Zaczynamy pracować na własne konto!
DZIEŃ 1
W poniedziałek 03.02.2014 uczniowie Zespołu Szkół w Gębicach rozpoczęli swoją przygodę z programem „Na własne konto”. Zajęcia rozpoczęły się zabawą integracyjną, podczas której gimnazjaliści zastanawiali się nad swoimi mocnymi stronami. Ustalili, że posiadane zalety dopomagają każdemu w stawianiu i realizowaniu celów. Po zabawie przyszedł czas na test sprawdzający wiedzę ekonomiczną.
W następnym etapie warsztatów uczniowie wcielili się w role sprzedających i kupujących, handlując na „Rynku Jabłek”. Dzięki tej grze młodzi ludzie zauważyli, że ci, którzy przeprowadzili wiele transakcji, osiągnęli wyższe zyski. Dziewczęta i chłopcy wywnioskowali, że warto być odważnym, a także współpracować z zaufanymi partnerami.
Z kolei zostały zaprezentowane krótkie filmy, które pozwoliły młodzieży zdefiniować pojęcia: popyt, podaż, cena, konkurencja, rynek, przedsiębiorczość oraz przygotować plakaty ilustrujące te zagadnienia. Dzięki temu ćwiczeniu uczniowie dowiedzieli się, jak kształtuje się prawo podaży i popytu oraz poznali zasady wolnego rynku.
W ostatnim etapie zajęć młodzi uczestnicy warsztatów uzupełniali tabelę, w której zapisywali dotychczasowe osiągnięcia, ale
i wskazywali niedociągnięcia, które muszą jeszcze poprawić. Próbowali również wyjaśnić, w jaki sposób można pokonać swoje ograniczenia oraz w jakich zawodach można wykorzystać swoje zainteresowania i umiejętności. Dzięki temu ćwiczeniu, uczniowie otworzyli się, poznali opinie innych na własny temat i podzielili się swoimi planami na przyszłość. Okazało się, że mamy w grupie m.in. przyszłego informatyka, tłumacza przysięgłego języka angielskiego, rolnika, kucharza czy położną.
DZIEŃ 2
Co zależy ode mnie? Jak mogę zwiększyć szansę na realizację własnych marzeń? Te pytania zadawali sobie uczniowie Zespołu Szkół w Gębicach na początku drugiego dnia programu „Na własne konto”. Odpowiedź stała się prosta – sukces zależy w dużej mierze od nas samych. Dobrze jest zacząć od małych kroków, np. zamiast mówić „nie dam rady”, powiedzieć „nie poddam się”.
Gimnazjaliści mieli dziś okazję wejść w rolę przedsiębiorcy i pracownika, kiedy to zakładali swoje własne fabryki książek oraz przedsiębiorstwa handlowe, usługowe i produkcyjne. Uczniowie bardzo dobrze radzili sobie podczas pracy w grupach. Szybko doszli do wniosku, że umiejętnościami niezbędnymi w realizacji tego typu zadania są: odpowiednia komunikacja ze współpracownikami, dobra organizacja i podział obowiązków oraz – w przypadku przedsiębiorcy – stworzenie dobrego biznesplanu.
W drugim dniu zajęć kandydaci na przyszłych przedsiębiorców podjęli też próbę znalezienia niszy rynkowej na lokalnym rynku. Najciekawszym pomysłem okazało się stworzenie centrum rozrywki – miejsca spotkań dla lokalnej młodzieży i dorosłych,
w którym można by nie tylko dobrze zjeść, ale i miło spędzić czas, uczestnicząc w różnego rodzaju zajęciach sportowych, czy artystycznych.
Podsumowaniem dnia było zadanie polegające na produkcji zabawek. Efektem pracy stały się następujące propozycje: Grzechotka, Ciągniczek Zetor X3, Maskotki Rozum, Serce i Renia oraz Laleczka Igor. Podczas realizacji tego zadania młodzi ludzie udowodnili, że są kreatywni, potrafią w atrakcyjny sposób zaprezentować swoje prototypy, posiadają zdolności analityczne, odpowiednio szacując spodziewane przychody.
DZIEŃ 3
Z wizytą u lokalnego przedsiębiorcy.
Dnia 5 lutego 2014 r. uczniowie Zespołu Szkół w Gębicach gościli w firmie „Komat” w Romanowie Dolnym. Właściciel - pan Mieczysław Kozłowski podzielił się z uczestnikami projektu „Na własne konto” cennymi wskazówkami dotyczącymi funkcjonowania firmy. Opowiedział o początkach swojej kariery zawodowej – o tym, że już jako nastolatek podejmował się różnych prac i zdobywał cenne doświadczenie oraz informacje na temat lokalnego rynku pracy. Pan Kozłowski zwrócił uwagę młodzieży na fakt, że przede wszystkim warto mieć marzenia, pomysł na siebie i na biznes, a także odwagę do ich realizacji. Niezależnie od tego, czy chcesz zostać przedsiębiorcą, czy nie, aby osiągnąć sukces, musisz myśleć pozytywnie - nie bagatelizując jednocześnie ryzyka porażki. Dzięki uprzejmości pana prezesa przyszli młodzi przedsiębiorcy mieli możliwość obejrzenia filmu przedstawiającego historię i obecną działalność firmy „Komat” oraz zwiedzenia części produkcyjnej.
Dopełnieniem dnia była wizyta w Nadleśnictwie Sarbia, gdzie uczniowie obejrzeli prezentację, dotyczącą jego struktury
i funkcjonowania. Choć celem działalności nadleśnictw nie jest zysk, to nie sposób nie docenić roli lasu w życiu człowieka. Czy potrafimy wyobrazić sobie życie codzienne bez otaczającej nas przyrody? Czy chcielibyśmy żyć w świecie, w którym wszystko jest z plastiku, metalu i szkła?
Dzięki wizycie w Nadleśnictwie Sarbia dowiedzieliśmy się, że ma ono plany roczne, plany wieloletnie, dba o zapewnienie przepływu informacji poprzez SILP (System Informatyczny Lasów Państwowych). Inżynier Nadzoru w Nadleśnictwie Sarbia - pan Zenon Jasiński zwrócił naszą uwagę na ogromną rolę wykorzystania potencjału ludzkiego w procesie zarządzania. Pod pojęciem „potencjału ludzkiego” należy rozumieć wykształcenie pracownika, jego doświadczenie oraz ambicje zawodowe. Można więc stwierdzić, że zarządzanie jest wielką sztuką sprawnego i efektywnego powiązania tych elementów przy uwzględnieniu aktualnych możliwości pracy i rozwoju. Planując naszą ścieżkę zawodową musimy więc brać pod uwagę możliwości współpracy, potrzeb rynku pracy, samorealizacji oraz szybkiego tempa w jakim zmienia się otaczający nas Świat.
DZIEŃ 4
06.02.2014 r. uczniowie Gimnazjum Zespołu Szkół w Gębicach wybrali się na wycieczkę do Banku Pekao SA, gdzie powitała ich pani Marta Szymczyk (specjalista ds. sprzedaży). Pani Marta wyjaśniła młodym ludziom, jak dokonać płatności przez telefon, jak założyć konto osobiste, co to jest karta prepaid, czego trzeba dokonać, by dostać kredyt i dlaczego warto oszczędzać. Gimnazjaliści mieli również możliwość przeliczenia pieniędzy specjalną maszyną. Czynność ta sprawiła im wiele frajdy. Dzięki wizycie w banku uczniowie uświadomili sobie, że warto się uczyć, warto inwestować w siebie, aby zwiększyć swoją szansę na wymarzoną pracę, a w przyszłości móc korzystać z usług bankowych - np. mieć zdolność kredytową i wziąć kredyt. Gimnazjaliści zdali sobie sprawę, że życie codzienne opiera się na elektronice, a coraz więcej operacji finansowych dokonuje się przez Internet. Niektórzy uczniowie wyszli z banku z budzikami - nagrodą za poprawne odpowiedzi na pytania zadawane przez bakowca. Po powrocie do szkoły uczestnicy programu „Na własne konto” umieli odpowiedzieć na pytania:
- Jakie dokumenty są niezbędne do założenia konta ?
- Jakie warunki trzeba spełnić, by założyć konto młodzieżowe ?
- Jakie są najważniejsze usługi oferowane przez bank ?
Z kolei na zajęciach w szkole uczniowie rozmawiali o roli Narodowego Banku Polskiego, o NBP jako banku państwa oraz NBP jako instytucji odpowiedzialnej za prowadzenie polskiej polityki pieniężnej. Zapoznali się z wyjaśnieniem wielu pojęć ekonomicznych - m.in. takich, jak PIN, przelew bankowy, prowizja, odsetki, lokata terminowa, kredyt bankowy...
W następnym etapie realizacji projektu, stosując tzw. burzę mózgów, stworzona została mapa skojarzeń na temat banku. Dzięki zajęciom oraz wizycie w banku uczniowie operują już wieloma pojęciami z tego zakresu. Doskonale wiedzą, dlaczego warto oszczędzać. Potrafią zaplanować rodzinny budżet. Mają świadomość, tego, by zaoszczędzić, to najpierw należy z czegoś zrezygnować, a zaoszczędzone pieniądze warto potem zainwestować lub ulokować na koncie oszczędnościowym. Takie działanie będzie zgodne z jednym z zaproponowanych haseł reklamujących oszczędzanie: „Oszczędności dają wiele pomyślności!”.
DZIEŃ 5
Ostatni dzień pierwszego etapu programu „Na własne konto” poświęcony został przygotowaniu i odgrywaniu scenek w banku. Uczniowie pracowali w czterech grupach. W pierwszej grupie klientką banku była emerytka, a w kolejnych: kobieta, która podjęła pierwsza pracę, piętnastoletnia dziewczyna i pracownik firmy budowlanej. Już w trakcie przygotowań uczniowie wykazali się znajomością usług bakowych, a w samych scenkach dużą kreatywnością i poczuciem humoru.
Bardzo pomysłowe były również krzyżówki dotyczące Narodowego Banku Polskiego, które przygotowali uczniowie dla siebie nawzajem. Gimnazjaliści z Zespołu Szkół w Gębicach rozwiązali ponownie test dotyczący przedsiębiorczości i ekonomii (ten sam, który został przeprowadzony pierwszego dnia zajęć). Wyniki drugiego testu wykazały 22 % przyrost wiedzy.
Na podsumowanie pięciu dni spotkań z przedsiębiorczością i ekonomią przybył Wójt Gminy Czarnków - pan Bolesław Chwarścianek, który gratulował gimnazjalistom Zespołu Szkół w Gębicach wiedzy ekonomicznej, dużego zaangażowania w ćwiczenia w ramach programu „Na własne konto” oraz tego, że rozsądnie wykorzystali znaczną część ferii, poświęcając go programowi i stwarzając sobie tym samym podwaliny do lepszego startu w dorosłość, co było jednym z założeń programu.
Pani dyrektor Beata Maszewska podziękowała Wójtowi Gminy za stworzenie możliwości realizacji programu „Na własne konto” w Zespole Szkół w Gębicach i wyraziła swoje zadowolenie z faktu, że uczniowie zdobyli dużą wiedzę na temat postawy przedsiębiorczej, aktywności gospodarczej, pieniędzy i bankowości oraz oszczędzania i inwestowania. Pani Dyrektor dumna z uczniów, wyraziła radość płynącą z tego, jak aktywny udział brali oni w realizacji zadań z poszczególnych modułów programu. Doceniła kreatywność, spostrzegawczość oraz zdolność myślenia analitycznego, jakimi wykazała się młodzież.