
„KTO CZYTA-ŻYJE PODWÓJNIE”-podsumowanie działań w ramach ogólnopolskiego projektu KWIECIEŃ MIESIĄCEM KSIĄŻKI
Kwiecień to miesiąc szczególny dla miłośników książek. Na początku- 2 kwietnia, w dzień urodzinduńskiego pisarza Hansa Christiana Andersena, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Książki dlaDzieci. Ma on na celu zachęcanie najmłodszych do sięgania po literaturę dziecięcą. Każdego roku inne państwo jest gospodarzem święta. Polska w ramach jego obchodów zainicjowała akcję społeczną „Cała Polska czyta dzieciom” , mającą uświadomić rodzicom, jak ważne w rozwoju intelektualnym dzieci jest poznawanie świata książek. Z kolei 23 kwietnia przypada Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ustanowiony przez UNESCO w celu propagowania czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej.
Przez cały miesiąc pod patronatem ogólnopolskiej akcji „KWIECIEŃ MIESIĄCEM KSIĄŻKI” zainicjowanej przez EDUKREATYWNE.S.C. odbywały się w naszej szkole różnorodne działania promujące czytelnictwo. Przyświecała nam myśl patronki tego roku- Wisławy Szymborskiej „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”. I bawiliśmy się znakomicie, choćby śledząc na lekcjach języka polskiego losy Morissa Lessmore-bibliofila, który ożywiał książki, czytając je, one zaś wykazywały swą uzdrawiająca moc, barwiąc na nowo zniszczony świat. Dowiedzieliśmy się również, czym jest prawo autorskie oraz jakie konsekwencje grożą za jego naruszenie, poznaliśmy największą, najmniejszą, najcięższą, najobszerniejszą i najbardziej popularną książkę świata, zajrzeliśmy do introligatorni i drukarni, obserwując proces składania i druku książki, przy okazji poznając jej dokładną budowę, prześledziliśmy dzieje książki „Od malowideł naściennych do e- booka”, wysłuchaliśmy światowego hymnu książki autorstwa dwóch Polaków-Tadeusza Różewicza i kompozytora Jana Kantego Pawluśkiewicza, podczas burzy mózgów ustaliliśmy, co daje nam czytanie książek i dlaczego warto się w ten sposób rozwijać. Podsumowaniem wszystkich działań były kreatywne prace uczniów, łączące wiedzę z wyobraźnią: makieta biblioteki marzeń, memy o książkach, projekty okładek, chmury wyrazowe, sleeveface czyli osoby wkomponowane w okładkę, lapbooki, scetchnotki, filmiki promujące czytelnictwo oraz obszerna gazetka informacyjna na holu szkoły.
Te niebanalne i innowacyjne sposoby popularyzowania literatury i wartości wynikających z obcowania z książką bardzo przypadły uczniom do gustu. Chętnie sięgali po zaproponowane przez nauczyciela programy graficzne i różnorodne aplikacje takie jak: Canva, Wordart, iLoveIMG (generator memów), Paint itp.
Po wypełnieniu ankiety sprawozdawczej otrzymaliśmy certyfikat uczestnictwa w Ogólnopolskich Obchodach Miesiąca Książki.