KĄCIK PRZEDMIOTOWY
Z JĘZYKA POLSKIEGO
dla uczniów klas IV-VIII
szkoły podstawowej
„Powoli rosła nasza mowa, początek jej daleki.
Powoli gromadziła słowa, przez wieki, długie wieki.
Nie żałowali mnisi ręki, niewczasu i mitręgi,
polszczyzny pierwsze szorstkie dźwięki wpisując do swej księgi.
Ubogim rymem częstochowskim Rej ładził język zgrzebny.
Ludowej gwarze Kochanowski wskazywał lot podniebny.”
Roman Pisarski — O mowie polskiej, frag.
ROK SZKOLNY 2024/2025
..........................................................................................................................................
DEBIUT CZWARTOKLASISTEK
W XVII POWIATOWYM KONKURSIE RECYTATORSKIM
"NIE BÓJ SIĘ MÓWIĆ O ZIEMI"
24 kwietnia br. Julia Ryżek z klasy IVa oraz Nadia Topór z klasy IVb- po wygranych eliminacjach szkolnych -reprezentowały nas podczas kolejnej-już XVII edycji Powiatowego Konkursu Recytatorskiego ,,Nie bój się mówić o Ziemi”, organizowanego rokrocznie w Dniu Ziemi przez Szkołę Podstawową im. 67 Pułku Piechoty w Romanowie Dolnym. Dziewczynki przepięknie zaprezetowały utwory o tematyce ekologicznej. Celem konkursu było rozwijanie wśród najmłodszych wrażliwości na problemy otaczającego nas środowiska, kształtowanie postaw proekologicznych oraz propagowanie tradycji obchodów Dnia Ziemi. Cieszymy się, że również w tym roku mogliśmy współtworzyć społeczność, która - posługując się poezją - zachęca do działań na rzecz środowiska naturalnego.
..........................................................................................................................................
Z WIZYTĄ W MAGICZNEJ AKADEMII…
14 kwietnia uczniowie klas IVa, IVb oraz VB wraz z wychowawczyniami wybrali się do czarnkowskiego Domu Kultury, by obejrzeć spektakl teatralny pt. “Pan Kleks” zrealizowany w oparciu o książkę Jana Brzechwy ,,Akademia pana Kleksa” . Adaptację przedstawili aktorzy Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza z Wrocławia. Bohaterami inscenizacji byli: tytułowy Pan Kleks, uczniowie jego Akademii-chłopcy o imionach zaczynających się na literę „A”, szpak Mateusz, golarz Filip oraz stworzony przez niego i wprowadzony do szkoły chłopiec-robot. Zajęcia w roztańczonej i rozśpiewanej Akademii prowadzone przez kreatywnego wychowawcę o magicznych mocach bywały pasjonujące. Na darmo było nam szukać tu typowych przedmiotów-matematyki, historii, przyrody czy języka polskiego. Zastąpiły je zajęcia przędzenia liter, kleksografii, geografii na sportowo czy leczenia chorych sprzętów. Chłopcy aktywnie i chętnie uczestniczyli we wszystkich zajęciach, czemu bacznie przyglądał się szpak Mateusz-książę zamieniony w ptaka, którego historię poznaliśmy w dalszej części przedstawienia. Losy tego bohatera wzruszały i jednocześnie uczyły, że nieposłuszeństwo wobec rodziców może być przyczyną wielkich kłopotów. Pojawił się też –jak to w życiu bywa-bohater negatywny: golarz Filip i jego mechaniczna lalka – Alojzy, której zachowanie w szkole dalece odbiegało od ogólnie przyjętych norm i uzmysłowiło nam, że nawet najdoskonalsza maszyna nie zastąpi człowieka wyposażonego w wyobraźnię oraz hołdującego uniwersalnym wartościom.
Ekspresyjna gra aktorów, wspaniała scenografia podkreślana przez grę świateł, dynamiczna muzyka, kostiumy oraz efekty dźwiękowe i wizualne sprawiły, że przez niemal godzinę zanurzyliśmy się w baśniowy świat jednej z lektur obowiązkowych, co pozwoliło nam dobrze utrwalić sobie jej treść.
..........................................................................................................................................
„POTYCZKI Z POLSZCZYZNĄ”
Z OKAZJI MIĘDZYNARODOWEGO DNIA
JĘZYKA OJCZYSTEGO
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. Zostało ono ustanowione przez UNESCO w 1999 r. dla upamiętnienia wydarzeń, do których doszło w 1952 r. w Bangladeszu (zginęło wówczas pięciu studentów domagających się nadania ich językowi rodzimemu – bengalskiemu – statusu języka urzędowego. MDJO został ustanowiony nie po to, by uczcić nasz język ojczysty, czyli polszczyznę, lecz po to, byśmy wszyscy – na całym świecie – uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, tych o ogromnym zasięgu i tych używanych jedynie przez nielicznych. Dbając o język, chronimy kulturę i tożsamość – swoją i innych.
W naszej szkole z okazji MDJO uczniowie klasy V b i VIII b w ramach lekcji języka polskiego po raz kolejny aktywnie bawili się językiem polskim i stanęli do „Potyczek z polszczyzną”. W temat wprowadziła uczniów prezentacja multimedialna zbudowana wokół słowa „język”, dzięki której poznali genezę dzisiejszego święta oraz wiele ciekawostek związanych z językiem polskim. Dowiedzieli się m.in., że naszym językiem posługuje się około 50 mln ludzi i jest on zaliczany do najtrudniejszych języków świata, poznali liczne frazeologizmy, homofony oraz łamańce językowe. Po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę językową. Pracując w grupach uczniowie ćwiczyli znajomość związków frazeologicznych, dokonywali przekładu intersemiotycznego, rysując dzidę na podstawie bardzo zabawnego jej opisu, czytali teksty bez znaków diakrytycznych i przepisywali je, poprawiając, odszukiwali imiona męskie i żeńskie w wężu wyrazowym, układali słowa z liter wyrazów „krasnoludek” i „pięćdziesięciogroszówka”, dopisywali feminatywy do męskich form nazw zawodów, w swym otoczeniu wyszukiwali wyrazów z ortofonami. Klasa VIII skorzystała z okazji, by powtórzyć swe wiadomości przed egzaminem w quizie językowym przygotowanym w formie gry Kahoot.
Polszczyzna nie jest łatwa nawet dla Polaków, błędy zdarzają się każdemu z nas. Aby, jak pisał Juliusz Słowacki, „język giętki, powiedział wszystko, co pomyśli głowa”, warto dbać o poprawność językową każdego dnia. Możemy to robić bez wysiłku. Wystarczy starać się mówić „ładnie”. Zacznijmy od lektury. To najprzyjemniejszy sposób utrwalania wiedzy i rozwijania sprawności językowej. Jeśli mamy wątpliwości co do poprawnego zapisu, sięgajmy do słowników. Zwracajmy uwagę na interpunkcję- zapomniany przecinek może zmienić znaczenie naszych słów. Szukajmy polskich odpowiedników dla zapożyczeń z innych języków. W komunikacji elektronicznej posługujmy się poprawną polszczyzną i znakami diakrytycznymi. Wszystko to sprawi, iż staniemy się dumnymi i świadomymi użytkownikami języka polskiego nie tylko w dniu Jego święta, ale na co dzień.
..........................................................................................................................................
POLONISTYCZNE WALENTYNKI
W KLASIE VB I VIIIB
Walentynki to wyjątkowy dzień, w którym celebruje się miłość i przyjaźń, a to stwarza niepowtarzalną okazję, by emocje te zagościły na lekcjach języka polskiego. Święto zakochanych to też idealna pora na powtórzenie na lekcjach motywu miłości w utworach literackich. Wstępem do dalszych rozważań była prezentacja przybliżająca uczniom pochodzenie święta oraz postać jego patrona –św.Walentego, który za potajemne udzielanie ślubu zakochanym parom wbrew zakazowi cesarza Rzymu Klaudiusza II, został stracony właśnie 14 lutego.
Uczniowie poznali też walentynkowe symbole: serce, jako centrum wszystkich emocji, mitycznego boga miłości Amorka/kupidynka trafiającego ludzi strzałą zakochanych, wysyłanie kartek walentynkowych, obdarowywanie bliskich czekoladkami i czerwonymi różami. Dowiedzieli się również, jak ten dzień obchodzony jest w innych krajach- Wielkiej Brytanii, Francji, Japonii, Korei Południowej. Zaopatrzeni w wiedzę teoretyczną uczniowie zmierzyli się następnie z walentynkowymi zadaniami: „frazeologią z sercem”, która polegała na odgadnięciu ukrytych pod sercami słów tworzących dany związek frazeologiczny,
odczytaniu umieszczonych w chmurach wyrazowych fragmentów „Hymnu o miłości” Św. Pawła,
rozpoznaniu przedstawionych za pomocą grafiki motywów miłosnych z lektur obowiązkowych,
udzieleniu odpowiedzi na pytania zawarte w balonikowy quizie literackim w Genially.
Nie mogło też zabraknąć elementów nauki o języku-na kartach pracy zatytułowanych „Kochamy gramatykę” pojawiły się części mowy, odmiana rzeczownika „miłość” przez przypadki, „Miłosne wybieranki” czyli krótka wypowiedź argumentacyjna oraz spojrzenie w głąb siebie w ćwiczeniach słownikowych czyli „To, co kocham najbardziej”.
Ósma klasa zmierzyła się też z sercowymi cytatami z „Pana Tadeusza”. Lekcja zakończyła się zabawą podsumowującą –losowaniem fiszek z krótkimi poleceniami i ćwiczeniami czyli tzw. „Walentynkowe 5 sekund”
Lekcje nawiązujące do ulubionych przez dzieci świąt, zwyczajów, tradycji czy obrzędów pozwalają na rozwijanie różnych aspektów języka polskiego dzięki nauce przez zabawę. Poprzez analizę przysłów o miłości, opisywanie przeżyć wewnętrznych bohaterów literackich czy redagowanie walentynkowej wypowiedzi , uczniowie doskonalą umiejętności językowe. To także świetna okazja do wzbogacenia słownictwa o terminy związane z emocjami i relacjami.
..........................................................................................................................................
LEKTURY INACZEJ CZYLI „BALLADYNA”
NA DESKACH TEATRU…
W poniedziałek 16.12. uczniowie z klas VII-VIII wraz z opiekunami pojechali do Chodzieskiego Domu Kultury na spektakl Katolickiego Teatru Edukacji z Krakowa pt.: "Balladyna". Dla ósmoklasistów była to niebywała okazja, by w tak niekonwencjonalny sposób przypomnieć sobie treść lektury obowiązkowej, zaś młodsi koledzy po raz pierwszy mieli możliwość poznać opowieść o prostej dziewczynie, która poddaje się złu drzemiącemu w jej sercu, która jest zaślepiona dążeniem do bycia „kimś”. Bierze ona los w swoje ręce, bezwzględnie eliminując wszystkich stojących na jej drodze do celu, jakim jest władza. Spektakl – to historia jej kariery i jednocześnie upadku – to studium zła i mrocznej strony ludzkiej natury. Sztuka przeniosła publiczność w czasy „bajeczne koło jeziora Gopło” i pozwoliła na moment zanurzyć się w prasłowiańskiej scenerii. Zaczarowany świat kostiumu, muzyki, wokalu i sztuki aktorskiej pozwoliły poznać "Balladynę" nie tylko jako lekturę szkolną, ale również jako źródło przemyśleń, inspiracji i refleksji na całe życie człowieka. Uczniowie mieli możliwość zastanowić się nad systemem wartości, który w życiu każdego człowieka pełni ważną rolę oraz uświadomić sobie, ze każda decyzja, jaką w życiu podejmujemy wiąże się z jej następstwami, czasem w postaci bolesnych konsekwencji…
Wyjazd nie tylko przypomniał treść lektury obowiązkowej przed nadchodzącym egzaminem ósmoklasisty, ale także nauczył odbioru dzieł sztuki i obcowania z teatrem jako alternatywną formą przekazu.
By istniała równowaga między umysłem a ciałem-po strawie duchowej przyszedł czas na wyczekiwany posiłek w pobliskim McDonaldzie.
............................................................................................................................................
...........................................................................................................................................
PRÓBNY EGZAMIN ÓSMOKLASISTY
W pierwszych dniach grudnia uczniowie klas ósmych przystapili do próbnego egzaminu z języka polskiego. Rozwiązywanie arkuszy egzaminacyjnych to najlepszy sposób, by zweryfikować poziom swej wiedzy i umiejętności. To także przydatne ćwiczenie umiejętności w praktyce i utrwalanie informacji. Wszystkie zadania i pytania zostały opracowane na wzór egzaminu z języka polskiego na zakończenie szkoły podstawowej. Zakres materiału potrzebny do udzielenia odpowiedzi obejmował treści programowe wymagane na poziomie klasy ósmej.
.........................................................................................................................................
LEKTURY INACZEJ
CZYLI WĘDRÓWKA PO NARNII
Z AKTORAMI
NARODOWEGO TEATRU EDUKACJI
Z WROCŁAWIA.
W poniedziałek 4 listopada uczniowie z klas IVa, IVb i Vb wraz z opiekunami udali się do Czarnkowskiego Domu Kultury na spektakl "Opowieści z Narnii" przygotowany przez aktorów Narodowego Teatru Edukacji z Wrocławia na podstawie pierwszego tomu kultowej sagi C.S. Levisa czyli "Lew, czarownica i stara szafa". Dla piątoklasistów była to niebywała okazja, by w tak niekonwencjonalny sposób przypomnieć sobie treść lektury obowiązkowej, zaś młodsi koledzy po raz pierwszy mieli możliwość poznać przepiękną historię o magicznej krainie, do której droga wiedzie przez starą szafę. Czwórka zwyczajnych dzieci uciekających przed wojenną zawieruchą niespodziewanie odkrywa drogę do tajemniczej Narnii, pełnej zagadek, niesamowitych postaci i zdarzeń, gdzie magia jest powszechna, zwierzęta mówią, a dobro walczy ze złem. Ten baśniowy świat, zniewolony mocą białej czarownicy i skuty wiecznym mrozem, czeka na wyzwolenie. Młodzi bohaterowie stoją na drodze wyborów – mogą uciec lub walczyć, opowiedzieć się po stronie dobra lub…zdradzić. Powraca stwórca Narnii – lew Aslan, który uczy, czym jest poświecenie, oddając własne życie dla ratowania Edmunda . Wspólnie z bohaterami przeżywamy chwile grozy… Na szczęście odwaga, wzajemny szacunek, miłość i umiejętnie wykorzystana nadzwyczajna moc- pokonują zło!
Wyzwaniem scenicznym była niewątpliwie wielka bitwa, jaka jest stoczona w powieści. Rozwiązano to, wykorzystując interaktywne tło przygotowane z wykorzystaniem nowoczesnych technologii multimedialnych. Zaczarowany świat kostiumu (finezyjna szata Białej Czarownicy), obrazu(zimowy pejzaż magicznej krainy, bitwa o Narnię), muzyki i sztuki aktorskiej pozwoliły poznać przygody Łucji i jej rodzeństwa nie tylko w kontekście szkolnej lektury obowiązkowej, ale również jako źródło przemyśleń, inspiracji i refleksji.
Odbyliśmy podróż po wyobraźni i magicznych krainach, tak odległych od realnego świata, w których zawsze wygrywa dobro. Wyjazd dostarczyły nam niezapomnianych wrażeń oraz ponownie zwrócił uwagę na to, co w życiu ważne: poszukiwanie własnej tożsamości, tolerancja, akceptacja czy poświęcenie…
..........................................................................................................................................
WOJEWÓDZKI KONKURS
JĘZYKA POLSKIEGO
-ETAP SZKOLNY
28 października o godzinie 14:00 odbył się szkolny etap Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego. Do zmagań z zadaniami konkursowymi przystapiło w tym roku 4 uczniów z klas VIIIa: Kacper Kapała i VIIIb: Nadia Bals oraz Zuzanna Kwiatkowska. Tegoroczny test z tematem przewodnim "Zwierzakiem być. To takie ludzkie..." obejmował zarówno zadania otwarte jak i zamknięte. Nad przebiegiem Konkursu czuwała powołana przez Dyrektora Szkolna Komisja Konkursowa.
REGULAMIN WOJEWÓDZKICH KONKURSÓW PRZEDMIOTOWYCH
WOJEWÓDZKI KONKURS JEZYKA POLSKIEGO-ETAP SZKOLNY. ZAGADNIENIA.
..........................................................................................................................................
XXV POWIATOWY
KONKURS RECYTATORSKI
"KOCHAĆ POEZJĘ"
24 października uczniowie klasy VIb Antek Jessa i Tymoteusz Pawłowski reprezentowali naszą szkołę podczas spotkania z poezją w Miejskim Centrum Kultury w Czarnkowie.
W recytatorskie szranki w ramach XXV Powiatowego Konkursu Recytatorskiego "Kochać poezję" stanęło 46 uczestników z wielu szkół podstawowych powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego. W pięknej jesiennej scenerii sali towarzyskiej Czarnkowskiego Domu Kultury młodzi miłośnicy poezji prezentowali przygotowane wcześniej utwory. Uczestników oceniało w tym roku wyjątkowe jury- Anna Ludwicka-Mania i jej mąż- czarnkowianin -Robert Mania (aktorzy Teatru im. C.K. Norwida w Jeleniej Górze) oraz Jan Pertek (instruktor teatralny, dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Czarnkowie).
Przed rozpoczęciem występów zaprosili wszystkich uczestników do wspólnej rozgrzewki, którą sami poprowadzili, natomiast po wysłuchaniu deklamacji pochwalili wysoki poziom prezentacji, przekazali sporo wartościowych uwag dotyczących m.in. techniki, zachowania na scenie czy doboru repertuaru.
W przerwie uczniowie mogli obejrzeć wystawę fotografii Grzegorza Buśko zatytułowaną PAFF oraz poczęstować się soczkiem i pyszną drożdżówką. Gratulacje i ciepłe słowa przekazał wszystkim Burmistrz Czarnkowa Pan Jacek Klimaszewski, który już dziś zaprosił młodzież na kolejną edycję konkursu w przyszłym roku.
..........................................................................................................................................
JULIUSZ SŁOWACKI "KORDIAN"
-NARODOWE CZYTANIE 2024
Akcja Narodowe Czytanie co roku jednoczy rodaków w setkach miejsc Polski i świata. Pozwala odczytać na nowo klasykę literatury polskiej, znaną ze szkolnych lektur. Wspólne czytanie dobrze znanych tekstów umożliwia odkrywanie nowych znaczeń, ważnych dla współczesnego człowieka i wzmacnia poczucie tożsamości narodowej. Na tegoroczną lekturę Narodowego Czytania został wybrany "Kordian" Juliusza Słowackiego. W 2024 roku przypada bowiem 190 rocznica wydania tego arcydzieła. Do wspólnego czytania fragmentów dramatu zaprosiliśmy p. Dyrektor, nauczycieli naszej szkoły oraz pracowników Nadleśnictwa Sarbia.
..........................................................................................................................................
ROK SZKOLNY 2023/2024
................................................................................................................................................
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ
W RAMACH
OGÓLNOPOLSKIEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO
„MIŁOSZ W SZKOLE"
Bieżący rok Senat RP ustanowił m.in. Rokiem Czesława Miłosza, upamiętniając w ten sposób 20 rocznicę śmierci wybitnego poety, prozaika i eseisty oraz laureata Nagrody Nobla w dziedzinie literatury. Podobnie jak w roku minionym poznawaliśmy życie i twórczość Szymborskiej, biorąc udział w ogólnopolskim projekcie „Mistrzyni Szymborska”, tak i w tym roku dołączyliśmy do Ogólnopolskiego Projektu: "Miłosz w szkole", którego zasięg przekroczył-jak się okazało- granice kraju. Przez kilka miesięcy uczniowie klas: IVb, VIb i VIIb wykonywali zaplanowane działania o charakterze interdyscyplinarnym, których efekty mogliśmy podziwiać na bieżąco na holu górnym naszej szkoły oraz stronie internetowej czy profilu facebookowym. Były to:
1. Gazetka tematyczna (ekspozycja całoroczna) ROK CZESŁAWA MIŁOSZA
2. Prezentacje na lekcjach języka polskiego „MIŁE Z MIŁOSZEM POCZĄTKI” (przygotowane przez uczniów-korelacja z informatyką)
3. „MIŁOSZ JAK MALOWANY”-konkurs na przekład intersemiotyczny wybranych utworów Miłosza(korelacja z plastyką)
4. „CIEKAWOSTKI Z ŻYCIA LAUREATA LITERACKIEJ NAGRODY NOBLA”-projekty gazetki szkolnej (czasopisma) wyeksponowane na tablicy trójskrzydłowej
5. „PRZYKLEJ SIĘ DO MIŁOSZA”- zaprojektowanie i wykonanie chmur wyrazowych z wybranymi cytatami z utworów noblisty. (Podczas spaceru po szkole w ramach Światowego Dnia Poezji uczniowie „przyklejali” swoich kolegów, nauczycieli oraz pracowników szkoły do Miłosza – wręczając każdemu naklejkę z przesłaniem.)
6. Czesław Miłosz-portret kreatywny wykonany dowolną techniką z wykorzystaniem różnych materiałów (korelacja z plastyką)
7. „TUŁACZKI MIŁOSZA”-mapa (wraz z legendą) obrazująca miejsca, w których przebywał Czesław Miłosz(korelacja z geografią i historią)
Dzięki pracy projektowej uczniowie samodzielnie wyszukiwali informacje i pogłębiali swoją wiedzę na temat patrona roku, dzieląc się nią za pomocą kreatywnych, przemyślanych i starannie wykonanych ekspozycji.
................................................................................................................................................
GMINNY KONKURS
RECYTATORSKO-TEATRALNY
"W KRĘGU BAŚNI ANDERSENA"
FESTIWAL "ROZWIŃ WYOBRAŹNIĘ"
Uczennice klasy Vb: Antosia Dudziak, Ilona Górzna oraz Agata Gacka 16 maja 2024 r. reprezentowały naszą szkołę w Gminnym Konkursie Recytatorsko-Teatralnym pt."W krainie baśni Andersena" w ramach corocznego festiwalu " Rozwiń wyobraźnię" organizowanego przez Bibliotekę Publiczną Gminy Czarnków. Dziewczynki, przygotowanym pod kierunkiem p. Arlety Mądrowskiej przedstawieniem na kanwie baśni " Dziewczynka z zapałkami", zajęły I miejsce. Małym aktorkom debiutantkom serdecznie gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
...................................................................................................................................................
XVI POWIATOWY KONKURS RECYTATORSKI
"NIE BÓJ SIĘ MÓWIĆ O ZIEMI"
Międzynarodowy Dzień Ziemi obchodzony 24 kwietnia to święto, podczas którego szczególną uwagę kierujemy na naszą planetę. Wszystkie działania edukacyjne skupiają się wokół propagowania troski o naturę i promowania proekologicznych postaw. Służy temu również poezja. W środę 24.04 w Romanowie Dolnym odbył się XVI Powiatowy Konkurs Recytatorski pod hasłem "Nie bój sie mówić o Ziemi". Wśród reprezentantów wielu szkół naszego powiatu znaleźli się uczniowie z Gębic-Tymon Pawłowski z klasy Vb oraz Miłosz Zając z klasy Va.
..................................................................................................................................................
SZKOLNY KONKURS ORTOGRAFICZNY
O TYTUŁ "MISTRZA ORTOGRAFII"
W ostatnim tygodniu marca uczniowie naszej szkoły mogli sprawdzić swą znajomość zasad oraz umiejętność poprawnej pisowni w Szkolnym Konkursie Ortograficznym o tytuł „Mistrza Ortografii”. Rywalizację o tytuł mistrzowski prowadzono w dwóch kategoriach wiekowych: I kategoria- kl. IV-VI oraz II kategoria -kl. VII. Celem konkursu było promowanie poprawnej polszczyzny, podniesienie poziomu kompetencji ortograficznych oraz wyrabianie nawyku stosowania reguł ortograficznych poprzez podnoszenie świadomości ortograficznej dzieci i młodzieży. Konkurs miał formę testu sprawdzającego znajomość pisowni wyrazów z ortofonami oraz opanowanie zasad ortograficznych. Wśród zadań konkursowych znalazły się m.in. ćwiczenia polegające na uzupełnieniu luk w dyktandzie, uzasadnieniu zasad pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi, wyszukaniu form wyrazów pokrewnych uzasadniających wymianę głosek, zgadywanki ortograficzne, wyjaśnianie pisowni z wykorzystaniem znanych reguł, zadania typu „prawda-fałsz”, pisownia wyrazów z partykułą „nie” oraz wielką literą czy tworzenie ortogramów z rozsypanek.
Po sprawdzeniu prac konkursowych okazało się, że z zawiłościami polskiej ortografii w kat. kl. IV-VI najlepiej poradziła sobie Agata Gacka z kl. 5b, zyskując tym samym tytuł Mistrza Ortografii w swojej kategorii wiekowej. Drugie miejsce zajęła Gabrysia Stańczak z kl. 5a, na trzecim miejscu uplasowała się Amelia Jagodzińska z kl. 4b. W kategorii klas starszych tytuł Mistrza Ortografii zdobył Kacper Kapała z kl. 7a, drugie miejsce zajęła Nadia Bals z kl. 7b a trzecie Dominik Wiśniewski z kl. 7b.
Tegorocznym Mistrzom Ortografii i wszystkim pozostałym uczestnikom gratulujemy sukcesu i odwagi! Zachęcamy do zamagań ortograficznych w kolejnym roku.
................................................................................................................................................
ŚWIATOWY DZIEŃ CZYTANIA TOLKIENA
Dzień Czytania Tolkiena obchodzony jest 25 marca przez wszystkich miłośników powieści mistrza fantasy. Ten brytyjski pisarz znany jest przede wszystkim jako autor trylogii ”Władcy Pierścieni”, która przysporzyła mu ogromną rzeszę fanów na całym świecie. To właśnie członkowie angielskiego Towarzystwa Tolkienowskiego (The Tolkien Sociery) byli przed jedenastu laty inicjatorami obchodów Światowego Dnia Czytania Tolkiena. Data święta nie jest też przypadkowa, 25 marca przypada bowiem rocznica Upadku Saurona i wyzwolenia Śródziemia od panowania mrocznych mocy. Tego dnia uczniowie klas IVb, Vb i VII b skorzystali z zaproszenia Gandalfa i wraz z nim udali się na języku polskim w podróż po magicznej krainie Śródziemia. Na początek zapoznali się z ciekawostkami z życia jej twórcy, obejrzeli krótki film, z którego dowiedzieli się, jakiego języka Tolkien nie potrafił się nauczyć, mimo iż biegle władał niemal 30 innymi, w krótkim quizie sprawdzili swoja wiedzę o twórcy Hobbita a na zakończenie przeczytali list, który do nich skierował.
Zgodnie z zawartą w nim prośbą-próbowali rozszyfrować język Quenya,(quenejski), w wykreślance odszukiwali słowa związane z tekstami Tolkiena,
poznali cechy powieści fantasy, zobaczyli, jak powstawały sceny z udziałem Smauga podczas realizacji ekranizacji powieści „Hobbit czyli tam i z powrotem”,
zapisali w zeszycie wybrany przez siebie cytat z dzieł autora, pozwiedzali magiczny świat Śródziemia, kierując się mapą i dowiedzieli się, jak czytać Tolkiena, by się w jego świecie nie pogubić.
Lekcję umilił utwór Eda Sheerana „I SEE FIRE” ze ścieżki dźwiękowej z filmu „Hobbit. Pustkowie Smauga”.
................................................................................................................................................
"PRZYKLEJ SIĘ DO MIŁOSZA"
-AKCJA W RAMACH ŚWIATOWEGO DNIA POEZJI
Swiatowy Dzień Poezji– święto obchodzone corocznie 21 marca, ustanowione przez UNESCO jesienią 1999 roku. Celem tego dnia jest promocja czytania, pisania, publikowania i nauczania poezji na całym świecie. UNESCO zadeklarowało, że ten dzień ma "dać nowy impuls, aby docenić poezję oraz poprzeć krajowe, regionalne i międzynarodowe ruchy poetyckie". Poezja jest dla każdego - łączy ludzi w różnym wieku, o różnym pochodzeniu, poglądach czy statusie materialnym. Skłania do refleksji, poznania myśli i emocji innych ludzi, czasem wyjścia poza schemat, uważniejszego spojrzenia, zatrzymania się choć na chwilę. W tym roku również w sposób czynny włączyliśmy się w obchody Światowego Dnia Poezji, realizując przy okazji kolejne działania w ramach ogólnopolskiego projektu „Miłosz w szkole”. Na holu górnym pojawiły się okolicznościowe gazetki przybliżające postacie najbardziej znanych polskich poetów, jedna z nich w całości poświęcona została tegorocznemu Patronowi Roku 2024- Czesławowi Miłoszowi. Uczniowie mogli przeczytać najpiękniejsze wiersze noblisty i choć przez chwile zadumać się nad ich przekazem i sensem.
By nieco przybliżyć sylwetkę poety całej społeczności szkolnej, klasy V b i VII b zrealizowały w ramach w/w projektu specjalna akcję zatytułowaną „Przyklej się do Miłosza”, w ramach której uczniowie zaprojektowali i wykonali chmury wyrazowe z wybranymi przez siebie cytatami z utworów noblisty. Podczas spaceru po szkole „przyklejali” swoich kolegów, nauczycieli oraz pracowników szkoły do Miłosza – wręczając każdemu naklejkę z przesłaniem. Nie pominięto również maluszków z oddziału przedszkolnego.
...................................................................................................................................................
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ
W RAMACH OGÓLNOPOLSKIEJ AKCJI
"TYDZIEŃ GRAMATYKI"
W pierwszym tygodniu marca klasy IVb i Vb wzięły udział w ogólnopolskiej akcji zainicjowanej przez EDUKREATYWNE.PL pod hasłem "Tydzień Gramatyki". 4 marca obchodzony jest NARODOWY DZIEŃ GRAMATYKI. Ma on na celu zwrócenie uwagi na znaczenie poprawnej i precyzyjnej komunikacji w języku pisemnym i mówionym. Podczas zajęć języka polskiego uczniowie doskonalili swoje umiejętności w zakresie poznawania i stosowania w wypowiedziach części mowy w odpowiednich formach. Do tego posłużyły im metody aktywizujące pracę z tą trudną dziedziną nauki o języku: tangramy, notatki wizualne oraz wykreślanki. Dzieci wspaniale się bawiły, a przy okazji rozwijały kreatywność, logiczne myślenie i wyobraźnię przestrzenną, a przede wszystkim sprawdzały i utrwalały swoją wiedzę.
Narodowy Dzień Gramatyki został ustanowiony przez autorkę książki "Things That Make Us" oraz założycielkę Towarzystwa na rzecz Dobrej Gramatyki, Marthę Brockenbrough, w 2008 roku.
W dzisiejszych czasach, gdy komunikacja odbywa się w dużej mierze za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych, poprawność gramatyczna nabiera szczególnego znaczenia. Dzień Gramatyki przypomina nam, że poprawna forma językowa jest ważna nie tylko dla efektywnego przekazu informacji, ale również dla budowania pozytywnych relacji międzyludzkich i szacunku dla języka jako narzędzia porozumiewania się.
................................................................................................................................................
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
"POLAK MA ESSĘ"
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY "POLAK MA ESSĘ"
Uczniowie klas VIIb, Vb i IVb przystapili do Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Polak ma essę!” , którego głównym założeniem jest utrwalenie zdobytej wiedzy oraz nabywanie nowych umiejętności poprzez zabawę i integrację uczniów, tworzenie przez nauczycieli warunków do twórczej aktywności dzieci w procesie zabawy, pomoc w rozwijaniu naturalnej kreatywności dzieci a także nauki poprzez zabawę, dodatkowo doskonalenie umiejętności swobodnej wypowiedzi, w tym naturalnego wyrażania odczuć. Do tej pory udało sie nam zrealizować 2 z 8 zadń projektowych z zaproponowanej puli:
-zadanie 8. „Modne lektury szkolne” – odziewamy, projektujemy dla naszych bohaterów literackich, aby byli po prostu na czasie z modą.
Wybierając to zadanie, uczniowie z klasy IVb zaprojektowali stroje dla jednego z bohaterów "Akademii pana Kleksa" i przygotowali sesję zdjęciową, wcielając się w rolę modeli.
-zadanie 9. „Zakleksowane przysłowia” – Odkleksowujemy znane i mniej znane polskie przysłowia.
Podczas pracy z pierwszą w tym roku szkolnym lekturą "Akademia pana Kleksa" klasa IVb odkleksowywała związki wyrazowe, przysłowia i frazeologizmy.
Jak piszą autorki projektu "W roku szklonym 2022/2023 nasi uczniowie często używali słowa „essa”, byłyśmy też pytane, czy ją posiadamy. Nasza niewiedza uczniowskich słówek zawiodła nas do nadania właśnie takiego tytułu. „Essa” ma wiele znaczeń, każde z nich ma jednak wydźwięk pozytywny. Bardzo chcemy, aby nasze przedmioty, którymi są język ojczysty a także wiedza na temat naszego kraju miały essę i dobrze kojarzyły się zarówno uczniom jak i nauczycielom."
...............................................................................................................................................
AKTYWNY JĘZYK POLSKI
-STACJE ZADANIOWE
Metoda stacji ma wiele zalet. Największą z nich jest pobudzanie aktywności wszystkich uczniów przez cały czas trwania lekcji i to nie tylko tej umysłowej ale i ruchowej. Rola nauczyciela jest zminimalizowana, co bardzo motywuje dzieci do samodzielnej pracy. Klasa IVb podsumowała pracę z lekturą „Kajko i Kokosz –szkoła latania”, pracując na przygotowanych wcześniej 5 stacjach zadaniowych. W myśl zasady speed dating, czyli szybkiej randki- na pracę na każdej stacji uczniowie mieli dokładnie określony czas, po czym następowało przejście do kolejnej stacji. Rozwiązania zadań były zapisywane na specjalnych kartach pracy. W ten sposób uczniowie powtórzyli i usystematyzowali wiadomości na temat lektury-ułożyli imiona bohaterów w kolejności alfabetycznej, wyszukiwali w tekście epitety, rozwiązywali krzyżówkę sprawdzającą znajomość komiksu, wcielali się w twórców jednej ze scen, redagowali zdania rozkazujące, ćwiczyli odmianę rzeczownika itp. Zajęcia prowadzone metodą stacji zwiększają atrakcyjność lekcji językowych, ponieważ obfitują w ciekawe rozwiązania, wyzwalają w uczniach kreatywność i otwartość oraz motywują ich do nauki. Taka praca sprzyja rozbudzeniu i zainteresowaniu uczniów lekcją, a zmienność zadań i sposobu ich wykonywania oraz zmiana miejsc pozytywnie wpływają na koncentrację uwagi i powodują, że wszyscy uczniowie chętnie pracują, wykorzystując nabytą wiedzę w praktyce.
..................................................................................................................................................
WSPÓŁCZESNA ŻONA MODNA
WSPÓŁCZESNY MODNY MĄŻ
Podczas omawiania i analizy lektur wykorzystujemy często przekład intersemiotyczny. Uczniowie, wykorzystując system znaków graficznych , tłumaczą sens oraz myśl przewodnią poznawanych utworów, dokonują analizy i interpretacji obrazowej, co znacznie ułatwia zapamiętywanie i ułatwia pracę z tekstem literackim. Metoda ta aktywizuje uczniów i daje radość z tworzenia. Właśnie tak podsumowaliśmy w klasie VIIb nasze spotkania z "Żoną modną" Ignacego Krasickiego. Ta oświeceniowa satyra piętnuje osoby bezkrytycznie powielające zachodnią modę oraz żądzę bogactwa. Poeta w krzywym zwierciadle przedstawił małżeństwo zawarte nie z miłości, a z chęci zysku. Tytułowa bohaterka -kapryśna kosmopolitka chwaląca cudze, pragnąca żyć wygodnie i rozrzutnie doprowadziła do zguby swego męża Piotra. A ponieważ w każdym tekście szukamy prawd uniwersalnych i ponadczasowych, postanowiliśmy przyjrzeć się współczesnej żonie modnej oraz modnym mężom. Swoje wyobrażenia o nich inspirowane utworem Krasickiego uczniowie przedstawili za pomocą kolażu. Wnioski były niepokojace-tak niewiele się zmieniło!!! Może czasy mamy inne, ale…problemy wciąż takie same.
...................................................................................................................................................
PRAKTYCZNA NAUKA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Nauka języka polskiego jako obcego to wyzwanie, które otwiera naszym kolegom z Ukrainy drzwi do polskojęzycznego świata. Jednak na początku nauka polskiego, może być nie lada wyczynem zwłaszcza, że nasz język nie należy do najłatwiejszych. Z tego też powodu bardzo często uczymy się przez praktyczne działanie. Podczas zajęć Olena i Artur poznawali nazwy owoców i warzyw, przygotowując pyszny koktajl. W ten sposób przećwiczyliśmy nie tylko słownictwo i fonetykę z zaplanowanego kręgu tematycznego, ale i w miarę swobodnie porozumiewaliśmy się w zakresie poprawnej budowy wypowiedzeń.
...................................................................................................................................................
ROK 2024 ROKIEM CZESŁAWA MIŁOSZA
Uznając zasługi Czesława Miłosza w kształtowaniu polskiej literatury, języka, niezależności intelektualnej i kulturowej otwartości, Senat Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił – w dwudziestą rocznicę śmierci poety – rok 2024 Rokiem Czesława Miłosza .
Sejm również wybrał patronów roku 2024. Wśród nich znaleźli się ludzie pióra – Marek Hłasko, Kazimierz Wierzyński, Melchior Wańkowicz i Zygmunt Fortunata Miłkowski.
.....................................................................................................................................................
METODY AKTYWIZUJĄCE NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO-DRZEWKO DECYZYJNE
Główne założenie metod aktywizujących to przewaga uczenia się nad nauczaniem, a więc większe zaangażowanie uczniów w proces dydaktyczny. Nauczyciel przestaje być ekspertem, a staje się doradcą, organizatorem, partnerem. Jedną z takich metod wykorzystaliśmy, próbując pomóc Mikołajkowi podjąć decyzję dotyczącą skorzystania z propozycji kolegi z klasy, który zachęcał go do udania się na wagary. Za pomocą drzewka decyzyjnego dokonaliśmy analizy problemu, biorąc pod uwagę hipotetyczne pozytywne i negatywne konsekwencje ucieczki z lekcji oraz cele i wartości, którymi chłopcy się kierowali. Rozpisaliśmy na drzewku znany z lektury schemat działania bohaterów, a także zaproponowaliśmy przewidywalny układ innych wydarzeń. Wnioski, do których doszli uczniowie, były budujące-nie opłaca się uciekać z lekcji, gdyż konsekwencje przewyższają chwilowe zyski.
......................................................................................................................................................
SMARTFON MIKOŁAJKA
Smartfon to dziś nieodłączny i ukochany atrybut każdego dziecka. Mając to na uwadze, postanowiliśmy wyposażyć w niego również tytułowego bohatera lektury „Mikołajek”. Czwartoklasiści ochoczo przystąpili do projektowania spersonalizowanego smartfona chłopca, który oddawałby jego charakter i przyzwyczajenia. Zadanie poprzedzone było rozmową, co znajdziemy w każdym smartfonie i do czego on służy. Udało się ustalić, że prócz gier- smartfon to głównie narzędzie łączności z drugim człowiekiem (telefon) i powinna być w nim lista znajomych z numerami kontaktowymi. Do tego dołożyliśmy wiadomości i galerię. Uczniowie zaprojektowali tapetę, umieścili na ekranie listę pięciu ulubionych kontaktów Mikołajka i napisali w jego imieniu krótką wiadomość tekstową do jednego z wybranych przyjaciół bohatera.
Celem projektu było usystematyzowanie wiadomości o postaciach występujących w „Mikołajku” a przy okazji powtórzenie zasad redagowania dialogu oraz kultury wypowiedzi również w krótkich wiadomościach SMS.
......................................................................................................................................................
W DNIU SENIORA PAMIĘTAMY
O BABCIACH I DZIADKACH
Z okazji Dnia Seniora uczniowie klasy IV b przygotowali podczas lekcji języka polskiego niespodziankę dla swoich babć i dziadków. Samodzielnie zaprojektowali kartkę/pocztówkę, na której starannie wypisali życzenia dla najstarszych członków swoich rodzin. Kartki zostały również poprawnie zaadresowane, dzięki czemu uczniowie utrwalili pojęcia adresata, nadawcy, kodu pocztowego itp. Realizacja podstawy programowej nie musi być nudna, a ukazanie jej praktycznej przydatności i celowości działań pobudza dzieci do zaangażowania i wyzwala kreatywność tworzenia. Z pewnością życzenia wymagają jeszcze dopracowania pod względem poprawności, bowiem spontaniczna radość twórcy nie zawsze jeszcze idzie w parze z troską o ortografię.
....................................................................................................................................................
PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ
W OGÓLNOPOLSKIM PROJEKCIE EDUKACYJNYM
"MISTRZYNI SZYMBORSKA"
-PODZIĘKOWANIA
...................................................................................................................................................
KALENDARZ ADWENTOWY NA JĘZYKU POLSKIM
Jak zaangażować uczniów do większej aktywności w okresie przedświątecznym, a przy okazji realizować zagadnienia z podstawy programowej? Wykorzystać kalendarz adwentowy. Codzienne odkrywanie zadań schowanych w szufladkach rozbudza ciekawość, uczy cierpliwości, gwarantuje dłuższe działanie i zakłada cykliczność. To również doskonała okazja do utrwalenia materiału i zachęcenia uczniów, aby z własnej woli sięgnęli do zeszytów, szukali informacji w sieci lub udali się do biblioteki – a wszystko w przyjemnej, świątecznej atmosferze z równie świątecznymi językowymi zadaniami.
....................................................................................................................................................
TAJEMNICA KOLOROWEJ PLAMY
CZYLI…KLEKSOGRAFIA W PRAKTYCE
Uczniowie klasy IVb na lekcji języka polskiego mogli poczuć się jak bohaterowie omawianej lektury. W Akademii pana Kleksa jednym z niezwykłych zajęć uczniów była lekcja kleksografii. Taką również przeżyli czwartoklasiści. Zanim przystąpili do tworzenia kleksów, zapoznali się z fragmentem książki Jana Brzechwy opisującym, jak poprawnie wykonać te twórcze malowidła: „Kleksografia polega na tym, że na arkuszu papieru robi się kilka dużych kleksów, po czym arkusz składa się na pół i kleksy rozmazują się po papierze, przybierając kształty rozmaitych figur, zwierząt i postaci. Niekiedy z rozgniecionych kleksów powstają całe obrazki, do których dopisujemy odpowiednie historyjki […]”. Następnym etapem było tworzenie barwnych kleksów (dla bezpieczeństwa ubrań dzieci wykorzystaliśmy farby plakatowe) , które po złożeniu kartki objawiały ich twórcom zupełnie nowe kształty i kolory. Dodatkowo za pomocą słomek, uczniowie „rozdmuchiwali” powstałe kleksy, nadając im pożądane kształty. Dzieci bardzo kreatywnie podeszły do zadania, doszukując się w powstałych obrazach ukrytych postaci, sylwetek zwierząt czy oryginalnych przedmiotów. Podczas opisywania swojej pracy uczniowie mieli okazję poćwiczyć umiejętność swobodnej wypowiedzi i sprawność językową. Efektem były nie tylko mini-opisy przedmiotu, ale i krótkie rymowanki.
......................................................................................................................................................
ZOSTALIŚMY UCZNIAMI
AKADEMII PANA KLEKSA.
W tym roku Pan Ambroży Kleks postanowił zrobić wyjątek i stworzył eksperymentalny rocznik. Zgodził się przyjąć do swojej szkoły nie tylko wszystkich chłopców, bez względu na pierwszą literę ich imion, lecz także dziewczynki. W taki sposób do Akademii Pana Kleksa trafiła klasa IVb! Pan Kleks przygotował dla swoich nowych uczniów różnorodne zadania projektowe. Każdy otrzymał także legitymację uprawniającą do przebywania w Akademii i mógł do niej wklejać piegi zdobywane za dobrze wykonane zadania.
By lepiej poznać Pana Kleksa uczniowie-pracując w grupach-stworzyli jego kreatywny portret.
Na kolejnych lekcjach w ramach działań projektowych uczniowie:
-tworzyli makietę Akademii, zamieniając się w małych architektów,
-projektowali stylizacje, które zmieniły ich w bohaterów Akademii,
-układali plan zajęć, o których marzy każdy uczeń tej nieszablonowej szkoły,
-opowiadali fantastyczny sen, jaki mógłby przyśnić się Adasiowi i umieszczali go na sennych lusterkach,
-wzorując się na dyrektorze Akademii-zamieniali się w majsterkowiczów, by naprawić chore sprzęty w swoich domach.
Lekcje z lekturą to doskonała okazja do pracy metodą projektu. Uczniowie aktywnie pracują, wyszukują i czytają fragmenty lektury niezbędne do wykonania pracy projektowej, a przekładając słowo na inną formę wyrazu, lepiej zapamiętują jej treść.
..................................................................................................................................................
WOJEWÓDZKI KONKURS JĘZYKA POLSKIEGO
10 listopada odbył się szkolny etap Wojewódzkiego Konkursu Języka Polskiego. Do zmagań z zadaniami konkursowymi przystapiło w tym roku 2 uczniów z klas VIIb: Karolina Milewska oraz Arkadiusz Zawadzki. Tegoroczny test z tematem przewodnim "Oswoić strach." obejmował zarówno zadania otwarte jak i zamknięte. Nad przebiegiem Konkursu czuwała powołana przez Dyrektora Szkolna Komisja Konkursowa.
..........................................................................................................................................................
SUKCES ANTKA
NA XXIV POWIATOWYM KONKURSIE RECYTATORSKIM
"KOCHAĆ POEZJĘ"
25 października uczeń klasy Vb Antek Jessa reprezentował naszą szkołę w XXIV Konkursie Recytatorskim "Kochać poezję". W recytatorskie szranki stanęło 46 uczestników ze szkół podstawowych powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego. W pięknej jesiennej scenerii sali towarzyskiej Czarnkowskiego Domu Kultury młodzi miłośnicy poezji prezentowali przygotowane wcześniej wiersze, wśród których dominowała twórczość tegorocznej patronki roku- Wisławy Szymborskiej. Jury w składzie: Szymon Szwed (dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Lubaszu) oraz Jan Pertek (instruktor teatralny, dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Czarnkowie) po wysłuchaniu wszystkich uczestników pochwaliło wysoki poziom prezentacji, przekazało sporo wartościowych uwag dotyczących m.in. techniki deklamacji, zachowania na scenie czy doboru repertuaru i - ogłosiło werdykt. Antek Jessa wierszem Juliana Tuwima „Nauka” „wyrecytował” drugie miejsce w kategorii klas IV-VI.
W przerwie uczestnicy mogli posilić się pyszną drożdżówką i obejrzeć wystawę fotografii "25 lat razem" uświetniającą obchody 25-lecia MCK Czarnków.
Serdecznie gratulujemy Antkowi pięknego występu i życzymy kolejnych sukcesów!!!
..............................................................................................................................................................
Temat przewodni: „Oswoić strach”
Etap szkolny odbędzie się w dniu 10 listopada 2023 r. o godz. 14:00
Czas przeznaczony na rozwiązanie testu konkursowego oraz zredagowanie pracy pisemnej wynosi 90 minut.
Regulamin Wojewódzkich Konkursów Przedmiotowych
Zakres wiedzy i umiejętności-etap szkolny.
......................................................................................................................................................
KOMIKS NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO
Lekcje języka polskiego w naszej szkole nastawione są nie tylko na zdobywanie wiedzy i umiejętności, lecz również na rozwijanie kreatywności oraz innowacyjności uczniów. Podczas zajęć często wykorzystywane są formy i metody pracy oraz organizowane zadania, które wyzwalają postawę twórczą dzieci. Wędrując przez mityczne krainy greckich bogów i bohaterów, klasa V b zmierzyła się z niełatwym zadaniem przełożenia jednej z opowieści na język obrazu. Historia Heliosa-boga słońca i jego syna Faetona rozbudziła wyobraźnię twórczą uczniów. Większość z nich bardzo lubi świat komiksu. Za pomocą zwięzłego tekstu, ciekawych rysunków oraz wyrazów dźwiękonaśladowczych można tworzyć pasjonujące historie. Wydawać by się mogło, że to dziecinnie proste zadanie. Nic bardziej mylnego! Choć wspólnie ustaliliśmy elementy świata przedstawionego, wyodrębniliśmy głównych bohaterów i najważniejsze zdarzenia w tekście-przeniesienie tej nietypowej narracji na kartkę papieru okazało się nie lada wyzwaniem! Pracowaliśmy z zapartym tchem i-udało się! Podczas tworzenia komiksu dzieci wykazały się dużą kreatywnością. Praca sprawiła im wiele radości i zabawy mimo ograniczonego czasu, bowiem komiks świetnie wpisuje się w pokolenie współczesnych nastolatków, dla których mówienie jednocześnie tekstem i obrazem jest bardziej naturalne niż dla osób wychowanych przed powszechnym dostępem do Internetu. Komiksy mogą być początkiem drogi do bardziej ambitnej literatury-wyrabiają nawyk czytania, rozwijają wyobraźnię, relaksują i-odciągając choć na chwilę od telefonu czy komputera- zabijają nudę.
ROK SZKOLNY 2022/2023
„KTO CZYTA-ŻYJE PODWÓJNIE”
Podsumowanie działań w ramach ogólnopolskiego projektu
KWIECIEŃ MIESIĄCEM KSIĄŻKI
Kwiecień to miesiąc szczególny dla miłośników książek. Na początku- 2 kwietnia, w dzień urodzin duńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci. Ma on na celu zachęcanie najmłodszych do sięgania po literaturę dziecięcą. Każdego roku inne państwo jest gospodarzem święta. Polska w ramach jego obchodów zainicjowała akcję społeczną „Cała Polska czyta dzieciom” , mającą uświadomić rodzicom, jak ważne w rozwoju intelektualnym dzieci jest poznawanie świata książek. Z kolei 23 kwietnia przypada Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ustanowiony przez UNESCO w celu propagowania czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej.
Przez cały miesiąc pod patronatem ogólnopolskiej akcji „KWIECIEŃ MIESIĄCEM KSIĄŻKI” zainicjowanej przez EDUKREATYWNE.S.C. odbywały się w naszej szkole różnorodne działania promujące czytelnictwo. Przyświecała nam myśl patronki tego roku- Wisławy Szymborskiej „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”. I bawiliśmy się znakomicie, choćby śledząc na lekcjach języka polskiego losy Morissa Lessmore-bibliofila, który ożywiał książki, czytając je, one zaś wykazywały swą uzdrawiająca moc, barwiąc na nowo zniszczony świat. Dowiedzieliśmy się również, czym jest prawo autorskie oraz jakie konsekwencje grożą za jego naruszenie, poznaliśmy największą, najmniejszą, najcięższą, najobszerniejszą i najbardziej popularną książkę świata, zajrzeliśmy do introligatorni i drukarni, obserwując proces składania i druku książki, przy okazji poznając jej dokładną budowę, prześledziliśmy dzieje książki „Od malowideł naściennych do e-booka”, wysłuchaliśmy światowego hymnu książki autorstwa dwóch Polaków-Tadeusza Różewicza i kompozytora Jana Kantego Pawluśkiewicza, podczas burzy mózgów ustaliliśmy, co daje nam czytanie książek i dlaczego warto się w ten sposób rozwijać. Podsumowaniem wszystkich działań były kreatywne prace uczniów, łączące wiedzę z wyobraźnią: makieta biblioteki marzeń, memy o książkach, projekty okładek, chmury wyrazowe, sleeveface czyli osoby wkomponowane w okładkę, lapbooki, scetchnotki, filmiki promujące czytelnictwo oraz obszerna gazetka informacyjna na holu szkoły.
Te niebanalne i innowacyjne sposoby popularyzowania literatury i wartości wynikających z obcowania z książką bardzo przypadły uczniom do gustu. Chętnie sięgali po zaproponowane przez nauczyciela programy graficzne i różnorodne aplikacje takie jak: Canva, Wordart, iLoveIMG (generator memów), Paint itp.
Po wypełnieniu ankiety sprawozdawczej otrzymaliśmy certyfikat uczestnictwa w Ogólnopolskich Obchodach Miesiąca Książki.
MISTRZ ORTOGRAFII
Każdy człowiek powinien posiąść umiejętność prawidłowego posługiwania się zarówno językiem mówionym jak i pisanym. Jednak poprawne i składne mówienie i pisanie to tylko połowa sukcesu. Aby prawnie posługiwać się językiem polskim, trzeba również tworzyć pozbawione błędów teksty, a to nie jest wcale łatwą sztuką. By się w niej doskonalić, uczniowie naszej szkoły przystąpili do kolejnej edycji Szkolnego Konkursu Ortograficznego o tytuł „Mistrza Ortografii” skierowanego do klas IV-VIII. Rywalizację o tytuł mistrzowski prowadzono w dwóch kategoriach wiekowych: kl. IV-VI oraz kl. VIII. Celem konkursu było kształtowanie wśród uczniów nawyków pracy nad poprawnością ortograficzną, motywowanie ich do doskonalenia własnych umiejętności językowych, wyrabianie czujności ortograficznej oraz rozwijanie zainteresowań i umiejętności samodzielnej pracy. Uczestnicy mieli możliwość sprawdzenia, w jakim stopniu opanowali zasady pisowni. W każdej z kategorii czekały na nich zmagania z zawiłościami zarówno reguł polskiej ortografii jak i konkretne zadania sprawdzające ich praktyczną znajomość. Na teście konkursowym znalazły się m.in. zadania polegające na uzupełnieniu luk w dyktandzie, uzasadnieniu zasad pisowni wyrazów z trudnościami ortograficznymi, wyszukaniu i poprawianiu błędów, zgadywanki ortograficzne, wyjaśnianie pisowni z wykorzystaniem znanych reguł, pisownia wyrazów z partykułą „nie”, zmiękczeń, bezokoliczników, pisownia wielką i małą literą czy gra w ortograficzne skojarzenia.
Po sprawdzeniu prac okazało się, że najlepiej z pułapkami ortograficznymi w kat. kl. IV-VI poradził sobie: Kacper Kapała z kl. 6A, zyskując tym samym tytuł Mistrza Ortografii w swojej kategorii. Drugie miejsce zajęła Gabrysia Stańczak z kl. 4A, na trzecim miejscu uplasowała się Iga Garstka z kl. 5.
W kategorii klas starszych tytuł Mistrza Ortografii 2022 zdobyła Wiktoria Jessa z kl. 8B. Drugie miejsce zajęła Zofia Ryżek z kl. 8A a trzecie Wiktoria Milewska z kl. 8B.
Wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy i zachęcamy do udziału w kolejnych edycjach zmagań z ortografią. Jej znajomość wpływa bowiem nie tylko na dobre oceny w szkole, również na to, jak postrzegają nas inni. Nieodzownym składnikiem wykształcenia współczesnego człowieka jest wysoki poziom umiejętności posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie. Integralną częścią procesu poprawnego pisania jest zaś opanowanie ortografii.
W ŚWIATOWYM DNIU POEZJI -SZYMBORSKA O WODZIE
21 marca przypada nie tylko pierwszy dzień kalendarzowej wiosny ale również Światowy Dzień Poezji. W tym roku również w sposób czynny włączyliśmy się w jego obchody, realizując przy okazji kolejne działania w ramach ogólnopolskiego projektu „Mistrzyni Szymborska”. Na holu górnym szkoły pojawiły się najpiękniejsze fragmenty z utworów noblistki „ku refleksji” czyli, by choć na chwilę, czytając, zadumać się nad ich przekazem i sensem. Patronka roku 2023 zagościła też na lekcji języka polskiego tym razem w klasie IVb. Biorąc pod uwagę fakt, iż następnego dnia obchodzony jest Światowy Dzień Wody, wybór wiersza był oczywisty -„Woda”. Uczniowie zagłębili się w treść utworu, analizując kolejne zwrotki i zbierając informacje odnośnie tego niezbędnego dla istnienia życia składnika ekosystemu. Utwór uświadomił dzieciom, że choć bez wody nie ma życia, jest ona równie niezbędna jak i niebezpieczna -bywa żywiołem pięknym i nieposkromionym. Pojawiające się w wierszu obrazy poetyckie czwartoklasiści przenosili następnie na papier w formie ilustracji. Praca z tekstem poetyckim choć na chwilę skłoniła dzieci do refleksji i wyjścia poza schemat, uważniejszego spojrzenia na rzecz tak dla nas oczywistą, jak kropla wody.
BLACKOUT POETRY CZYLI POEZJA KREATYWNA NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO W KLASIE ÓSMEJ.
Poezja jest dla każdego - łączy ludzi w różnym wieku, o różnym pochodzeniu, poglądach czy statusie materialnym. Skłania do refleksji, poznania myśli i emocji innych ludzi, czasem wyjścia poza schemat, uważniejszego spojrzenia, zatrzymania się choć na chwilę. Pozwala widzieć i rozumieć więcej, czyni życie piękniejszym lub po prostu - bardziej znośnym. Wymaga od nas uwagi, otwartości, empatii. W klasie VIIIa włączyliśmy się w tegoroczne obchody Światowego Dnia Poezji w sposób czynny i kreatywny, łącząc je oczywiście z kolejnymi działaniami realizowanymi w ramach projektu „Mistrzyni Szymborska”. Każdy z ósmoklasistów przez chwilę próbował stać się poetą i choć niektórym wydawało się, iż brak im uzdolnień w tym kierunku, wyjściem stała się blackout poetry- technika, która zachęca do zmiany istniejącego tekstu i nadania mu zupełnie nowego znaczenia. „Poezja negatywna” jest formą poezji odnalezionej wśród słów innego autora. Wybrane przez nas słowa tworzą nową treść, będącą wyrazem naszych osobistych emocji i przeżyć. Do pracy z tekstem wybraliśmy oczywiście utwory tegorocznej patronki roku- Wisławy Szymborskiej. Uczniowie bawili się wyśmienicie, analizując wersy utworów noblistki i tworząc na ich bazie własny przekaz poetycki. Poezja kreatywna uczy uważnego patrzenia na słowa i błyskotliwej zabawy językiem ojczystym, a dzięki temu, że korzystamy z cudzych słów, tworzenie nie może być prostsze. Kolejnym elementem tej innowacyjnej pracy z tekstem jest jego obrazowanie graficzne za pomocą ornamentów, ozdobników, ilustracji. Ósmoklasiści i tu wykazali się kreatywnością i talentem plastycznym. Ta lekcja pokazała nam, że każdy, bez względu na umiejętności, może choć przez chwilę zostać poetą.
CZERPIEMY Z TRADYCJI-PROJEKT PRZEDMIOTOWY
Podsumowując i systematyzując wiedzę i umiejętności z działu pt. "Czerpiemy z tradycji", uczniowie klas VIb wykorzystali metodę projektu. Skoncentrowali się na treściach i tematach odnoszących się do zagadnień omawianych podczas lekcji, łącząc pracę umysłową z praktycznym działaniem, którego celem było zaprojektowanie plakatu przybliżającego nam tradycje, zwyczaje i obrzędy związane z różnymi dziedzinami życia zarówno w Polsce jak i na świecie. Głównym celem projektu było wyposażenie uczniów w podstawowy zasób wiedzy o bogactwie rodzimych i światowych tradycji, co pomoże uczniom wzbudzić poczucie narodowej tożsamości oraz porównać kultury i obrzędy mieszkańców różnych krajów. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem wyszukiwali informacje zarówno związane z obchodami świąt Bożego Narodzenia czy Wielkiej Nocy jak i z określonymi regionami Polski (Mazowsze) czy dziedzinami życia (polskie tańce ludowe). Wychodząc poza granice Polski, poznaliśmy kilka wybranych tradycji tureckich oraz-jako iż gościmy w szkole uczniów zza wschodniej granicy- ukraińskich. Jeden z uczniów wykazał się również niezwykłą kreatywnością, wzbogacając prezentację swojego plakatu w element stroju ludowego -tradycyjny arabski turban z symbolami Turcji.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21 lutego. Zostało ono ustanowione przez UNESCO w 1999 r. dla upamiętnienia wydarzeń, do których doszło w 1952 r. w Bangladeszu (zginęło wówczas pięciu studentów domagających się nadania ich językowi rodzimemu – bengalskiemu – statusu języka urzędowego). Data ta ma nie tylko upamiętniać przywołane wydarzenia, ale także przypominać o różnorodności językowej i uświadamiać, że język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa kulturowego ludzkości. Z obchodami MDJO wiążą się ogólnopolskie działania pod patronatem Rady Języka Polskiego, Narodowego Centrum Kultury i Prezydenta RP.
W naszej szkole z okazji MDJO uczniowie klasy IV b i VI b w ramach lekcji języka polskiego aktywnie uczestniczyli w zabawach językowych zatytułowanych „Potyczki z polszczyzną”. Na początku obejrzeliśmy krótki filmik przygotowany przez studentów Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Zielonogórskiego, w którym zachęcali oni do zgłębiania tajników naszego języka oraz pokazywali jego różnorodność. Poznaliśmy wiele ciekawostek związanych z językiem polskim, dowiedzieliśmy się m.in., że naszym językiem posługuje się około 50 mln ludzi i jest on zaliczany do najtrudniejszych języków świata. Prezentacja multimedialna BOGACTWO JĘZYKA POLSKIEGO pozwoliła nam zapoznać się z licznymi frazeologizmami, homofonami oraz łamańcami językowymi, uświadomiła nam też, jakie błędy językowe najczęściej popełniamy. Po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę językową. Pracując w grupach, układaliśmy puzzle leksykalne, ćwiczyliśmy znajomość związków frazeologicznych, graliśmy w domino z homofonami, dokonywaliśmy przekładu intersemiotycznego, ilustrując popularne związki frazeologiczne, wykonaliśmy lapbooka oraz gazetkę tematyczną „Unikaj błędów”. Młodsze klasy „poczęstowaliśmy” okazjonalnymi wklejkami oraz zakładkami do książek. Przeprowadziliśmy także test na uważność oraz grę dydaktyczną „Ja mam-kto ma?”
Polszczyzna nie jest łatwa, błędy zdarzają się każdemu z nas. Aby, jak pisał Juliusz Słowacki, „język giętki, powiedział wszystko, co pomyśli głowa”, warto dbać o poprawność językową każdego dnia. Możemy to robić bez wysiłku. Wystarczy starać się mówić „ładnie”. Zacznijmy od lektury. To najprzyjemniejszy sposób utrwalania wiedzy i rozwijania sprawności językowej. Jeśli mamy wątpliwości co do poprawnego zapisu, sięgajmy do słowników. Zwracajmy uwagę na interpunkcję- zapomniany przecinek może zmienić znaczenie naszych słów. Szukajmy polskich odpowiedników dla zapożyczeń z innych języków. W komunikacji elektronicznej posługujmy się poprawną polszczyzną i znakami diakrytycznymi. Wszystko to sprawi, iż staniemy się dumnymi i świadomymi użytkownikami języka polskiego nie tylko w dniu Jego święta, ale na co dzień.
23 STYCZEŃ DZIEŃ PISMA ODRĘCZNEGO
W dobie e-maili, komunikatorów i telefonów komórkowych coraz rzadziej wykorzystujemy pismo ręczne. Do lamusa odchodzą też papierowe notesy, pamiętniki, laurki, karty pocztowe, listy... Łatwiej jest napisać maila czy też SMS, komunikować się przez portale społecznościowe. W Dzień Pisma Ręcznego warto sobie przypomnieć zasady tradycyjnej, odręcznej korespondencji. Writing Instrument Manufactures Association jako datę święta wybrało 23 stycznia ponieważ w tym dniu urodził się John Hancock – jeden z sygnatariuszy Deklaracji Niepodległości, znany z charakterystycznego podpisu. Między innymi dla podtrzymania tradycji odręcznego pisma uczniowie klasy IVb i VIb wzięli udział w Ogólnopolskim Międzyszkolnym Projekcie Edukacyjnym „Ślemy do Was pozdrowienia” Projektowi przyświecała idea propagowania tradycyjnego sposobu przesyłania pozdrowień w formie pocztówek. Okazją do wysłania pocztówki nie muszą być tylko święta. Można to zrobić...tak po prostu, żeby komuś sprawić przyjemność. Dlatego warto podtrzymywać ten zwyczaj, gdyż jest to ciekawa forma komunikowania się z innymi, której dziś już najmłodsi nie znają. Zapominamy, że tradycyjnie korespondując, rozwijamy kreatywność, ćwiczymy pisownię i piękne kaligraficzne pismo. Pocztówki są również czymś trwałym, mogącym stać się wspaniałą pamiątką na długie lata.
Projekt polegał na wymianie widokówek pomiędzy szkołami z całej Polski oraz stworzeniu pocztówkowej mapy naszego kraju. Uczniowie za pośrednictwem portali społecznościowych nawiązali kontakt z kolegami i koleżankami ze szkół z różnych miast, miasteczek i wsi i -po ustaleniu zasad współpracy -do wszystkich zgłoszonych do programu placówek wysyłali widokówki propagujące walory okolicy, w której mieszkają. Wysyłanie poprzedziły lekcje, podczas których uczniowie przypomnieli sobie zasady adresowania kart pocztowych, prawidłowego zapisu pozdrowień, stosowania zwrotów grzecznościowych w korespondencji oraz zasad pisowni nazw geograficznych wielką literą. Część uczniów zdecydowała również samodzielnie zaprojektować i wykonać pocztówkę z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanych zdjęć najbliższej okolicy. W treści umieszczony został tekst pozdrowień oraz zachęta do odwiedzenia regionu reprezentowanego przez daną placówkę.
Największą przyjemnością dla uczniów było wyczekiwanie na listonosza przynoszącego do szkoły kolejne kartki, wspólne odczytywanie treści pozdrowień oraz wyszukiwanie na mapie miejscowości, z której została wysłana pocztówka.
Ostatnim etapem projektu było wykonanie pocztówkowej mapy Polski
WIZYTA W AKADEMII PANA KLEKSA-MAKIETA NA LEKCJACH JĘZYKA POLSKIEGO.
Lekcje z lekturą to doskonała okazja do pracy metodą projektu. Uczniowie aktywnie pracują, wyszukują i czytają fragmenty lektury niezbędne do wykonania pracy projektowej, a przekładając słowo na inną formę wyrazu, lepiej zapamiętują jej treść. Cykl lekcji poświęconych lekturze "Akademia pana Kleksa" zakończyliśmy w klasie IV b zadaniem projektowym, polegającym na przestrzennym zwizualizowaniu miejsca akcji lektury w formie makiety. Tworzenie makiety to zaprojektowanie rozmieszczenia poszczególnych elementów w określonej przestrzeni zgodnie z opisem zamieszczonym w lekturze. Uczniowie rozwijają kreatywność, uczą się dokładności i staranności. Przygotowując makietę na podstawie fragmentów lektury, selekcjonują informacje, uczą się uważności, ćwiczą orientację w przestrzeni oraz planowanie. Taka aktywność sprzyja odkrywaniu własnych talentów i zdolności, o których do tej pory często nie mieliśmy pojęcia. Ważne jest też to, że w pracy projektowej wykazać się mogą również dzieci, które niezbyt dobrze radzą sobie z przyswajaniem wiedzy w standardowej formie, co niewątpliwie wpływa na ich pewność siebie i motywuje do dalszej pracy.
CO MIKOŁJEK MA W SWOIM SMARTFONIE? KREATYWNE PODSUMOWANIE LEKTURY W KLASIE VIb
Do sięgnięcia po teksty z serii o Mikołajku czwartoklasistów nie trzeba długo przekonywać. Lubią ich humor, konkretyzm, niezbyt długą formę oraz bohatera, w którym mogą przeglądać się jak w lustrze. Tym razem w ramach podsumowania pracy z lekturą wykorzystaliśmy zadania kreatywne. Tworzyliśmy projekt smartfona Mikołajka z alfabetycznym spisem kontaktów do jego przyjaciół i znajomych, galerią zdjęć z ważnymi dla bohatera miejscami oraz zapisem rozmowy chłopca z wybranym kolegą/koleżanką oraz drzewko decyzyjne, które pomogło uczniom zrozumieć konsekwencje podejmowanych przez bohaterów lektury (a w przyszłości również przez siebie) wyborów.
LEKTURA ZAMKNIĘTA W PUDEŁKU
Uczniowie klasy VIIIb podczas czytania powieści "Syzyfowe prace" mieli dodatkowe zadanie.
W ozdobionym przez siebie pudełku mieli gromadzić różne przedmioty, które w jakikolwiek sposób były związane z opisywanymi w "Syzyfowych pracach" wydarzeniami. Podczas lekcji wprowadzajacej każdy uczeń prezentował swoje pudełko i uzasadniał umieszczenie w nim każdego przedmiotu.
KOLAŻ ORTOGRAFICZNY
Lekcje języka polskiego w naszej szkole nastawione są nie tylko na zdobywanie wiedzy i umiejetności, lecz również na rozwijanie kreatywności oraz innowacyjności uczniów. Podczas zajęć często wykorzystywane są formy i metody pracy oraz organizowane zadania, które wyzwalają postawę twórczą dzieci. Klasa IV b utrwalała poznane zasady ortograficzne dotyczące pisowni wyrazów z "ż" wymiennym, wykorzystując kolaż .