Tutaj powinien być opis

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKA OJCZYSTEGO

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego to święto obchodzone 21
lutego. Zostało ono ustanowione przez UNESCO w 1999 r. dla upamiętnienia
wydarzeń, do których doszło w 1952 r. w Bangladeszu (zginęło wówczas pięciu
studentów domagających się nadania ich językowi rodzimemu – bengalskiemu –
statusu języka urzędowego). Data ta ma nie tylko upamiętniać przywołane
wydarzenia, ale także przypominać o różnorodności językowej i uświadamiać,
że język to najpotężniejsze narzędzie ochrony i rozwoju wspólnego dziedzictwa
kulturowego ludzkości. Z obchodami MDJO wiążą się ogólnopolskie działania
pod patronatem Rady Języka Polskiego, Narodowego Centrum Kultury i
Prezydenta RP.
W naszej szkole z okazji MDJO uczniowie klasy IV b i VI b w ramach
lekcji języka polskiego aktywnie uczestniczyli w zabawach językowych
zatytułowanych „Potyczki z polszczyzną”. Na początku obejrzeliśmy krótki
filmik przygotowany przez studentów Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu
Zielonogórskiego, w którym zachęcali oni do zgłębiania tajników naszego
języka oraz pokazywali jego różnorodność. Poznaliśmy wiele ciekawostek
związanych z językiem polskim, dowiedzieliśmy się m.in., że naszym językiem
posługuje się około 50 mln ludzi i jest on zaliczany do najtrudniejszych języków
świata. Prezentacja multimedialna BOGACTWO JĘZYKA POLSKIEGO
pozwoliła nam zapoznać się z licznymi frazeologizmami, homofonami oraz
łamańcami językowymi, uświadomiła nam też, jakie błędy językowe najczęściej
popełniamy. Po części teoretycznej przyszedł czas na praktykę językową.
Pracując w grupach, układaliśmy puzzle leksykalne, ćwiczyliśmy znajomość
związków frazeologicznych, graliśmy w domino z homofonami,
dokonywaliśmy przekładu intersemiotycznego, ilustrując popularne związki
frazeologiczne, wykonaliśmy lapbooka oraz gazetkę tematyczną „Unikaj
błędów”. Młodsze klasy „poczęstowaliśmy” okazjonalnymi wklejkami oraz
zakładkami do książek. Przeprowadziliśmy także test na uważność oraz grę
dydaktyczną „Ja mam-kto ma?”

Polszczyzna nie jest łatwa, błędy zdarzają się każdemu z nas. Aby,
jak pisał Juliusz Słowacki, „język giętki, powiedział wszystko, co pomyśli
głowa”, warto dbać o poprawność językową każdego dnia. Możemy to robić bez
wysiłku. Wystarczy starać się mówić „ładnie”. Zacznijmy od lektury. To
najprzyjemniejszy sposób utrwalania wiedzy i rozwijania sprawności językowej.
Jeśli mamy wątpliwości co do poprawnego zapisu, sięgajmy do słowników.
Zwracajmy uwagę na interpunkcję- zapomniany przecinek może zmienić
znaczenie naszych słów. Szukajmy polskich odpowiedników dla zapożyczeń z innych języków. W komunikacji elektronicznej posługujmy się poprawną polszczyzną i znakami diakrytycznymi. Wszystko to sprawi, iż staniemy się dumnymi i świadomymi użytkownikami języka polskiego nie tylko w dniu Jego święta, ale na co dzień.