![]()
Rok szkolny 2024/2025 Język niemiecki |
aktualne treści zawsze na górze strony
🏆 ROZSTRZYGNIĘCIE SZKOLNEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO 17 czerwca 2025r. Z przyjemnością informujemy, że Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego, który odbył się dnia 8 maja 2025 r. został rozstrzygnięty. Uczniowie wykazali się znajomością słownictwa, zwrotów, piosenek oraz umiejętnościami komunikacyjnymi w języku niemieckim, rozprawiali się z niemieckim jak profesjonaliści– ćwiczyli, kombinowali, ogarniali gramatykę i słownictwo, aż miło było patrzeć. A oto GWIAZDY niemieckiej sceny szkolnej, które dziś tj. 17 czerwca 2025r. zostały nagrodzone i otrzymały DYPLOMY: Kategoria klas I–III W tej grupie wiekowej wyłoniono Mistrzów Języka Niemieckiego w każdej klasie: • Mistrz Języka Niemieckiego klasy I: Hubert Woźnicki • Mistrz Języka Niemieckiegoklasy II: Patrycja Wylegała • Mistrz Języka Niemieckiego klasy III: Gabriel Słomianny Gratulujemy najmłodszym uczestnikom – wykazali się ogromnym zaangażowaniem i chęcią nauki!!!
Kategoria klas IV - VI W tej kategorii przyznano następujące miejsca: • I miejsce: Ignacy Koźma • II miejsce: Filip Drewny • III miejsce: Tymoteusz Pawłowski
Kategoria klas VII –VIII W tej kategorii również wyłoniono trzech zwycięzców: • I miejsce: Kacper Kapała • II miejsce: Franciszek Stańczak • III miejsce: Joanna Kwiatkowska Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i dziękujemy za udział! Cieszymy się, że język niemiecki sprawia Wam tyle radości – niech nauka języków obcych będzie dla Was inspiracją i przygodą na całe życie!
Gratulacje również dla uczestników konkursu na najciekawszy niemiecki strój ludowy!
Głosowanie odbyło się w dwóch kategoriach wiekowych: 🔸 klasy I–III - Filip Ryżek 🔸 klasy IV–VIII – Katarzyna Rzysko Uczestnicy zaprezentowali się w wyjątkowych strojach inspirowanych kulturą i tradycją krajów niemieckojęzycznych. Zachwyciły nas nie tylko piękne kostiumy, ale także dbałość o szczegóły, kreatywność i zaangażowanie w przygotowanie prezentacji. Każdy strój był niepowtarzalny i opowiadał swoją własną historię. Przebrać się to jedno ale z wystąpić z odwagą i wyglądać jak milion euro to już sztuka! ;) Gratulujemy laureatom i dziękujemy wszystkim uczestnikom – dzięki Wam ten konkurs był barwny, inspirujący i pełen radości a niemiecki miał w tym roku więcej kolorów niż flaga Niemiec!;) Niech pasja do języków i kultur świata towarzyszy Wam przez cały rok! Zespół Nauczycieli Języków Obcych Nowożytnych
|
Fotorelacja z obchodów Dnia Języków Obcych z dnia 8 maja 2025r. |
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=1188520806412548&id=100057639181506&mibextid =wwXIfr&rdid=MawxfWCHt6uw04az# |
Drodzy Uczniowie! Zapraszamy do aktywnego udziału w zabawach edukacyjnych! Dzień Języków Obcych 8 maja 2025 r.
W tym dniu pozdrawiamy się w języku obcym!
I. Przygotowania do wydarzenia: - Każda klasa wybiera dwie osoby, które przebierają się w stroje charakterystyczne dla tych krajów i będą reprezentować państwa niemieckie i angielskie podczas pokazu. - Uczniowie przygotowują małe chorągiewki z flagami Niemiec - Uczniowie klas czwartych zaśpiewają na powitanie piosenkę w języku niemieckim. - Pokaz strojów, podczas którego wybrane osoby z każdej klasy zaprezentują swoje przebrania. - Symboliczne głosowanie : Uczniowie na trybunach będą mieli możliwość wyrażania swoich opinii na temat strojów, podnosząc chorągiewki, aby pokazać, czy są za strojem angielskim, czy niemieckim.
Nagrody i pochwały za najbardziej pomysłowe stroje…
II. Każda z klas wylosuje jedną dziedzinę życia, dla której należy stworzyć plakat zawierający najpopularniejsze słowa i zwroty. Plakaty powinny być przygotowane w dwóch językach: niemieckim i angielskim.
Etapy pracy:
1. Każda klasa otrzymuje jedną dziedzinę:
2. Zbieranie słownictwa: W grupach zbierzcie najpopularniejsze słowa Zastanówcie się, które z nich są najważniejsze
3. Projektowanie plakatu: Stwórzcie plakat, który będzie zawierał wybrane słowa i zwroty w obu językach. Dodajcie ilustracje, aby uczynić plakat atrakcyjnym i pomocnym w nauce. 5. Ekspozycja plakatów: Prace zostaną wywieszone na drzwiach klas, aby wszyscy mogli je zobaczyć i uczyć się nowych słów.
Czas na przygotowanie plakatów (do 7 maja).
III. Konkurs wiedzy i umiejętności językowych
Zespół Języków Obcych Nowożytnych
|
Z przyjemnością zapraszamy na DRZWI OTWARTE w naszej szkole |
![]() |
4 grudnia 2024 r. Próbny egzamin ósmoklasisty z języka niemieckiego. Ćwicz! Przykładowy arkusz do ćwiczeń pod linkiem http://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze-egzaminacyjne/2024/jezyk_niemiecki/OJNP-100-X-2405-zeszyt-zadan.pdf Nagranie do arkusza pod linkiem http://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze-egzaminacyjne/2024/jezyk_niemiecki/OJNP-100-2405.mp3 Karta rozwiązań zadań otwartych pod linkiem http://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze-egzaminacyjne/2024/jezyk_niemiecki/OJNP-100-X-2405-karta-rozwiazan.pdf Karta odpowiedzi pod linkiem http://cke.gov.pl/images/_EGZAMIN_OSMOKLASISTY/Arkusze-egzaminacyjne/2024/jezyk_niemiecki/OJNP-100-X-2405-karta-odpowiedzi.pdf
|
![]() |
Wymagania na poszczególne oceny z języka niemieckiego |
klasy 1-3 klasa_1_3__wymagania_na_poszczegolne_oceny_z_jezyka_niemieckiego.pdf klasa 4 klasa_4_wymagania_na_poszczegolne_oceny_z_jezyka_niemieckiego.pdf klasa 5 klasa_5_wymagania_na_poszczegolne_oceny_z_jezyka_niemieckiego.pdf klasa 6 klasa_6_wymagania_na_poszczegolne_oceny_z_jezyka_niemieckiego.pdf klasa 7 klasa_7_wymagania_na_poszczegolne_oceny_z_jezyka_niemieckiego.pdf klasa 8 klasa_8_wymagania_na_poszczegolne_oceny_z_jezyka_niemieckiego.pdf |
https://www.youtube.com/watch?v=FT-9xSWA6k0 |
Język niemiecki
ROK SZKOLNY
2023/2024
"Znajomość jednego języka obcego stawia cię w korytarzu życia.
Znając dwa języki obce możesz otworzyć wszystkie drzwi na swojej drodze".
SCHWARZES BRETT - TABLICA OGŁOSZEŃ
|
Przedmiotowe Zasady Oceniania |
klasy I-III |
klasy IV-VIII |
Konsultacje dla uczniów i Rodziców/Opiekunów poniedziałki godz. 13:00 - 14:00 |
!!! Nie masz płyty do podręcznika? ☹ Nie masz odtwarzacza CD? ☹ Chcesz uzyskać dostęp do nagrań do Twojego podręcznika? kliknij link poniżej i postępuj według wskazówek! |
!!! Zobacz w jaki sposób odmieniać czasowniki. Kliknij w link https://www.youtube.com/watch?v=FtSOxRulgpc |
WOJEWÓDZKI KONKURS JĘZYKA NIEMIECKIEGO 8 listopada 2023, godz. 14:00 czas trwania: 60 min. Temat wiodący: “Deutschland - das vielfälltige Land des deutschen Sprachraums” „Niemcy – różnorodny kraj niemieckiego obszaru językowego” Pomocne materiały:
https://ko.poznan.pl/wp-content/uploads/2023/06/wkjn_22-23.pdf
|
"Drzwi Otwarte" w naszej szkole
7 marca 2024 godz. 16:00 - 18:00
sala 207 - Spotkanie z językiem niemieckim :)
Zaśpiewaj z nami na powitanie!😄 |
Święto Języków Obcych w naszej szkole pod hasłem "JĘZYK OBCY TO WAŹNA SPRAWA ANGIELSKI, NIEMIECKI TO DZIŚ PODSTAWA"
22 - 26.04.2024r.
W dniach od 22. do 26. kwietnia 2024r. uczniowie wraz z nauczycielami języków obcych oraz swoimi wychowawcami podejmowali różne działania promujące naukę języków obcych, rozbudzali zainteresowania swoje oraz innych uczniów kulturą innych państw, wcielali się w postaci rodzimych użytkowników języków obcych, sprawdzali swoje umiejętności językowe podczas rozmaitych gier, zabaw i konkursów językowych oraz wzbudzili ciekawość w kolegach niemieckim miastem Dreznem, które w tym roku w maju jest celem szkolnej wycieczki zagranicznej. Serdeczne podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w wymienione działania. ;)
Fotorelacja z tego wydarzenia pod linkiem ;) https://www.facebook.com/share/p/eSdxMmXxF3qK5Zj9/?mibextid=WC7FNe
|
WYCIECZKA DO DREZNA 8-9 maja 2024r. ;)
WYCIECZKA DO DREZNA 8-9 maja 2024r. Dzień pierwszy: Spacer po Dreźnie Młodzież naszej szkoły (uczniowie klas 4-7 ) kilka godzin spędziła w kompleksie Zwinger, który choć w remoncie robił wrażenie swoim ogromem i przepychem w architekturze. Po Zwingerze uczniowie zwiedzili Starówkę. Pogoda dopisywała i można było zarówno wysłuchać przewodnika, jak i bliżej przyjrzeć się drezdeńskiej architekturze. O historii Drezna przewodnik opowiedział jeszcze w autokarze, a na trasie skupił się na poszczególnych zabytkach: Drezdeńska Opera, promenada spacerowo-widokowa, położona w Dreźnie, w Niemczech - nazywana „Balkonem Europy”, dwa przepiękne architektonicznie kościoły, w tym kościół Frauenkirche, a w końcu Fürstenzug, tłumaczony jako korowód książęcy, parada, pochód czy też orszak – największy na świecie mural, a dokładnie mural porcelanowy. Drezno uczniowie opuścili tuż przed zachodem słońca. Pierwsza fotorelacja pod linkiem: https://www.facebook.com/share/p/LRyZP6fWMU4RkHtc/?mibextid=WC7FNe Dzień drugi Nasz cel: Saksonia Szwajcarska, Góry Połabskie, Szlak Malarzy „Malerweg”, Spacer mostem „Bastei” - niezwykle bajkowe widoki. To co najbardziej urzekło nas w Saksonii Szwajcarskiej mieści się w okolicach Bad Schandau. Aby podziwiać szlaki, o których piszemy warto przejrzeć naszą drugą fotorelację 😉 pod linkiem https://www.facebook.com/share/p/vbuh5qBsjEHRea8Y/?mibextid=WC7FNe |
SZKOLNY KONKURS JĘZYKA NIEMIECKIEGO
27.05.2024R. GODZ. 10.10
MIEJSCE: ŚWIETLICA PRZY SALI SPORTOWEJ
czas trwania: 45min. Regulamin Konkursu pod linkiem: regulamin_szkolnego_konkursu_jezyka__niemieckiego_.docx |
Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego za nami ;) Sprawozdanie z Konkursu Idąc w ślad za słowami, iż „Znajomość jednego języka obcego stawia cię w korytarzu życia, a znając dwa języki możesz otworzyć wszystkie drzwi na swojej drodze” 27 maja 2024 r. odbył się w Szkole Podstawowej im. Leśników Polskich w Gębicach Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego, którego celem było promowanie wśród uczniów postawy odpowiedzialności za proces samodzielnego uczenia się i rozwijania umiejętności językowych, motywowanie uczniów do nauki języka niemieckiego, stworzenie uczniom możliwości sprawdzenia stopnia opanowania struktur leksykalno-gramatycznych w rywalizacji z uczniami innych klas szkoły, przełamanie bariery posługiwania się językiem niemieckim, rozwijanie uzdolnień uczniów oraz podniesienie samooceny uczniów. W konkursie udział wzięło 11 uczniów: z klasy 5a -1 uczestnik, 5b - 2 uczestników, 6a - 1 uczestnik, 7a - 3 uczestników, 7b - 4 uczestników. Wyniki wkrótce 😉, ale już dziś gratuluję wszystkim uczestnikom podjęcia się tego wyzwania :) Organizator wydarzenia |
Ogłoszenie wyników Szkolnego Konkursu Języka Niemieckiego
W konkursie, w którym udział wzięło 11 uczniów z klas V-VII, wyłoniliśmy zwycięzców: I miejsce- Karolina Milewska kl. 7b II miejsce- Kacper Kapała kl. 7a III miejsce- Arkadiusz Zawadzki kl. 7b Zwycięzcy podczas apelu dnia 19 czerwca 2024r. otrzymali dyplomy oraz nagrody rzeczowe.
Serdecznie gratulujemy ! Już dziś zapraszamy do udziału w następnym roku szkolnym 😊
|
JĘZYK NIEMIECKI
ROK SZKOLNY 2020/ 2021
dodatkowe zajęcia dla uczniów przystępujących do egzaminu ósmoklasisty
w poniedziałki godz. 14. 40- 15. 25 na platformie MS teams
konsultacje i dyżur dla rodziców
we wtorki godz. 13. 00- 13. 30 na platformie MS teams
UWAGA!!! Wymagania egzaminacyjne z języka obcego nowożytnego w roku szkolnym 2020/ 2021:
przedmiotowy system oceniania :
wymagania_edukacyjne_z_jezyka_niemieckiego_pzo_iiii.pdfkl. I- III kl. IV- VIII
KONKURSY:
Wojewódzki Konkurs Języka Niemieckiego
regulamin (kliknij ikonę word)
W etapie szkolnym Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego udział wzięły dwie uczennice klasy 7B: Natasza Gaweł i Aleksandra Wolniewicz. Obu uczennicom gratulujemy i zachęcamy do dalszej nauki języka niemieckiego!
kod ucznia | wynik |
wkjn86305 | 10 pkt |
wkjn90150 | 18 pkt |
W październiku odbył się II szkolny Konkurs Pięknego Czytania w Języku Niemieckim. W jury zasiedli: dyrektor Beata Maszewska, Magdalena Dudra, Robert Fryska, Agata Stelzer i Monika Bereta.
Uczestnicy konkursu- uczniowie klas 6- 8 czytali fragmenty kryminału dla młodzieży "Kommissar Zufall". Konkurs podobnie jak w zeszłym roku wygrała Klaudia Szulc, uczennica klasy 8A. Wszystkim uczniom dziękujemy za udział w konkursie. Klaudii gratulujemy sukcesów i zapraszamy do wysłuchania nagrania:
(kliknij na książeczkę)
Zachęcamy uczniów wszystkich klas do udziału w kolejnym konkursie:
regulamin kokursu (kliknij na ikonę word)
Wyniki szkolnego konkursu:
klasy 6: B11- 88%, A08- 85%, A16- 80%, B09- 10%
klasy 7: B15- 92%, B16- 88%, B05- 73%, A03- 70%, A11- 40%
klasy 8: A13- 72%
Wszystkim uczestnikom gratuluję i życzę powodzenia w przyszłym roku!
Chcesz sprawdzić swoją znajomość języka niemieckiego, zachęcam do skorzystania z poniższych prezentacji:
ROK SZKOLNY 2019/ 2020
"Granice mojego języka oznaczają granice mojego świata" Ludwig Wittgenstein
PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO SPRAWDZIANU ÓSMOKLASISTY
PONIEDZIAŁEK 13:55 - 14:40
POPRAWY OCEN Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
WTOREK 14:45 - 15:30
DYŻUR DLA RODZICÓW UCZNIÓW
WTOREK 09:15 - 09:45
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
JĘZYK NIEMIECKI
KLASY I - III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
JĘZYK NIEMIECKI
KLASY IV - VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
ROK SZKOLNY 2017/2018
"Kto nie zna języków obcych,
nic nie wie o własnym"
Johann Wolfgang von Goethe
PRZYGOTOWANIE UCZNIÓW DO SPRAWDZIANU ÓSMOKLASISTY
PONIEDZIAŁEK 13:55 - 14:40
POPRAWY OCEN Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
WTOREK 14:45 - 15:30
DYŻUR DLA RODZICÓW UCZNIÓW
WTOREK 09:15 - 09:45
SZKOLNY KONKURS
JĘZYKA NIEMIECKIEGO
28.03.2018r.
LISTA UCZESTNIKÓW
szkolny_konkurs_jezyka_niemieckiego_2018_lista_uczestnikow.docx
FOTORELACJA
szkolny_konkurs_jezyka_niemieckiego_zdjecia.docx
WYNIKI
WYNIKI KONKURSU KURATORYJNEGO
Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
rok szkolny 2017/2018
KOD UCZNIA /WYNIK: (/50 pkt. maks.)
0A05/11
0A08/21,5
0A06/11
0A09/18,5
0A04/16
0A10/20
TEMAT PROJEKTU EDUKACYJNEGO
tematprojektu_edukacyjnego.docx
TEMATY PROJEKTÓW PRZEDMIOTOWYCH
tematy_projektow_przedmiotowych.docx
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
JĘZYK NIEMIECKI
KLASY I - III SZKOŁY PODSTAWOWEJ
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
JĘZYK NIEMIECKI
KLASY IV - VII SZKOŁY PODSTAWOWEJ
WYMAGANIA EDUKACYJNE
wymagania_edukacyjne_klasa_i_sp.doc
wymagania_edukacyjne_klasa_iii_sp.doc
wymagania_edukacyjne_klasa_iv_sp.doc
wymagania_edukacyjne_klasa_v_sp.doc
wymagania_edukacyjne_klasa_vi_sp.doc
wymagania_edukacyjne_klasa_vii_sp.rtf
wymagania_edukacyjne_klasa_ii_gimnazjum.doc
wymagania_edukacyjne_klasa_iii_gimnazjum.docx
INFORMACJA ZWROTNA
STRATEGIE UCZENIA SIĘ
................................................................................
JĘZYK NIEMIECKI
rok szkolny 2016/2017
"Kto nie zna języków obcych, nic nie wie o własnym."
Johann Wolfgang von Goethe
WYMAGANIA WOBEC UCZNIÓW:
KLASA II SP
wymagania_wobec_uczniow_2_sp.docx
KLASA III SP
wymagania_wobec_uczniow_3_sp.docx
KLASA I GIM.
wymagania_wobec_uczniow_i_gim.docx
KLASA II GIM.
wymagania_wobec_uczniow_ii_gim.docx
KLASA III GIM.
wymagania_wobec_uczniow_3_gim.docx
UDZIELANIE INFORMACJI ZWROTNEJ:
KOŁO JĘZYKA NIEMIECKIEGO
II PÓŁROCZE 2016/2017
PONIEDZIAŁEK 14:45 - 15:30
sala nr 1
Zapraszam na koło języka niemieckiego wszystkich zainteresowanych językiem niemieckim uczniów oraz tych mających trudności w nauce.
KONKURS KURATORYJNY
Etap szkolny Wojewódzkiego Konkursu Języka Niemieckiego
odbędzie się 19.10.2016.
Zapraszam do wzięcia udziału w tym konkursie.
REGULAMIN WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO
WYNIKI SZKOLNEGO ETAPU
KURATORYJNEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO
19.10.2016r.
Prace konkursowe były kodowane:
0001 - 21pkt.
0002 - 11pkt.
0003 - 12,5pkt.
0004 - 10,5pkt.
TEMAT PROJEKTU EDUKACYJNEGO
Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
2016/2017
Mój wymarzony zawód - leśnik
(z uwzględnieniem okresu okupacji niemieckiej)
POPRAWA OCEN
Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
II PÓŁROCZE 2016/2017
PONIEDZIAŁEK 14:45 - 15:30
ŚRODA 07:30 - 08:15
ŚRODA 13:05 - 14:40
PONIEDZIAŁEK 11:50 - 12:05
sala nr 1
JĘZYK NIEMIECKI
ROK SZKOLNY 2015/2016
"Wiedza daje pokorę wielkiemu,
dziwi przeciętnego,
nadyma małego"
Lew Tołstoj
"FOTOWSPOMNIENIA"
Z DNIA JĘZYKA NIEMIECKIEGO
2016
Uczniowie przygotowali baloniki,
do których były przyczepione zdania po niemiecku.
Kto wylosował balonik - ten musiał przetłumaczyć
zdanie z języka niemieckiego na język polski.
Uczennica przygotowała plakat
"Niemals aufgeben!":)
Uczniowie wykonywali zadanie polegające na
dopasowaniu dziedziny życia, jaką zajmowała się
słynna osoba niemieckojęzyczna. Korzystali przy pracy
z nowoczesnej technologii informacyjnej.
Uczniowie oglądali prezentacje multimedialne
na temat Oktoberfest i BMW, a potem udzielili odpowiedzi
na pytania dotyczace informacji zawartych w tych prezentacjach.
Prezentacje zostały wykonane przez uczennice klas trzecich gimnazjum.
Uczennice przygotowały słynna niemiecką Kartoffelsalat.
Guten Appetit:)
Uczniowie Gimnajum uczestniczyli
w przygotowaniach oraz w zaprezentowaniu
szkolnego teatrzyku
"Wir suchen einen Mann fur unsere Prinzessin"
W teatrzyku wystąpili uczniowie klasy drugij i klasy trzeciej
Szkoły Podstawowej. Śliczne stroje przygotowali dla swoich pociech
wspaniali Rodzice.
Uczennica klasy trzeciej Gimnajum pięknie
zaśpiewała piosenkę "Ave Maria, heute sind so viele ganz allein"
Uczniowie klasy pierwszej Szkoły podstawowej
cudownie zaśpiewali piosenkę "In der Schule"
Mali aktorzy spotkali się na herbatce i ciasteczku z Panią Dyrektor, Rodzicami oraz Pedagogami. To był bardzo miły czas.
Danke fur die Aufmerksamkeit!
22.03.2016 odbył się Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego dla Uczniów klasy pierwszej Szkoły Podstawowej. Najlepsze wyniki uzyskały: Zofia Ryżek oraz Wiktoria Jessa.
Dziękuję Uczniom za udział w Konkursie.
Ewelina Wesołowska
NAJLEPSZE WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO
W KLASIE I SZKOŁY PODSTAWOWEJ:
I miejsce: Wiktoria Jessa: 7/7 pkt. max.
I miejsce: Zofia Ryżek: 7/7 pkt. max.
04.03.2016 odbył się Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego dla Uczniów klasy drugiej i klasy trzeciej Szkoły Podstawowej.
Dziękuję Uczniom za udział w Konkursie.
Ewelina Wesołowska
Najlepsze wyniki Szkolnego Konkursu Języka Niemieckiego
w II i w III klasie Szkoły Podstawowej:
I miejsce: Martyna Pertek: 45,5/62 pkt. max.
II miejsce: Dobrawa Szcześniak: 43,5/62 pkt.max.
III miejsce: Julia Konopka 31/62 pkt.max.
19.02.2016 odbył się Szkolny Konkurs Języka Niemieckiego
dla Uczniów Gimnazjum.
Dziękuję Uczniom za udział w konkursie.
Ewelina Wesołowska
Najlepsze wyniki Szkolnego Konkursu Języka Niemieckiego dla Uczniów Gimnazjum:
I miejsce: Wojciech Mendyk 17,5/29 pkt. max.
II miejsce: Julia Tadeuszak 16/29 pkt. max.
III miejsce: Agnieszka Ratke 9.5/29 pkt. max.
REGULAMIN
SZKOLEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO GIMNAZJUM
REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO GIMNAZJUM
REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA
REGULAMIN SZKOLNEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Uczniowie klasy pierwszej
Szkoły Podstawowej
przygotowali kartki na Dzień Mamy
Frohe Ostern -
Wielkanocne pozdrowienie
od Uczniów Szkoły Podstawowej
PROJEKTY
Wspomnienie lekcji otwartej
w klasie I Szkoły Podstawowej.
Jeszcze raz dziękuję Wszystkim
za udział w tej lekcji.
Ewelina Wesołowska
WYNIKI SZKOLNEGO ETAPU
WOJEWÓDZKIEGO KONKURSU JĘZYKA NIEMIECKIEGO:
KOD UCZNIA: UZYSKANE PUNKTY:
0001 18, 5 pkt.
0002 10,5 pkt.
0003 17 pkt.
0004 15,5 pkt.
0005 19 pkt.
006 17 pkt.
0008 18,5 pkt.
Dziękuję Uczniom za udział w konkursie.
Ewelina Wesołowska
.......................................................................................................................................................................
Prezentacja "Polen vs Deutschland"
Punkty, jakie powinny znaleźć się w prezentacji:
• die Haupstadt
• die Fläche
• die Sprache
• die Währung
• die Einwohnerzahl
• die gröβten Städte, Flüsse, Seen, Gebirge.
Klasa III
Im Modegeschaft - Dialog: (W sklepie odzieżowym - dialog):
A: Kann ich Ihnen helfen? (Mogłabym Pani/Panu pomóc?)
B: Ich brauche eine Jeanshose. (Potrzebuję dżinsów.)
A: Welche Größe?
B: 38.
A: Und welche Farbe? (A jaki kolor?)
B: Dunkelblau. (Granatowe)
A: Bitte schön. (Bardzo proszę.)
B: Wo kann ich sie anprobieren? (Gdzie mogę je przymierzyć?)
A: Die Umkleidekabine ist da. (Tam jest przebieralnia.)
……………….
A: Und? Passt Ihnen die Hose? (I? Pasują?)
B: Ja, ich nehme sie. Was kostet sie? (Tak, wezmę je. Ile kosztują?)
A: 30 Euro.
B: Bitte schön.
A: Danke.
B: Auf Wiedersehen!
A: Auf Wiedersehen!
Frohe Ostern!
Zbliżają się święta wielkanocne. Pod niżej podanym linkiem możecie obejrzeć filmik w języku niemieckim, opisujący Ostern czyli Wielkanoc:
https://www.youtube.com/watch?v=yCIAvFitVzI
Der Frühling ist schon da!
Krótka lekcja związana z tematem "Frühling" tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=7kSr6HUFK4A
"Deutschland" - die Prinzen
Ostatnio na lekcjach języka niemieckiego uczyliśmy się piosenki pt. "Deutschland":
https://www.youtube.com/watch?v=vmCMRPO0U4c
Lista 100 najważniejszych czasowników niemieckich:
Znajomość czasowników w nauce języka obcego to podstawa, bez nich nie można przecież zbudować zdania. Ucząc się czasowników pamietajmy o uczeniu się ich odmiany przez osoby a także ich form w czasie przeszłym. Oto lista stu naczęściej używanych czasowników w języku niemieckim:
1. sein – być
2. haben – mieć
3. werden – stać się, zostać
4. können – móc, umieć, potrafić
5. müssen – musieć
6. sagen – mówić, powiedzieć
7. machen – robić
8. geben – dawać
9. kommen – przychodzić, pochodzić
10. sollen – mieć powinność
11. wollen – chcieć
12. gehen – iść
13. wissen – wiedzieć
14. sehen – widzieć
15. lassen – kazać, zostawiać, pozwalać, kazać sobie coś zrobić
16. stehen – stać
17. finden – znajdować
18. bleiben – zostać, pozostać
19. liegen – leżeć
20. heißen – nazywać się
21. denken – myśleć
22. nehmen – brać
23. tun – robić, czynić
24. dürfen – mieć pozwolenie
25. glauben – wierzyć, sądzić
26. halten – trzymać, zatrzymywać
27. nennen – nazywać
28. mögen – lubić
29. zeigen – pokazywać
30. führen – prowadzić
31. sprechen – mówić, rozmawiać
32. bringen – przynosić
33. leben – żyć, mieszkać
34. fahren – jechać, prowadzić
35. meinen – myśleć, sądzić, uważać
36. fragen – pytać
37. kennen – znać
38. gelten – być ważnym, obowiązywać
39. stellen – stawiać
40. spielen – grać, bawić się
41. arbeiten – pracować
42. brauchen – potrzebować
43. folgen – iść za kimś, następować
44. lernen – uczyć się
45. bestehen – zdawać, istnieć
46. verstehen – rozumieć
47. setzen – sadzać
48. bekommen – otrzymywać
49. beginnen – zaczynać
50. erzählen – opowiadać
51. versuchen – próbować
52. schreiben – pisać
53. laufen – biec, biegać
54. erklären – wyjaśniać, tłumaczyć coś komuś
55. entsprechen – być zgodnym z czymś, odpowiadać czemuś
56. sitzen – siedzieć
57. ziehen – ciągnąć
58. scheinen – świecić, wydawać się
59. fallen – upadać
60. gehören – należeć
61. entstehen – powstawać
62. erhalten – otrzymywać
63. treffen – spotykać
64. suchen – szukać
65. legen – kłaść
66. vor|stellen – przedstawiać
67. handeln – handlować, targować się
68. erreichen – osiągać, docierać
69. tragen – nosić
70. schaffen – dawać radę, tworzyć
71. lesen – czytać
72. verlieren – tracić, gubić
73. dar|stellen – obrazować, przedstawiać
74. erkennen – rozpoznawać
75. entwickeln – rozwijać, wynajdować
76. reden – mówić, rozmawiać
77. aus|sehen – wyglądać
78. erscheinen – ukazywać się
79. bilden – budować, tworzyć, kształcić
80. an|fangen – zaczynać
81. erwarten – oczekiwać
82. wohnen – mieszkać
83. betreffen – dotyczyć
84. warten – czekać
85. vergehen – mijać, upływać
86. helfen – pomagać
87. gewinnen – wygrywać
88. schließen – zamykać
89. fühlen – czuć
90. bieten – oferować
91. interessieren – interesować
92. erinnern – przypominać coś sobie
93. ergeben – wynikać z czegoś
94. an|bieten – oferować
95. studieren – studiować
96. verbinden – łączyć
97. an|sehen – spoglądać, patrzeć, oglądać
98. fehlen – brakować, być nieobecnym
99. bedeuten – znaczyć
100. vergleichen – porównywać
Das deutsche Alphabet
https://www.youtube.com/watch?v=BeP9xghqJao
Aphorismen
Ich denke, also bin ich. (Myślę, więc jestem)
(Renè Descartes, 1596-1727)
Ich weiß, dass ich nichts weiß. (Wiem, że nic nie wiem)
(Sokrates, 470-399 v. Chr.)
Phantasie ist wichtiger als Wissen. (Fantazja jest ważniejsza od wiedzy)
(Albert Einstein, 1879-1955)
Der Anfang ist die Hälfte des Ganzen. (Dobry początek to połowa sukcesu)
(Aristoteles, 384-322 v. Chr.)
Der brave Mensch denkt an sich selbst zulezt.(Człowiek odważny myśli o sobie na końcu)
(Friedrich Schiller, 1759-1805)
Rekordowo długie niemieckie wyrazy!
Oberammergaueralpenkräuterdelikatessenfrühstückskäse
= śniadaniowy ser delikatesowy z Oberammergau z dodatkiem ziół alpejskich
Donaudampfschiffahrtsgesellschaftsoberkapitän
= starszy kapitan towarzystwa żeglugi parostatkami po Dunaju
Śmieszne skróty
FIAT : Fehler In Allen Teilen (błąd w każdej części)
GOLF: Gerät Ohne Logische Funktion (sprzęt bez logicznego zastosowania)
LADA: Letzter Auf Der Autobahn (ostatni na autostradzie)
NISSAN: Nichts Ist Schneller Schrott Als Nissan (nie ma szybszego złomu od nissana)
IKEA: Ignoranten Kaufen Einfach Alles ( ignoranci kupują po prostu wszystko)
Wojewódzki Konkurs Języka Niemieckiego
Etap szkolny 27 listopada 2014 r.
ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANYCH NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH KONKURSU
Rozdział 1
ZAKRES WIEDZY
§47. 1. Uczestnik Konkursu posługuje się odpowiednim zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym rozumienie, tworzenie i przetwarzanie wypowiedzi pisemnych i ustnych oraz reagowanie na wypowiedzi w zakresie następujących tematów:
1) człowiek (np. dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, uczucia i emocje, zainteresowania);
2) dom (np. miejsce zamieszkania, opis domu, pomieszczeń domu i ich wyposażenia);
3) szkoła (np. przedmioty nauczania, życie szkoły);
4) praca (np. popularne zawody i związane z nimi czynności, miejsce pracy);
5) życie rodzinne i towarzyskie (np. okresy życia, członkowie rodziny, koledzy, przyjaciele, czynności życia codziennego, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości, styl życia, konflikty i problemy);
6) żywienie (np. artykuły spożywcze, posiłki i ich przygotowywanie, lokale gastronomiczne);
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary, sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, reklama);
8) podróżowanie i turystyka (np. środki transportu, orientacja w terenie, hotel, informacja turystyczna, wycieczki, zwiedzanie);
9) kultura (np. dziedziny kultury, twórcy i ich dzieła, uczestnictwo w kulturze, media);
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, imprezy sportowe, sport wyczynowy);
11) zdrowie (np. higieniczny tryb życia, samopoczucie, choroby, ich objawy i leczenie, uzależnienia);
12) nauka i technika (np. odkrycia naukowe, wynalazki, obsługa i korzystanie z podstawowych urządzeń technicznych, technologie informacyjno-komunikacyjne);
13) świat przyrody (np. pogoda, rośliny i zwierzęta, krajobraz, zagrożenie i ochrona środowiska naturalnego, klęski żywiołowe);
14) życie społeczne (np. konflikty i problemy społeczne, przestępczość);
15) elementy wiedzy o krajach obszaru nauczanego języka oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu między kulturowego oraz tematyki integracji europejskiej.
- Uczestnik Konkursu poprawnie stosuje następujące struktury gramatyczne umożliwiające rozumienie, tworzenie i przetwarzanie wypowiedzi pisemnych i ustnych oraz reagowanie na wypowiedzi:
1) Rodzajnik
a) Użycie rodzajnika nieokreślonego
b) Użycie rodzajnika określonego
c) Użycie rzeczownika bez rodzajnika
2) Rzeczownik
a) Odmiana rzeczownika w liczbie pojedynczej
b) Tworzenie liczby mnogiej
c) Rzeczowniki złożone
d) Rzeczowniki zdrobniałe
e) Rzeczowniki określające zawód i wykonawcę czynności
f) Rzeczowniki z przyrostkami
g) Rzeczowniki tworzone od nazw miast, krajów i części świata
h) Rzeczowniki tworzone od bezokoliczników
i) Rzeczowniki tworzone od przymiotników, imiesłowów i liczebników
j) Odmiana imion własnych
k) Rzeczownik po określeniu miary i wagi
l) Rekcja najczęściej używanych rzeczowników
3) Zaimek
a) Zaimki osobowe
b) Zaimek nieosobowy es
c) Zaimek zwrotny oraz zaimek wzajemny einander
d) Zaimki dzierżawcze
e) Zaimki wskazujące
f) Zaimki pytające
g) Zaimki nieokreślone
h) Zaimki względne
4) Przymiotnik
a) Przymiotnik jako orzecznik
b) Przymiotnik jako przydawka:
• z rodzajnikiem określonym
• z rodzajnikiem nieokreślonym, zaimkiem dzierżawczym
i z przeczeniem kein
• bez rodzajnika
• po liczebnikach i zaimkach liczebnych
c) Regularne i nieregularne stopniowanie przymiotnika
d) Przymiotniki utworzone od nazw miast, krajów i części świata
e) Przymiotniki z przedrostkiem un-
f) Rekcja najczęściej używanych przymiotników
5) Liczebnik
a) Liczebniki główne
b) Liczebniki porządkowe
c) Użycie liczebników w oznaczeniu miary i wagi, powierzchni i objętości
d) Liczebniki mnożne i nieokreślone, np. zweimal, viel
6) Przysłówek
a) Przysłówki zaimkowe wo-, da- w pytaniu i odpowiedzi
b) Regularne i nieregularne stopniowanie przysłówków
c) Przysłówki czasu i miejsca
7) Przyimek
a) Przyimki z celownikiem
b) Przyimki z biernikiem
c) Przyimki z dopełniaczem
d) Przyimki z celownikiem lub biernikiem
8) Czasownik
a) Formy czasowe: Präsens, Futur I, Präteritum, Perfekt, Plusquamperfekt
b) Czasowniki posiłkowe sein, haben, werden
c) Czasowniki nieregularne ze zmianą samogłoski
d) Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone
e) Czasowniki zwrotne
f) Czasowniki modalne w czasie Präsens, Präteritum i Perfekt
g) Czasownik lassen
h) Formy imiesłowowe czasownika Partizip II
i) Tryb rozkazujący
j) Bezokoliczniki z zu i bez zu
k) Tryb przypuszczający
l) Tryb warunkowy
m) Strona bierna czasowników
n) Rekcja najczęściej używanych czasowników
9) Składnia
a) Zdania pojedyncze: oznajmujące, pytające, rozkazujące
b) Szyk wyrazów: prosty, przestawny, szyk zdania podrzędnie złożonego
c) Przeczenia nein, nicht, kein i ich miejsce w zdaniu
d) Zdania złożone współrzędnie ze spójnikami, np. aber, denn, oder, und, sondern, deshalb, deswegen, sonst, also, trotzdem
e) Zdania złożone współrzędnie bezspójnikowe
f) Zdania podrzędnie złożone
Rozdział 2
ZAKRES UMIEJĘTNOŚCI
§48. Uczestnik Konkursu posiada umiejętność rozumienia, tworzenia i przetwarzania wypowiedzi pisemnych i ustnych oraz reagowania na wypowiedzi zarówno pisemne jak i ustne.
DZIAŁ IV
WYKAZ LITERATURY PRZYGOTOWUJĄCEJ DO UDZIAŁU W KONKURSIE ORAZ STANOWIĄCEJ POMOC DLA NAUCZYCIELA I UCZNIA
§49. 1. Podręczniki do nauki języka niemieckiego w gimnazjum uwzględniające podstawę programową określoną w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół – Dz. U. z 2012, poz. 977, z późn. zm.
- Czasopisma niemieckojęzyczne dla młodzieży, np. Deutsch aktuell
- Bęza, S., Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego.
- Bęza, S., Eine kleine Landeskunde deutschsprachiger Länder.
- Ptak, M., Gramatyka niemiecka dla gimnazjum.
- Rostek, M.E, Argumentieren ohne Probleme.
- Rostek, M.E, Deutsch- Repetytorium tematyczno-leksykalne cz.1 i 2.
- Wagner, A., Deutsch- Sprechen ohne Probleme.
- Materiały do ćwiczenia rozumienia tekstu słuchanego i czytanego zamieszczone na Deutsche Welle, http://mediacenter.dw.de/german/audio/
- 10. Lektura obowiązkowa na etapie rejonowym: Caius ist ein Dummkopf von Henry Winterfeld.
- 11. Lektura obowiązkowa na etapie wojewódzkim: Max und Moritz von Wilhelm Busch
http://www.ecse.rpi.edu/~schubert/Private/Literatur%20Busch%20-%20Max%20und%20Moritz.pdf