Tutaj powinien być opis

Zaproś film na lekcję, czyli edukacja filmowa z Wędrującym Ale Kino!

Współczesną rzeczywistość młodego człowieka definiują głównie media. Internet skupił ludzi w niewidzialnej sieci. Młodzi, wracając ze szkoły, siadają przed ekranem telewizora lub komputera. Wchłania ich świat po drugiej stronie. W telewizji czy Internecie oglądają bezkrytycznie programy rozrywkowe, seriale i filmiki. Są to najczęściej pozycje nieprzedstawiające wartości moralnej czy artystycznej. Wirtualny świat, do którego przenoszą tak chętnie swe życie, bywa bardzo trudny i okrutny, choć z pozoru może wydawać się interesujący. Młodzi ludzie są nim zafascynowani, lecz często wchodząc tam,pozostają bezbronni. Z tego też względu każdy nauczyciel powinien poświęcić dużo uwagi edukacji medialnej, czyli wychowaniu uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów.

Mając to na uwadze, od kilku lat uczestniczymy w projekcie organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu- Międzynarodowym Festiwalu Filmów Młodego WidzaWędrujące Ale Kino! Powstał on z myślą o edukacji filmowej najmłodszych odbiorców, którzy mieszkając we wioskach i małych miasteczkach, często są wykluczeni z udziału w wielkich imprezach, nie chodzą do kin, teatrów, nie obcują ze sztuką na co dzień a swą podstawową wiedzę o świecie czerpią z Internetu. Udział w Festiwalu umożliwia naszym uczniom spotkanie z ambitnym kinem, pogłębienie ich wiedzy na temat sztuki filmowej, rozwija ich wrażliwość i przygotowuje do samodzielnego i świadomego obcowania z kulturą. Film wykorzystywany na lekcjach języka polskiego jest również atrakcyjnym narzędziem realizacji wymagań podstawy programowej. Edukacja poprzez film rozwija ciekawość poznawczą, wrażliwość, pożądane postawy społeczne. Wychowanie aktywnego odbiorcy filmu oznacza wychowanie aktywnego, wrażliwego człowieka.

Tegoroczna edycja w związku z pandemią COVID-19 i towarzyszącymi jej ograniczeniami w życiu kulturalnym miała formułę online- filmy prezentowane były na seansach w Internecie, za pośrednictwem playera filmowego. Dzięki temu jeszcze liczniejsza widownia mogła obejrzeć alekinowe perełki. Projekcje filmowe zaplanowane były na 18 i 22 października. O godzinie seansu zdecydowali pilotujący w szkole projekt poloniści-panie Katarzyna Jankowska, Arleta Mądrowska i Izabela Rybarczyk. Po wcześniejszym zalogowaniu się do systemu i wybraniu odpowiedniej grupy wiekowej oraz dostosowanego do niej tytułu filmu można było pobrać wejściówkę uprawniającą do uczestnictwa w seansie. W projekcie uczestniczyły klasy IV i Va, oglądając film „Wszyscy za jednego”- trzymającą w napięciu opowieść o przyjaźni ponad granicami, o bezinteresownej pomocy, lojalności i wielkiej odwadze dzieci. Akcja przenosi widzów do ogarniętej wojną Norwegii(grudzień 1942r). Tu, jak w wielu krajach Europy, Żydzi są prześladowani. Pewnej nocy rodzice Grety i Otta zostają aresztowani przez nazistów. Brat i siostra odkrywają, że w ich domu ukrywa się dwójka żydowskich dzieci – Daniel i Sara. Greta, miłośniczka opowieści o trzech muszkieterach, natychmiast postanawia pomóc nowym znajomym, którzy chcą przedostać się do wolnej od uprzedzeń Szwecji. Z kolei Otto niechętnie rusza w drogę, obwiniając Daniela i Sarę o aresztowanie rodziców. Dzieci czeka trudna wyprawa przez pokrytą śniegiem Norwegię, a każda spotkana osoba może okazać się wrogiem…

Dla klasVIIIa i VIIIbwybrany został film familijny produkcji włoskiej „Mój brat ściga dinozaury”- pełną dobrej energii opowieść o więzach rodzinnych, dojrzewaniu i prawdzie, która zawsze jest cenniejsza niż kłamstwo. Od pierwszych dni życia małego Gio, Jack wierzy, że jego brat jest wyjątkowy, specjalny, po prostu najlepszy – niczym superbohater, który przybył z innej planety! Z czasem poznaje prawdę: Gio ma zespół Downa i dla Jacka staje się powodem do wstydu. Kiedy chłopak trafia do nowej szkoły, poznaje czarującą Ariannę i chce zaimponować kolegom z zespołu muzycznego. Postanawia więc ukrywać przed znajomymi istnienie swojego brata. Chłopiec sądzi, że jeśli prawda wyjdzie na jaw, nikt nie będzie chciał się z nim przyjaźnić. Kłamstwo ma jednak krótkie nogi…

Obydwie produkcje zostały przez uczniów przyjęte z dużym zainteresowaniem. Spotkanie z dziełem filmowym poruszającym ważne choć trudne tematy uruchomiło emocje, a ich przeżywanie z pewnością ma kształcący i bardzo pozytywny wpływ na nastolatka. Identyfikowanie się z bohaterem, poznawanie prawdy historycznej, uświadamianie trudnych życiowych wyborów oraz kształtowanie wartościowych postaw to niewątpliwie istotne elementy wyniesione z uczestnictwa w projekcie. Edukacja filmowa może wspierać realizację fundamentalnego zadania szkoły, jakim jest przygotowanie ucznia do udziału w życiu społecznym.