„Jeśli chcemy zgłębiać prawdę o świecie,

to zawsze musimy opierać się na mowie”
Rudolf Steiner



W naszej szkole prowadzone są zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy. Terapią szczególnie objęci są uczniowie klas pierwszych, u których zdiagnozowano ten problem. Zajęcia logopedyczne odbywają się w formie ćwiczeń usprawniających aparat artykulacyjny oraz ćwiczeń utrwalających prawidłową wymowę. Powszechnie wiadomo, że terapia dziecka z wadą wymowy wymaga wielu żmudnych ćwiczeń, dlatego w czasie zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne oraz programy multimedialne wspomagające terapię logopedyczną.  Praca logopedy wiąże się ze stałą współpracą z rodzicami dziecka, którzy codziennie wspomagają oddziaływania logopedyczne poprzez utrwalanie w domu zaleconych ćwiczeń. Systematyczność w terapii jest bardzo ważna i skuteczna, warunkuje osiągnięcie oczekiwanego efektu. Poprawna wymowa daje dziecku większą szansę na sukces szkolny ma wpływ na procesy percepcyjne, w szczególności na naukę czytania i pisania.


Godziny pracy logopedy:

mgr Jolanta Jur

poniedziałek 13.05-13.50,

czwartek 13.05-13.50


mgr. Katarzyna Grott

poniedziałek 13.55-14.40

wtorek 13.55-14.40

środa  13.05-14.40


Zadaniem logopedy jest: 


- kształtowanie mowy, czyli dbanie o jej prawidłowy i jak najlepszy rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
- zapobieganie powstawaniu wad wymowy,
- usuwaniu wad już istniejących,
- nauczanie mowy w wypadku jej braku lub utraty.


Kiedy do logopedy?

- niepokojące są zmiany w budowie anatomicznej narządów mowy,
- istnieją wątpliwości czy dziecko dobrze słyszy,
- dziecko podczas mowy nawykowo wysuwa język,
- dziecko nawykowo mówi przez nos,
- dziecko po ukończeniu 4 roku życia zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne,
- dziecko zniekształca głoski,
- dziecko pod koniec 3 roku życia nie wymawia którejkolwiek z samogłosek ustnych,
- dziecko wyraźnie jąka się.


ROZWÓJ MOWY


Jak ćwiczyć w domu?

1. Ćwiczenia logopedyczne powinny stać się codziennym rytułałem. Rodzicu ćwicz z dzieckiem o stałych porach, np. po obiedzie, po odrobieniu zadań domowych. Codzienne, kilkunastuminutowe wykonywanie ćwiczeń sprawi, że dziecko będzie nabierało nawyku prawidłowego mówienia.

   2. Rodzicu wykonuj z dzieckiem pomoce edukacyjne, niech ćwiczenia logopedyczne kojarzą się dziecku z dobrą zabawą. Ćwiczyć możecie wszędzie podczas spaceru, przygotowywania posiłków, codzienne rozmowy.

  3. Rodzicu ćwicz razem z dzieckiem. Nie wstydż się robienia dziwnych min przed lustrem. Pokaż dziecku co nasza buzia i nasz język potrafią.

  4. Rodzicu nigdy nie wyśmiewaj dziecka, jego wady czy braku postępów. Czasami mijają długie miesiące zanim pojawią się efekty terapii. Bądż cierpliwy i konsekwentny. Twoja konsekwentne mobilizowanie dziecka do wykonywania ćwiczeń jest kluczem do jego sukcesu. Motywuj swoje dziecko do pracy i nagradzaj dobrym słowem lub… (tu zdajemy się na Twoją pomysłowość).

  5. Rodzicu bądź w kontakcie z logopedą prowadzącym terapię, aby na bieżąco omawiać postępy dziecka, zapytać o sposób wykonywania ćwiczeń aby uniknąć ewentualnych błędów podczas ich wykonywania.

 6. Rodzicu pamiętaj, tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel jakim jest prawidłowa wymowa i sprawna komunikacja.

Powodzenia!



 

 


 

Wszelkie prawa zastrzeżone © Szkoła Podstawowa im. Leśników Polskich w Gębicach

Realizacja: Superszkolna.pl

Zaszyfrowany adres tej strony