PROGRAM DLA SZKÓŁ

Zdjęcie

Uprzejmie informujemy, że od roku szkolnego 2017/2018 został uruchomiony 
nowy "Program dla szkół" w miejsce dotychczas realizowanych programów 
"Owoce i warzywa w szkole" oraz "Mleko w szkole". W programie mogą uczestniczyć 
dzieci uczęszczające do klas I-V szkół podstawowych.
W ramach programu dzieci mogą bezpłatnie otrzymywać owoce i warzywa oraz 
mleko i produkty mleczne oraz brać udział w działaniach edukacyjnych 
przeprowadzanych przez szkoły podstawowe mających poprawić wiedzę 
uczniów na temat zdrowych nawyków żywieniowych, pochodzenia żywności
i rolnictwa oraz przeciwdziałania marnotrawieniu żywności.
Produkty owocowo-warzywne objęte programem to:

- owoce: jabłka, gruszki, śliwki, truskawki

- warzywa: marchew, rzodkiewka, papryka słodka, kalarepa, pomidorki

-  soki: owocowe, warzywne, mieszane

W każdym z 10 tygodni w I semestrze roku szkolnego 2017/2018 dzieciom udostępnia się co najmniej 4 porcje owoców i warzyw. Łączna liczba porcji owoców i warzyw otrzymywanych przez jedno dziecko w ramach 
komponentu owocowo - warzywnego w I semestrze roku szkolnego 2017/2018 
wynosi 45.

Produkty mleczne objęte programem to:

-  mleko białe

-  jogurt naturalny

-  kefir naturalny

-  serek twarogowy

W każdym z 10 tygodni w I semestrze roku szkolnego 2017/2018 dzieciom 
udostępnia się co najmniej 3 porcje mleka i przetworów mlecznych. Łączna 
liczba porcji mleka i przetworów mlecznych otrzymywanych przez jedno 
dziecko w ramach komponentu mlecznego w I semestrze roku szkolnego 
2017/2018 wynosi 40. Szczegółowe informacje dotyczące warunków uczestnictwa w "Programie dla szkół" można uzyskać na stronie internetowej http://www.kowr.gov.pl/.

 

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa
                                                                          
              Departament Wspierania Konsumpcji

 


 

PROGRAM EDUKACYJNY „ŚNIADANIE DAJE MOC”


Zdjęcie               Zdjęcie

 

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień! 

Dlatego powstał program edukacyjny: Śniadanie Daje Moc, w którym zachęcamy Nauczycieli i Rodziców uczniów klas 0-3 szkół podstawowych do obchodzenia 8 listopada Dnia Śniadanie Daje Moc. 

Najważniejsze cele programu: 

  • zwiększanie świadomości nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka,
  • przyczynianie się do obniżania poziomu niedożywienia dzieci w Polsce – poprzez edukację oraz promocję prawidłowego żywienia.
  


PROJEKT „ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM”


 Zdjęcie


Celem projektu  jest podniesienie wiedzy na temat zależności pomiędzy sposobem odżywiania a stanem zdrowia. 
Projekt skierowany jest do uczniów klas I-III.
Projekt uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia.
Poprzez uświadamianie Nauczycielom, Rodzicom oraz Dzieciom, jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz aktywność sportowa, projekt zmienia świadomość społeczną.

 


 

„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”


Program profilaktyki palenia tytoniu dla uczniów starszych  klas szkoły podstawowej i gimnazjum.


Zdjęcie

Cel główny programu :

  • Zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów starszych klas szkół podstawowych i gimnazjum.

Cele szczegółowe programu:

  • Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do niepalenia.
  • Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza.
  • Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy.
  • Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami.
  • Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi.

Adresaci Programu:

  • Uczniowie starszych klas szkół podstawowych i gimnazjów.
 

 



SZKOŁA PRZYJAZNA RODZINIE


Zdjęcie

 

Program „Szkoła Przyjazna Rodzinie” wychodzi naprzeciw potrzebie coraz lepszej współpracy szkół z rodzicami uczniów w zakresie wychowania i przekazywania młodemu pokoleniu spójnego systemu wartości. Wychowanie oparte na podstawach wyrosłych z europejskiego kręgu kulturowego, u podstaw którego leży odpowiedzialność, wartość rodziny, szacunek dla życia daje gwarancję przygotowania młodych ludzi do podjęcia odpowiedzialności za własną rodzinę, kraj i życie społeczne. W ostatnich latach można zaobserwować coraz silniejszą promocję w szkołach ideologii przeciwstawiających się wartościom zakorzenionym w polskiej oraz europejskiej tradycji i kulturze.
W wielu placówkach oświatowych prowadzone są zajęcia promujące podejmowanie wczesnej inicjacji seksualnej, kwestionujące biologiczną oraz kulturową stabilność ról płciowych kobiet i mężczyzn, głoszące odrębność płci społecznej czy kulturowej od płci biologicznej oraz kwestionujące znaczenie rodziny i autorytetów w rozwoju emocjonalnym, intelektualnym i duchowym dzieci.

„Szkoła Przyjazna Rodzinie” to program, który tworzy przestrzeń współpracy dla szkół, organizacji pozarządowych i osób zaangażowanych w promocję wartości rodzinnych. Jego celem jest uczynienie ze szkoły miejsca przyjaznego rodzinie, tzn. takiego, w którym dostrzegana i respektowana jest jej wartość i rola w rozwoju osobowym człowieka. Przyznawany w ramach programu certyfikat ma być  dla rodziców znakiem, że w danej placówce wartości rodzinne są uznawane i będą oni wspierani w procesie wychowawczym.

 



PROGRAM EDUKACYJNY „ŻYJ SMACZNIE I ZDROWO”


Zdjęcie

Celem programu edukacyjnego pt. „Żyj smacznie i zdrowo”, jest  propagowanie wśród młodzieży gimnazjalnej dobrych nawyków związanych z prawidłowym odżywianiem, w szczególności takich, jak przeciwdziałanie marnowaniu pożywienia, świadome dokonywanie zakupów spożywczych, prawidłowe przechowywanie produktów spożywczych, umiejętność komponowania smacznych posiłków oraz uświadamianie korzyści wynikających ze wspólnego spożywania posiłków.

Program jest realizowany wśród uczniów gimnazjum.

 


 

NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ

 

Program edukacji antytytoniowej dla uczniów klas I-III szkół podstawowych

 Zdjęcie

 

Założenia ogólne programu: 

  • program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, 
  • stanowi drugie ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z resortem edukacji i realizowanych w szerokim partnerstwie lokalnym
  • podstawowe zajęcia programowe umożliwią przeprowadzenie pięciu zajęć warsztatowych w ciągu roku szkolnego, w tym dwóch dwugodzinnych i trzech jednogodzinnych,
  • program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci, 
  • w  programie zawarte zostały uporządkowane treści dotyczące zdrowia (dostosowane do poziomu percepcji dzieci) 
  • program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy. 

Cele szczegółowe: 

  • Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowiA
  • Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie
  • Uświadomienie dzieciom, że palenie jest szkodliwe dla zdrowiA
  • Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym palenieMWykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą. 

Struktura programu: 

Program składa się z pięciu zajęć warsztatowych o następujących tytułach: 

  1. CO TO JEST ZDROWIE?
  2. OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE?
  3. CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU?
  4. CO ROBIĆ, GDY MOJE ŻYCIE JEST ZAGROŻONE?
  5. NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ! 

Program realizowany jest w klasach II szkoły podstawowej.

 


 

 

 BĄDŹMY ZDROWI – WIEMY, WIĘC DZIAŁAMY


Zdjęcie


Pracownicy Wojewódzkiej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Poznaniu opracowali projekt informacyjno – edukacyjny „Bądźmy zdrowi – wiemy, więc działamy”, dofinansowany ze środków finansowych Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego dzięki wsparciu udzielonemu przez Islandie, Lichtenstein oraz Norwegie. 

Cel ogólny :
poprawa stanu zdrowia populacji dzieci i młodzieży w Polsce przez zmniejszenie liczby dzieci i młodzieży narażonych na nadwagę, otyłość i choroby dietozależne na terenie województwa wielkopolskiego. 

Projekt w zasadniczej formie realizowany był od stycznia 2009 roku do kwietnia 2011 roku. Komitet Mechanizmu Finansowego w dniu 14 maja 2012r. zaakceptował sprawozdanie końcowe z jego realizacji. Zgodnie z zapisami zawartymi w umowie finansowej Projekt ma być kontynuowany przez 5 lat od daty przyjęcia przez Darczyńców sprawozdania końcowego (od maja 2012 do maja 2017 roku).

 



„BEZPIECZNIE TO WIEDZIEĆ I ZNAĆ”

 

Zdjęcie

 

Program realizowany jest w kasach I-III szkoły podstawowej. Ma charakter długofalowy.

Cel programu

Celem podstawowym jest wyposażenie w umiejętności i nawyki rozpoznawania oraz zapobiegania zagrożeniom.

Zakres tematyczny

Zakresy tematyczne: „bezpieczna droga”, „zabawa - ale jaka?”, „sam w domu”, „obcy”, „mój wolny czas”, „niebezpieczne przedmioty”, „szukam pomocy”, „gry edukacyjne”.

Realizacja programu

Program realizowany jest przez wychowawców wraz z funkcjonariuszami komisariatów.

 


 

PROGRAM EDUKACYJNY „TRZYMAJ FORMĘ!

 

 Zdjęcie

 

 To inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym dwukierunkowym podejściu: promującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.

1. Celem Ogólnopolskiego Programu Edukacyjnego „Trzymaj Formę!” jest edukacja w zakresie trwałego kształtowania prozdrowotnych nawyków wśród młodzieży szkolnej i ich rodzin poprzez promocję zasad aktywnego stylu życia i zbilansowanej diety, w oparciu o odpowiedzialność indywidualną i wolny wybór jednostki.

2. Program może być realizowany w szkołach gimnazjalnych oraz w szkołach podstawowych w klasach V-VI.

3. W ramach programu szkoła może organizować zajęcia pozalekcyjne ogólnie rozwijające uczniów: wykraczające poza podstawę programową i programy nauczania. Zajęcia mają rozwijać zainteresowania uczniów, w szczególności te dotyczące zasad prawidłowego odżywiania i potrzeby codziennej aktywności fizycznej.

4. Projekty realizowane przez zainteresowane szkoły powinny służyć promocji aktywności fizycznej oraz prawidłowego, czyli zróżnicowanego i zbilansowanego sposobu odżywiania się młodzieży.

5. Projekty powinny być interdyscyplinarne, traktujące problem zdrowego trybu życia całościowo, odnoszące się zarówno do zdobywania konkretnych umiejętności, jak też do kształtowania postaw i zwiększania zainteresowania problematyką prozdrowotną.
Projekty powinny łączyć aktywność uczniów, spełnienie ich oczekiwań, zaangażowanie otoczenia szkoły i społeczności lokalnej z wykorzystaniem najnowszej dostępnej wiedzy we wskazanym zakresie. Projekty muszą się zakończyć prezentacją uzyskanych rezultatów.

6. Przedmiotem projektów realizowanych w ramach programu "Trzymaj Formę!" nie mogą być zagadnienia związane z handlem i promocją produktów żywnościowych.

7. Żadne nazwy i znaki handlowe produktów żywnościowych lub firm produkujących żywność nie mogą być komunikowane i używane w ramach realizacji programu.

8. Projekty nie mogą być oparte na zakazach i dyskryminować żadnej z grup produktów żywnościowych.

9. Projekty powinien składać się z czterech etapów – przygotowania, planowania, realizacji i prezentacji. Uczniowie muszą być aktywni we wszystkich etapach. Podczas przygotowania uczniowie wspólnie z nauczycielem opracowują tematy i cele projektu, później planują pracę, opracowują harmonogram i kryteria wykonania i przedstawiają rezultaty.

10. Po zakończeniu realizacji każdej edycji programu, szkolni koordynatorzy przygotują sprawozdanie opisujące wykonanie programu i prześlą je do właściwych terenowo powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych. Na poziomie krajowym organizatorzy programu dokonają podsumowania i oceny realizacji programu, która będzie podstawą propozycji zmian kolejnej edycji programu.

 


 

OGÓLNOPOLSKI PROGRAM
PROFILAKTYKI ZDROWOTNEJ „PROBLEM Z GŁOWY”

 

Program realizowany jest w klasach I-III szkoły podstawowej. Dzięki uczestnictwu w zajęciach, dzieci zdobywają niezbędną wiedzę z zakresu profilaktyki zdrowotnej oraz uczą się tolerancji w stosunku do osób dotkniętych wszawicą.



 

PORCJA POZYTYWNEJ ENERGII 

 

Celem programu jest promocja zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia poprzez działania profilaktyczne ograniczające nadwagę i otyłość.

Założenia programu:

- nauka wybierania produktów zdrowych i smacznych jednocześnie,

- nauka komponowania zdrowych i apetycznych posiłków,

- nauka świadomego i racjonalnego kupowania jedzenia, przechowywania żywności.

Program realizowany jest w klasach I-III SP.

 


 

PROGRAM EDUKACYJNY

PIERWSZA POMOC PRZEDMEDYCZNA  

 

 

Cele nauczania Pierwszej Pomocy Przedmedycznej :

    1. Zdobycie określonej wiedzy o ochronie zdrowia i życia.
    2. Przygotowanie do życia w społeczeństwie.
    3. Kształtowanie charakteru i postawy.

Treści programowe:

  1. Umiejętność udzielenia pierwszej pomocy w najczęstszych urazach o zagrożeniach życia.
  2. Umiejętność wzywania pomocy w nagłych wypadkach.
  3. Umiejętność zachowania się w przypadku katastrof.
  4. Budzenie szacunku do zdrowia i życia drugiego człowiekA.
  5. Rozwijanie zainteresowania otaczającym społeczeństwem i motywacji do zdobywania wiedzy.
  6. Kształtowanie aktywnej postawy w społeczności.
  7. Uczenie się współpracy w zespole, przestrzegania norm, reguł i zasad postępowania.
  8. Kształtowanie takich cech jak: wrażliwość, odwaga, rzetelność, wytrwałość, dyscyplina wewnętrzna.

Program realizowany jest w klasach I,II,III szkoły podstawowej i w kl. II gimnazjum.