

ocena dostateczna – praca zawierająca nieliczne poważniejsze błędy gramatyczne,

leksykalne lub ortograficzne;

ocena dopuszczająca – praca zawiera liczne błędy świadczące o niepełnym opanowaniu

materiału;

ocena niedostateczna – praca zawierająca liczne błędy świadczące o niedostatecznym

opanowaniu materiału;

c) kryteria oceniania aktywności:

ocena bardzo dobra – jeżeli uczeń jest zawsze aktywny na lekcjach i zdobył co

najmniej 5 plusów;

ocena dobra – jeżeli uczeń jest często aktywny na lekcjach i zdobył co najmniej

3- 4 plusy za aktywność;

ocena dostateczna – jeżeli uczeń jest czasami aktywny na zajęciach, ponadto zdobył

2 plusy;

d) kryteria oceniania pracy w domu

ocena bardzo dobra – jeżeli uczeń pięć razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną

pracę domową;

ocena dobra – jeżeli uczeń cztery razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną pracę

domową;

ocena dostateczna – jeżeli uczeń trzy razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną

pracę domową;

ocena dopuszczająca – jeżeli uczeń dwa razy z rzędu zdobył plus za dobrze odrobioną

pracę domową;

ocena niedostateczna – jeżeli uczeń trzykrotnie zapomni odrobić pracy domowej;

e) kryteria oceniania sprawdzianów, testów i kartkówek– system punktowy wg WZO

Celujący: 100%  i/lub poprawnie wykonane zadanie dodatkowe  

Bardzo dobry: 90%- 99%

Dobry: 75% - 89%

Dostateczny: 50% - 74%

Dopuszczający: 49% - 30%

Niedostateczny: 29%-0%

Dopuszcza się stosowanie następujących skrótów w dzienniku lekcyjnym:

np – uczeń nieprzygotowany

bz – brak zadania

0 – uczeń nie pisał pracy pisemnej

Waga oceny

Lp.

Narzędzia oceniania

Waga

1.

Sprawdziany/prace klasowe ( leksykalne, gramatyczne)

6

2.

Testy diagnozujące

6

3. 

Sprawdziany kompetencji

6

4.

Sprawdziany semestralne/roczne

6

5.

Egzaminy próbne /wewnętrzne/

6

6.

Kartkówki

4

7.

Odpowiedzi ustne (Ans)

4

8.

Zajęcie miejsca w konkursach szkolnych i międzyszkolnych/olimpiadach

6

9.

Bieżące prace domowe

3

10.

Praca na lekcji  /indywidualna lub grupowa, projekt/

3

11.

Aktywność na zajęciach

2

12.

Pozalekcyjna forma aktywności /konkursy-bez miejsca, akademie/

3

13.

Nieprzygotowanie do lekcji / brak zadania

0

14.

Inne 

0

 

Wymagania programowe na poszczególne oceny w klasach 4-8.

Na ocenę celującą uczeń:

- poprawnie operuje poznanymi strukturami gramatycznymi;

- buduje poprawne i spójne zdania twierdzące, pytające i przeczące, stosuje poprawny

szyk wyrazów;

- poprawnie używa słownictwa o charakterze złożonym, abstrakcyjnym, wykraczającego

niejednokrotnie poza zakres wprowadzonego słownictwa;

- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i instrukcje w podręczniku;

- rozumie dokładnie sens danego tekstu lub rozmowy;

- wybiera z tekstu lub dialogu określone – kluczowe lub potrzebne – informacje;

- poprawnie przekazuje ustnie proste informacje;

- dysponuje zakresem czynnego słownictwa wykraczającym poza podstawę programową;

- ma doskonałą wymowę;

- pisze spójne teksty, o długości większej niż wymagana, zawierający poprawne zdania

z pełnymi informacjami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji;

- potrafi korzystać z innych źródeł niż podręcznik, w celu samodzielnego pogłębiania

znajomości języka angielskiego;

- wykonuje podczas lekcji oraz testów i sprawdzianów zadania dodatkowe

o podwyższonym stopniu trudności;

- zajmuje pierwsze miejsca w szkolnych konkursach języka angielskiego i/lub bierze

udział w ogólnopolskim konkursie z języka angielskiego, zdobywając znaczną

ilość punktów.

Na ocenę bardzo dobrą uczeń:

- poprawnie operuje poznanymi strukturami gramatycznymi;

- buduje poprawne i spójne zdania twierdzące, pytające i przeczące, stosuje poprawny

szyk wyrazów;

- poprawnie używa słownictwa o charakterze złożonym, abstrakcyjnym;

- rozumie wszystkie polecenia nauczyciela i instrukcje w podręczniku;

- rozumie ogólny sens danego tekstu lub rozmowy;

- wybiera z tekstu lub dialogu określone – kluczowe lub potrzebne – informacje;

- poprawnie, bez większych błędów przekazuje ustnie proste informacje;

- dysponuje dużym zakresem czynnego słownictwa i zrozumiałą wymową;

- poprawnie czyta i bardzo dobrze rozumie ogólny sens tekstu;

- pisze spójny, o wymaganej długości tekst zawierający poprawne zdania z pełnymi

informacjami, używa prawidłowej pisowni i interpunkcji.

Na ocenę dobrą uczeń:

- poprawnie operuje większością poznanych struktur gramatycznych, buduje spójne

zdania;

- stosuje dość szeroki zakres słownictwa związanego głównie z życiem codziennym,

poprawnie używa niedużej ilości słownictwa abstrakcyjnego;

- rozumie większość poleceń nauczyciela;

- na ogół rozumie ogólny sens słyszanych tekstów i dialogów, wydobywa z nich

większość kluczowych lub potrzebnych informacji;

- używa podczas rozmowy odpowiednich sformułowań (pyta, odpowiada, itp.);

- dość poprawnie, bez większych błędów, przekazuje informacje;

- dysponuje wystarczającym zakresem słownictwa do wyrażenia myśli i przekazania

prostych informacji;

- poprawnie czyta i dobrze rozumie czytany tekst;

- ma dość poprawną wymowę;

- pisze na ogół spójny, o wymaganej długości tekst, zawierający w większości poprawne

zdania z istotnymi informacjami, używa w większości poprawnej pisowni

i interpunkcji.

Na ocenę dostateczną uczeń:

- poprawnie posługuje się podstawowymi strukturami gramatycznymi;

- buduje proste zdania zachowując poprawny szyk wyrazów;

- posiada podstawowy zasób słownictwa, poprawnie, ale rzadko używa słownictwa

o charakterze bardziej złożonym, abstrakcyjnym;

- z tekstu słuchanego wydobywa część kluczowych lub potrzebnych informacji;

- rozumie niektóre polecenia nauczyciela;

- przekazuje wiadomość ustną na ogół w sposób poprawny, dysponując ograniczonym

zakresem czynnego słownictwa oraz nie zawsze prawidłową wymową;

- poprawnie rozumie większość zdań w czytanym tekście lub dialogu;

- podejmuje próbę napisania pracy zawierającej pełne zdania, proste struktury

i słownictwo, podaje większość istotnych informacji, nie zawsze przestrzega wymogów

długości tekstu oraz prawidłowej interpunkcji.

Na ocenę dopuszczającą uczeń:

- poprawnie stosuje tylko niektóre proste struktury gramatyczne;

- ma trudności z samodzielnym zbudowaniem spójnego zdania;

- dysponuje niewielkim zakresem słownictwa;

- rozumie niektóre proste słuchane teksty lub dialogi, wydobywa pojedyncze kluczowe

informacje;

- rozumie polecenia z pomocą nauczyciela;

- ma trudności z ustnym przekazaniem informacji, dysponuje bardzo ograniczonym

zasobem słownictwa;

- ma trudności z poprawną wymową;

- czyta teksty z błędami i słabo je rozumie (ograniczony zakres słownictwa biernego);

- ma duże trudności z napisaniem spójnej pracy zawierającej pełne zdania, istotne

informacje, o wymaganej długości i interpunkcji.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań przewidzianych na ocenę

dopuszczającą (koniecznych, umożliwiających kontynuację nauki na wyższym poziomie

kształcenia).

 Poprawianie ocen niekorzystnych:

- uczeń może poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą ze wszystkich form sprawdzania wiedzy tylko raz w ciągu dwóch tygodni od otrzymania tej oceny w terminie uzgodnionym z nauczycielem;

- w przypadku nieobecności na którejś z obowiązujących procedur oceniania, bez

względu na jej przyczyny, uczeń ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania

jego osiągnięć w trybie określonym przez nauczyciela;

- trzy razy w ciągu semestru uczeń może zgłosić brak przygotowania do zajęć- nieprzygotowanie należy zgłosić przed lekcją, każde kolejne nieprzygotowanie skutkuje oceną niedostateczną.

 

Opracowałą mgr Hanna Zawadzka